Vilken fisk ska jag ha?
Kolglödstetra (Hyphessobrycon amandae)
Sparrow Rasbora (finns svenskt namn?) (Boraras uropthalmoides)
Moskitorasbora (Boraras brigittae)
Jag letar en liten, lugn och inte för ömtålig firre och har hittat dessa. Finns någon här som har erfarenhet av dem?
Kolglödstetran har jag läst kan vara lite glupsk så den kanske har fallit från redan…jag vill inte att den anfaller räkorna alltför ivrigt bara för att de rör på sig lite.

kan igentligen ingenting om dem men har sett bilder på Kolglödstetra, riktigt tjusiga!
googlade lite på google på det två andra och Sparrow Rasbora ägde stort utseendemessigt!
men som sagt, kan inget om dem tyvärr, men ville bara säga vilken som JAG tycker är finast (sicket struntprat haha)!
#1 Jo, det är en fin fisk! men jag tycker nog att att alla de tre firrarna är jättesnygga.
Fler som har synpunkter som kan hjälpa mig?
Kolglödstetrorna kommer nästan garanterat att äta dina räkor. Urophthalmoides kan vara lite svårare än brigittae så satsa på de senare.
#3 Brigittae it is then! Tack 

har du köpt ännu?
#5 Nä… här skyndas långsamt
Några bilbukar och glimrasboror bor i karantänsakvariet och ska, förhoppningsvis i helgen, flytta till in i ett permanent boende. Fungerar det bra - om de gillar vattnet - hade problem med partiklar i det… som jag tror att jag fixat nu… så är det ju ledigt i karantänsakvariet. Om jag inte har ändrat mig innan dess och jag hittar brigittae så köper jag nog.
… eller har du tips på en annan firre?
Nu har jag sett Brigittae! Vad fina de är! Åååh, jag ville köpa… meeen, sedan jag sett mina Rasbora Hengeli ihop med räkyngel så vill jag ha fiskarna så små som möjligt. (Hengelisarna har fått flytta.) … och nu har jag beställt Boraras Merah. De ska bli 2cm som vuxna! Det är smått! Jag känner inte till några mindre fiskar, tror jag. Det ska visst vara 1,5 cm när jag får dem… och kosta en tjuga styck! Ha!
För de småskruttarna! Men jaha, så är det. Läste nyss att de kan gapa stort och har vassa tänder… hehe, en liten minipiraya då
… men det ska visst vara en av de räksäkraste. Hoppas bara att jag klarar att hålla liv i dem.
Någon med erfarenhet av små boraras som har några tips? …eller andra utan erfarenhet som har tips eller idéer ändå?
Jag hade själv tänkt köpa mig några Boraras brigittae och ha ensamma i mitt 54 liters, tycker de var riktigt snygga, och fint när de är så små!
Boraras Merah var fina de med! Hade även kollat på dem, men jag tror det blir brigittae för min del.. :)
#8 Joo, brigittae är fina! Jag har varit och tittat på dem idag igen. Har du köpt några ännu? Hur går det?

Så söta! Mkt smart sätt att vänja in dem på vattnet! Måste vara lugnare än att slänga i en dl åt gången! De ska säkert överleva ska du se, de är ju små för att de inte blir så storoa!

så söta!
den metoden måste jag komma ihåg! smart sett!
#12, #13 Tnx!
Jo, jag ska göra vad jag kan för småttingarna… hoppas det går bra.
Jo, droppaklimatisering är en bra metod. Jag har precis börjat med den. Den är snällare och enklare än att passa och springa och hälla i muggar eller teskedar med vatten… och invänjningen kan få ta lååång tid.
Nu har de simmat omkring i lilla karantänsakvariet ett tag och fått lite mer färg. De har fått smulat flingfoder igår och idag har jag testat servera dafnier och cyklops (frysta). Cyklops tyckte de om även om en eller annan spottades ut när de inte var vrålhungriga längre. De små skruttarna verkar vara lite kräsna.
Det var lite kneptigt att få dem att fastna på bild. Jag har gjort mitt bästa men skärpan blir sisådär och blixten "blänker bort" färgerna ibland… inte vill de stå still heller…
#9 Nej, har tyvärr inte kunnat skaffa dem än, måste få igång mina andra 2 akvarier så jag kan flytta mina nuvarande fiskar till de större. Men sen ;)
Vad fina fiskarna var!

Dom var jättefina! Ska nog skaffa sådana till ett av mina akvarier. 
// Dodat :)
Tnx - jo, dom är fina :)
Jag är helt nöjd. Jag var lite rädd att jag skulle tycka att de är bleka - jag har sett bilder både på sådana med mycket färg och sådana med nästan ingen färg. Tyvärr har jag nog en tendens att mata lite för mycket - "men dom är ju så små och dör så lätt och måste få bra med mat… när de nu är så små…" Dumt resonemang… måste sluta med det - annars kommer det att gå illa. Jag fick hem 16 och jag försöker kontrollräkna dem varje dag. Ibland hittar jag bara 12 eller 13 men igår tror jag att jag fick det till 15. Jag har inte hittat några döda fiskar. Om någon dött tror jag att de är svåra att se - de blir bleka och tuggade på av snäckor och ser ut som vilket växtskräp som helst. I vart fall ser alla levande fiskar väldigt pigga och friska ut. De går i karantän i ett sedan förut inkört 30-liters akvarium med mycket växter och jag byter vatten varje vecka. Det borde ge en frisk och hälsosam miljö. Ev. dödsfall hänför jag till transportstress.
#15 Oki… hojta när det blir av! Jag blir mer och mer förtjust i de här småttingarna. Emellanåt kommer jag på mig med att klura på hur jag ska få plats med några brigittae jag också.
#16 Jo, gör det! De är fascinerande! Nyfikna små rackare - inte alls fega som alla mina andra fiskar.
Jag har ingen erfarenhet av dessa fiskar,men skulle helt klart välja Sparrow Rasbora! :)
#18 Oxå fina! Jag skulle kunna tänka mig att ha alla minifiskar - känner av samlaren i mig
… men det blir så många akvarier. Kanske tur att jag inte har plats… för jag har inte heller tiden till att sköta många akvarier.
#17 Japp, jag får göra det! Förstår det, båda arterna är verkligen jättefina!