Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5378 ggr
pernillaa
1

Tror dom metamorfar! :-o

Hej

Mina två axolotlar har genomgått en hel del den här senaste tiden. Har skrivit om det i olika inlägg här på sajten. Förlorat gälarna + fått Ich som dom inte borde kunna få. Fick utlåtandet av en kunnig att det skulle kunna vara så att min gibbiceps och öronål som jag haft i samma akvarium som dom bara smittar dom om och om igen. Så sära på dom, sa han, och behandla ålen och gibbiceps för sig i akvariet. Sagt och gjort. Stoppade dom i en balja, mina axolotlar alltså.

Men jisses, jag tror att det här miljöbytet blev droppen för dom! Dom blev alldeles hispia inom loppet av 3 timmar i baljan. hörde när jag låg i sängen hur det plumsade och höll på så gick och tog mig en titt och en av dom hade nästan försökt hoppa ur baljan alltså.

Så flyttade dom i vild panik till varsin hink…det slutade med att vattnet bara blev grundare och grundare eftersom jag iaktog dom och insåg att dom ville upp och ta luft. Nu är det bara 5 cm vatten i varje hink och har lagt ner varsin platt sten åt dom som dom kan hänga på och dom sticker alltså upp hela huvudet ibland och flåsar.

Vad tror ni? Metamorfar dom till att bli landlevande nu?

Vet att dom kan dö av en sån omvandling p.g.a. kraftansträngningen, men jag hade ju inget val direkt. Dom andra var ju tvugna att behandlas och flytten till baljan var deras räddning också.

Var ju tvungen. Usch, tycker det här är så fruktansvärt hemskt. Dom har panik och vill upp ur hinken men kan ju inte direkt släppa ner dom på golvet. Dom tar sig upp och kan andas.

Klarar inte av att se det här. Är så läskigt då Axel är helt ovanför vattenytan. Usch jag får panik!

Ja antingen dör dom inatt eller så blir dom landlevande! Mina älsklingar. känns så hemskt att jag var tvungen att göra sådär. Men jag var ju tvungen!

Det bara plaskar och plaskar i hinkarna….

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
1

Hmm…har kommit över min panik nu. Tenderar att få panik över sånt här, eller egentligen allt. XD

Ja är ganska säker på att dom håller på och metamorfar. Axel sitter helt ovanför vattnet på stenen jag la ner. Eller bytte nu till en uppochner-vänd djup-tallrik för då kan dom simma vid sidan av och lätt ta sig upp på den upphöjda delen och dessutom är den len så dom inte gör illa sig.

Trodde Axel var den enda som skulle metamorfa om det var så men Otel är nu också uppe och flämtar. Men usch vad hemsk känsla att se dom helt ovanför vattenytan. När dom ndas så klickar det i gälarna. Vet ju att dom har lungor att andas med och det klickar ju bara för att dom rör sig och liksom "klibbar", men ändå. Dom har inte muskler att vara ovanför vattenytan. Är rädd att dom ska drunkna, men tvärtom. XD

Oj oj oj om jag får landlevande salamandrar nu när jag just köpt ett 375-liters akvarium åt dom… hahaha

Ja vi får se, dom är mycket lugnare nu i alla fall.

Kan inte tro att ett djur går upp och sätter sig helt ovanför vattenytan och stannar där och kvävs trots att det är hur enkelt som helst att ta sig ner i vattnet igen om det behövs. Eller vad tror ni? Är rädd att dom typ fastnar där uppe men det borde inte vara något problem egentligen. Jag skulle tro att om dom överlever natten så klarar dom sig nog…. hoppas jag….

pernillaa
1

Ja dom lever än. Trötta visserlien efter en massa försök att ta sig upp ur hinken. Har unnat mig två timmars sömn i alla fall.
Axel verkar ändå mer angelägen om att vara ovanför vattnet än vad Otel är.
Undrar hur jag ska göra riktigt. För i hinken kan dom ju inte vara. Håller på och behandlar alla kar med medicin. Får ta baljan igen tills vidare. Måste fylla upp med sand så dom tar sig upp. Tror Axel dels är så stressad för att hinken är för liten för honom.
Flyttade dom med tanken att vad det än beror på, att dom var så ivriga att komma upp, så var det lättare att åtgärda i en hink.
Nä dom verkar klara sig än så länge. Kan inte gå och gräva fram mer sand förrän pojken är uppe och tror att dom lugnar sig så småningom i hinken. Kanske bäst att dom får stressa ner lite innan jag flyttar dom igen. Dom är mycket lugnare nu. Tröttare också som sagt men jag ser att Axel inte använder sin lilla energi på samma sätt som för två timmar sen.

Nu är jag jättetrött och har ingen egentlig aning om hur jag ska kunna hjälpa dom i det här.Snälla, nån som kan något eller åtminstone är lite klar i huvudet, hjälp mig med tips och tankar om hur jag bäst ordnar det för dom nu. Vill ju inte att dom ska dö av allt det här. Nu har dom tait sig såhär långt i alla kriser så dom ska inte behöva dö nu.

Tror att själva flytten från akvariet till baljan, alltså inte själva miljöombytet, utan just att bli lyft ur vattnet, triggade den här reaktionen hos dom. Miljöombytet också givetvis, men tror att det mest var själva flytten.

histronica
0

Jäklar du - det låter som en riktigt pärs. Jag har inte kunskap nog om dessa för att komma med några tips.

Antingen är det som du säger, att de helt enkelt har panik över hinken, för att den är så liten och instängd. Eller så kanske de ställer om sig. Jag har läst att i det fria så kan de göra så, så omöjligt är det väl inte - om än ovanligt kanske?

citat från webben; http://exentrions.weebly.com/axolotls.html

Av en tillfällighet har en genmutation uppstått genom förändringar i miljön och dess omgivning och neoteni finns som sagt även hos andra amfibier också. Orsaken kan då bero på låga jodhalter. Jod är en viktig del i tillverkningen av thyroxin hormoner, som är nödvändigt för tillväxt och utveckling. En annan rimlig orsak är slumpmässiga genetiska mutationer. Forskning har även visat att mycket låga temperaturer också kan bidra till minskad hormon tillverkning och därmed stimulera neoteni.  Hos axolotls, är neoteni genetiskt. Tillför man hormoner genom experiment kommer axolotln så småningom att metamorpheras men det sker väldigt sällan spontant, naturligt

Min första tanke var att du fick skaffa ett kar där du kunde ha halva vattenfylld och andra halvan vattenfyld, men efter att ha läst att det inte är s vanligt så kanske det mest rimliga är att de helt enkelt fick lite panik. Du har inget mindre kar ståendes? Som du bara kan fylla med vatten ett par dagar medans du medicinerar? Kanske kolla blocket efter ett litet 54-liters som kan hålla ett par dagar bara?

Lycka till med dina sötnosar Glad

pernillaa
0

Jag har gjort iordning nu med sand i baljan så dom kan gå upp och vatten kring 8 cm djupt. Där kan dom vara under tiden vi medicinerar. Så får jag ju se helt enkelt om dom håller sig i vattnet mer eller börjar på och vilja upp på sandkullen.

Nu är dom lugna. Hänger med överkroppen halvt ovanför vattenytan.

Men usch vad drygt om dom blir landlevande. Då måste jag ju köpa nya grejer. Har akvarier så jag kan ordna om sen efter medicineringen, men då behöver jag någonting annat än sand och så ska dom ha levande byte vad jag förstår, usch. :P

Nu ska bara vattnet i baljan få stå och dra sig, dom ska få vila, jag ska sova en timme till om sonen tillåter, sen flyttar jag dom senare till baljan så får vi se om samma panik utbryter då.

Valde att stoppa dom i varsin hink för att dom skrämde upp varandra och så fick dom mer plats. Skönt att dom är lugnare nu. Men det är lite märkligt hur dom hänger ovanför vattenytan.

Jaja, vi får se. Fler tips uppskattas. Uppdaterar om några timmar igen om hur det går.

pernillaa
0

Ja Otel verkar rätt lugn och ligger under vattenytan nu och har gjort länge.

Axel har vilat några timmar och är nu väldigt lugn, men vill ändå upp över ytan. Han ser inte kraftlös ut som jag uppfattade honom förrut. Kom på att jag har ett litet akvarium ståendes nere i källaren.Det är bättre än en balja. Så jag har tagit upp och håller på att göra rent det. har fyllt upp hela vägen en gång och håller på att tömma efter att ha skrubbat varenda m.m.

Får flytta över sanden dit från baljan.

Är lite tveksam till att Otel skulle metamorfa om det nu alls har med något sånt att göra. Men Axel däremot… Riktigt ihärdig rackare. Vi får se hur det utvecklar sig.

Nooon2
0

!Förvånad Kan dom det? Vilka djur!

…men tänk om du får en av varje nudå? En på land och en i vatten…

Väldigt trevligt att höra att de lever och rumsterar om Glad

Funderar på om det kunde vara något för mig men axolotlar. Jag har blivit nyfiken. …men de blir ganska stora tillslut?
Levande mat… möss? syrsor? eller småfisk?

TccT
0

Kan inte vattnet som varit dåligt? Borde i och för sig kunna synas på den vita som lite röd/rosa-aktigt i huden. Som på vita fiskar till exempel är det lättare på vita än mörka först.

pernillaa
0

Nej han ser normal ut när han är i vatten i alla fall, vet inte hur han borde se ut i luften. :P
Han är röd om armarna och benen för att han jobbar så hårt uppe på land.

Skrive ringet väldigt ingående. Vill ha koll på honom nu. Han har blivit hispig igen och försöker klättra uppför väggarna. Egentligen är han för trött för det så blir liksom fast i ett hörn och börjar tappa färgen efter ett tag och börjar gapa. Usch det är så läskigt ändå att se honom kämpa så mycket som han gör, för han är så himla trött nu igen.

Han vill bara upp hela tiden nu. Sitter där på sin strand och pustar och klickar i gälarna. han ser ut som en nyfödd blind kattunge där uppe. ingen aning om vad han gör riktigt. tror den här grabben är lite för handlingskraftig för sitt eget bästa. Är rädd att han kämpar ihjäl sig uppe på stranden. Tror han letar en ny pöl liksom. ungefär som om det skulle varit ute i det vilda och det blivit torka. Kan ha varit miljöombytet ändå som gjorde det. överlevnadsinstinkten tog över. Kan dom ha känt sig hotade av att baljan var brun hela den tro? Att det liksom kändes litet och inslutet eller nåt? Jag vet inte. men Otel mår ju bra under vattnet. Hur lugn som helst är hon.

han är i ett mellanläge, som om han inte kan vara under vattnet för länge men inte heller i luften för länge. Måste ju gå åt nåt håll de närmaste dagarna. Antingen ner i vattnet igen eller upp på land.

Frågan är om jag hjälper eller stjälper när jag häller vatten på honom när jag tycker han börjar få en konstig färg uppe på land?!

Han är så ivrig så är inte säker på att han stoppar när det är dags. otel hade det men inte axel, tror jag. usch jag hoppas att han klarar det här. Min älskade grabb.

Ska filma honom…

pernillaa
0

Jag har pratat med en kunnig i det här med axoloter. Han har bekräftat att Axel håller på och metamorfar, utifrån mina uppgifter då över telefon. Enda tipset han kunde ge var att ge det lite tid och ha en blomdusch tillhands med vatten så jag kunde blöta upp honom om han blir länge på land. Han ska byta skinn också så jag är förberedd på en del skinn-ömsning nu också. Vi får se då om den här karln gjort en riktig bedömning, för rätt vad det är så har dom skiljts åt, mitt par, så en är på land och den andra i vattnet. Får se hur jag löser hela situationen då. lättare om det varit båda två som hållit på och metamorfat så jag kunde fortsätta ha dom tillsammans.

pernillaa
0

Ja ikväll är det lugnt hos båda. De har legat under vatten i nån timme båda två men tagit luft ovanifrån oftare än vanligt.

Vi får se vad det blir av det här. När jag ser dom såhär lugna under vattnet så blir jag fundersam om det har att göra med metamorfning alls. Tänker att de helt enkelt fick panik över nya miljön.

Hade varit häftigt att se nån av dom förvandlats men vet ju riskerna med det och kan dom fortsätta leva ett stilla liv i akvariet så är det det absolut bästa för dom.

Men lite nyfiken är jag ju givetvis på en metamorfning. låter det dock vara grundt med möjlihet att gå upp ett tag till så jag inte råkar dränka dom. huga…

pernillaa
0

Jaha, hehe. Bara för att jag sa att dom var lugna så drog Otel igång igen med kampen. Axel slår med gälarna väldigt ofta så kanske tog dom en paus i morfandet ett tag bara. Återfå lite kraft. :P

Axels lemmar är inte röda längre som dom var när han kämpade så hemskt uppe på land. Men klart, han anstränger ju sina taniga muskler så otroligt mycket för att ta sig fram.

tycker fortfarande ljudet från gälarna när han andas är otäckt att höra. låter som han kvävs. Det där klickandet.

Ja vi får se. Kommer inte prioritera sömnen inatt i alla fall. Ser jag att det utbryter samma panik igen så går dom före. Ska bara lämna sonen hos dagmamman imorrn sen ska han till sin pappa. Ska på ett möte i stan också men det är bara buss hela vägen dit så det är ingen fara. Har gammalt vatten i en hink vid akvariet och en tillbringare plus en kopp så jag kan ösa ur smutsigt vatten och i med nytt. Nån liten kopp en gån i timmen kanske för att hålla det fräscht. Det står ju helt stilla i akvariet nu, vattnet alltså. Sen har jag blomsprutan redo med gammalt vatten också ifall dom blir uppe på stranden länge och blir torra. Måste finnas där när mina barn behöver mig.

fiskargrabben
0

hoppas de klarara sig Flört

FunkyShrimp
0

ska bli spännande att höra vad som händer nu! :)

HeidiH
0

Usch så jobbigt det låter!! Inget roligt alls!!

pernillaa
0

Ja dom jobbar då och då för att försöka hitta en flyktväg men jag har inte sen igår eftermiddag sett Axel ovanför vattnet. Han kanske ändrade sig för Otels skull. XD
Dom ligger tätt intill varandra.

pernillaa
0

Hmm. Gav dom mat och sen började dom jobba. Dom behövde visst bara vila och äta för att få energi.

Jag för anteckningar med ungefärliga klockslag över deras beteenden och utveckling. Har även börjat fotografera och filma en del.

Tycker Otels prickar har blivit mycket ljusare. Och deras gälstumpar har definitivt börjat krympa. Inte själva fluffet utan stumparna som dom sitter på.

Är ungefär 65 % säker på att dom metamorfar. Nånting är det ju som händer i alla fall.

Åh lilla axel jobbar så armar och ben blir röda och sväller upp litegrann. Stackars grabb… =/

Ska lägga upp nån film sen, imorgon kanske.

Åh nu är Axel trött. Han tippade in i ett hörn efter att ha ställt framkroppen upp mot rutan. Tycker inte det ser ut som dom använder gälarna på samma sätt ovanför vattnet nu heller. inte Axel iaf. Han rör på bröstkorgen mer nu. Så gälarna klickar inte längre på samma sätt heller längre.

HeidiH
0

Jösses, vilken grej alltså.. Att de ens kan göra så!! "Bara" byta från vattenlevande till landlevande..

HeidiH
0

Hur går det?

pernillaa
0

Ja Otel verkar ha kontroll på läget idag. Hon verkar rätt avslappnad men jobbar hela tiden med att försöka ta sig ut och är halvt upp på land och vilar då och då. Har försökt mata dom men dom luktar bara på maten och sen vänder dom bort huvudet. Lämnade kvar maten på botten och hälften ungefär har försvunnit och troligtvis är det Otel som ätit för hon har varit och bökat med nosen på botten några gånger vad jag har sett, utan att hugga dock som vanligt men hon visade i alla fall något intresse.

Axel däremot är jag orolig för idag. han åt ju ingenting och i det här fallet tror jag att deras personligheter spelar in. Axel är nog helt enkelt för inne på att ta sig upp och ut så han prioriterar bort mat. Han kämpar också men verkar helt utslut. Tippar på sidan ibland. Armar och ben är svullna och röda. (Kan ju inte se om Otel är röd men hon är inte lika svullen iaf). Ser att Axel överlag är mer röd i huden idag. Valde nu efter att ha försökt mata honom en andra gång, att täcka över karet med en stor svart halsduk och hoppas på att dom vilar där inne nu då. Axel måste vila nu annars kan det gå illa. Tror inte han svälter ihjäl av att inte äta men med tanke på hur mycket han jobbar hela tiden och den förändringen som troligtvis sker i kroppen så behöver han energin för att öka chansen för överlevnad.

Ska göra mat åt mig själv nu och sen ska jag inom en halvtimme kolla hur det går för dom där inne.

Vill säga att Otel har större chans att överleva tack vare att hon är så lugn i personligheten. Axel riskerar att ta ihjäl sig för att han inte vet när han ska stoppa. Han är för ihärdig helt enkelt. Det är en bra egenskap när det gäller att hitta mat och så men under de här omständigheterna kan det vara farligt.

Deras gälstumpar ser ännu mindre ut idag och Otels ljusare fläckar är ännu ljusare. Axel har en mörkare rand på vardera sida om ryggraden. Som små små mörkare sammanhängande prickar. Prickarna på nosen och huvudet har mörknat lite också. Men skillnaderna är rätt så marginella. Vad det än är så är det ju någonting som händer med dom, det går bara välsigt långsamt. Dom har inte ömsat någon hud än i alla fall. Någon av dom har i alla fall bajsat idag så det är ju ett gott tecken också att magen funkar som den ska.

Fortsätter föra anteckningar.

Ninja
0

Måste bara säga - vilka fantastiska djur! Snacka om anpassningsförmåga. Synd om dom bara att de fått vara med om en sån pärs, men jag följer tråden med stor nyfikenhet och fascination för naturens under. Hoppas allt går bra, hur det än slutar!

pernillaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Uppdaterar med det glada beskedet att dom båda har legat och vilat/sovit sen jag sist skrev. Har avtäckt karet igen nu för att se hur de mår efter att ha vilat. Kommer täcka över det vid 10 igen ikväll för resten av natten. Försökte mata axel en gång till men han ville inte. Trodde det skulle gå bättre nu när han var lugn men det lyckades inte. Otel ser lite blek ut. man ser det på armbågarna. Hehe. Nä men nosen ser också blek ut. Kanske bara för att hon varvat ner.

Hörni, här har ni en film på lilla stackars Axel när han var uppe och travade på stranden i godan ro igår-eftermiddag. =)

pernillaa
0

Vid 1:15 kan man höra det där klickande/knastrande ljudet av hans gälar. Usch jag tycker det låter så otäckt. =/

Filmen är lite gulaktig i ljuset så han är inte den färgen som man ser på filmen. Kvaliten är dålig.

pernillaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill bara berätta att min Black Ghost, Ninja, dog inatt. han var helt okej igår när jag släckte ner och tände nu först för eluttaget var upptaget.

Jag tror inte han tålde medicinen för han är alldeles vit och det lossnar flagor från honom. Hans ögon är vita också. Gråter

Usch vad starkt jag reagerade på det här. Trodde inte det var någon fara för honom och frågade också om det gick bra att även behandla en black ghost med medicinen när jag köpte den. Kan inte sluta gråta! Känns så hemskt, här har jag koncentrerat mig på Axel och Otel och så går han och dör istället. Tror att pumpen började dra dåligt där på slutet. Fan, jag skulle ha kollat. Försökte bara att inte vara där och röra så mycket för att inte mitt eksem på händerna skulle bli värre.

Jag vet att det är sånt som händer och jag gjorde ingenting avsiktlit. Jag brydde mig om honom också. Jag tyckte jättemycket om honom!!!

Usch vad trist! Hoppas att det gick fort så han inte plågades så mycket i alla fall.

Vila i frid älskling! Gråter

Hann inte ens ta ett riktigt kort på honom men för de som inte vet så ser en black ghost ut såhär…

HeidiH
0

Men fy trist!! Usch vad jobbigt! Visst fäster man sig fiskarna? Särskilt om de är lite speciella sådär! Hur stor var den? De är verkligen läckra!

pernillaa
0

Ja han var kring en 20 centimeter ca.

Han är beravd nu i alla fall. =(

Men hörni, jag tror inte det blir något av något metamorfande för mina axoloter. :P
Verkar som dom ändrade sig. Dom har varit under vatten hela natten och hela dagen helt lugna så provade höja vattennivån och fick bara positiva reaktioner från de båda. Tror säkert att jag skulle kunna pusha fram någonting genom att fortsätta låta vattenytan ligga lågt då deras psyke och trygghetskänsla verkar vara på upphällningen… men jag är ingen djurplågare. Så kan mina barn återgå till vattenlevande och så småningom leva lyckliga i sitt nya akvarium som tänkt och kanske skaffa små bebisar så småningom så är jag myyycket mer än lycklig. =D
Även om jag någonstans hade velat se dom genomgå en sån där metamorfning och sen stolt kunna visa upp före och efterbilder av dom ifall dom överlevde, men det är absolut ingenting viktigt. Dom verkar må bra i alla fall och det är huvudsaken.

Men ska väl inte ropa hej förrän jag är över bäcken. Fortsätter hålla koll på dom. Vill ha dom där 3 veckor i alla fall så jag hinner byta ut allt vatten i det stora akvariet och bli av med medicinen som är där så det bör ju visa sig med all säkerhet under den tiden omde vill bli vatten- eller landlevande.

Uppdaterar om det blir förändringar. =)

CaithSith
0

Häftigt! Har faktiskt aldrig hört talas om någon som haft axolotls som metamorphat(bara läst om det).. Hoppas de klarar sig!

Mezzzanina
0

Vad tråkigt att din Black ghost dogRynkar på näsan.Jag och sonen har precis skaffat oss ett akvarium med lite fiskar.När vi var i affären där vi handlade  fiskarna så fick vi syn på just Black  ghost.Vi blev totalt  tagna av denna  underbart  märkliga  fisk!Vi drömmer om att en dag få hem en sådan, men vi inser tt då måste vi skaffa ett stort akvarium.(Jag känner mig inte riktigt redo för ett stort akvarium än)

Jag läste på nätet att denna fick kunde lära sig att känna igen sin matte/husse.Och så hittade jag filmer på Youtube där de handmatade dem samt att när de satte ner händerna i deras akvarium så kom de och strök sig mot fingrarna!

Jag är verkligen jätte ledsen över din förlust.

Men jag följer noga det du skriver om dina axeloter.Jätte fashinerande djur.Och ordet "metamorfning" har jag aldrig hört förut.Men jag har förstått att de genomgår någon typ av förändring som gör ddem mer landlevande.Jag får nog googla lite på det!!

Men fortsätt gärna skriva om hur det går för dem.Jätte intressant läsning!Glad

pernillaa
0

Ja bara då för att jag skrev igår att jag trodde de ändrat sig och höjde vattennivån så började de båda igen inatt med sitt jobbande. Det är så förvirrande allt det här. Har drömt mardrömmar om Ninja inatt, min black ghost alltså.

Usch jag håller på så mycket med akvarierna så jag drömmer om dom hela nätterna men sover bara nån minut åt gången så hela natten är bara som en enda vaken mardröm unggefär., Drömmer om tanter med halva huvuden i akvarierna och vatten som aldrig slutar vara smutsigt oavsett hur mycket jag byter. Axoloter som rymmer, akvarier med för många axoloter och att ja råkar stoppa dom i kaffebyttan m.m. Kaotiskt är det. XD

Hahaha

Nooon2
0

Skrattande Haha, det låter som jag! Jag har någon natt drömt att jag jagat fiskar som inte ville stanna i vattnet utan rymde ur akvariet och simmade omkring i luften och försvann in bakom möbler mm. När man drömmer tror man ju dessutom på alltihop…det blir så konstigt!

Kollade filmsnutten och måste hålla med dig om det där med gälarna - det låter lite läskigt.

Hur är det - kan dom metamorfa tillbaka sedan om det skulle passa dem? Hur ska landlevande axolotlar bo? Någon träskartad tillvaror då eller? Kan de förbli halvmetamorfade?

Jag tänker på det med fuktigheten. De lär väl behöva ha rätt fuktigt omkring sig ändå även om de blir landlevande. Jag håller på och mixtrar med det litegrann själv för tillfället - luftfuktighet alltså. Det finns/fanns en luftfuktare på biltema för 250kr som man kan sätta en slang i och leda in fukten i terrariet med. Kanske det kan passa dina djur? Det finns dyrare apparater att använda förstås. Inflikar att man måste hålla en ev. sån fuktare ren så att det inte blir bakteriemängd dimma. Det kunde vara vådligt att andas in. Det är en så´ndär ultraljudsmanick så det är sval dimma - inte vattenånga.

pernillaa
0

Hahaha, bra, då är det inte bara jag då. XD

Jag har inte hört att dom kan metamorfa tillbaka men sen är ju infon väldigt svag. Finns nästan ingenting om dom. Jag hade bara tur att jag kunde ringa den här karln som varit förre ägare till en fiskaffär i stan. Bara ren tur att nuvarande ägaren var sjyst och gav mig hans mobilnummer.

Ja har sett en bild där dom använt nån typ av mossa åt dom att gå på. Tack för tipset där. =)

CaithSith
0

Hm, finns en kille på repti.net som är bra på salamandrar, mattias muller! Hans nr;

040-12 49 44 / 0733-39 20 05

Och hans "press";

http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Member&PAGE=1&USERNAME=mattiasmuller

Kanske kan vara till hjälp ;p

pernillaa
0

Tack ska du ha. =)

pernillaa
0

Yaaaay! Axel åt idag. =D

Ville bara visa en bild på hur mycket hans gälstumpar krympt ihop. är som om dom torkar ihop bit för bit.

pernillaa
0

Såhär såg han ut innan. Visserligen var han svullen där efter olyckan men sånhär enorm skillnad borde det inte bli.

pernillaa
0

Har sovit borta inatt och varit borta hela dagen och när jag kom hem tyckte jag att det såg ut som om Otel hade nya ljusa prickar på huvudet och kroppen. Kan hända att jag inte märkt dom tidigare bara men tycker hon ser annorlunda ut bara. Lägger upp en kass bild här nu. kommer en bättre sen.

Mezzzanina
0

Läste i en tråd att dom skall ha det ganska kallt i vattnet.Stod på Zoopet att de skulle ha c:a 20 grader.Hur gör man för att få det så svalt?Jag ser på min termometer till mitt vanliga akvarium.Där har vi 27 grader fastän doppvärmaren inte är på.

Blev bara nyfiken på hur man får ner temperaturen till en Axelot.

pernillaa
0

Ja alltså jag har naturligt ganska kallt i min lägenhet så har ju en fördel där med att alltid själv behöva gå och frysa. Mitt 375 liters ligger på 22 grader vilket är helt okej. man kan slänga ner nå isbitar då och då om det behövs. I början när jag kaffade den första, då var det sommar och lite för varmt. Då brukade jag använda mig av 2 petflaskor(då var karet mindre visserligen), som jag fyllde upp till hälften och la in in frysen. Sen fick de gå emellan frysen och karet varje dag. Bytte så ofta jag hade möjlighet till. Så medan den ena var i karet låg den andra i frysen.
Sen får man väl ha lite kallare vatten när man gör vattenbyten. kombinera alltihop kanske. Man får väl testa sig fram. ideal-tempen är 16-22 grader

Mezzzanina
0

Jag läste  bara det där med att de skulle ha 20 grader och undrade hur man gjorde för att hålla det.

Men nu är jag med!Glad

HeidiH
0

Hur går det med dem små liven?

pernillaa
0

Ja jag vet inte riktigt. det går upp och ner. Ibland är dom jättelivliga och ska upp och ibland är dom alldeles lugna ett helt dygn under ytan. Jag vill helst att dom förbli vattenlevande så har försökt provocera fram det istället. Så när dom har haft perioder då dom varit under vattnet har jag gradvis höjt vattenytan och fått positiva resultat. Första gången hade dom panik men nu går det bra. jag tror att det fungerat. =)

Utöver att Otel tycks ha fått så himla långa tår och fingrar så tycker jag det verkar stå stilla nu. Dom är deprimerade över det lilla utrymmet men ska flytta tillbaka dom om en vecka ifall allt går som det ska. De i det stora akvariet har börjat klia sig igen så är inne på en andra behandling nu.

TccT
0

Råkade se dessa i en affär idag. Såg axolotlerna först och tänkte fota. Men är väl inte riktigt rätt miljö med vatten och en pytteliten "landdel". Slamkrypare tillsammans är väl inte heller det bästa med landdelen igen bland annat.

Inget höjdarfoto och bryr mig inte om att fippla bort sladdar och annat så det får ni stå ut med.

pernillaa
0

Fy tusan vad dåligt. Vad arg jag blir. Dom där ser ju ut att leva på land. Dom ska ju inte behöva bilda hög som dom gör. =(

CaithSith
0

är inte slamkrypare bräckvattensfiskar? :S

TccT
0

Jo det ska ju vara mer landdel och en liten vattendel åt dom. Vet inte är jag senast såg såna i en affär. Är ju inte ett akvarium fullt med till exempel neontetror som går många i ett akvarium innan dom säljs. Tittade inte ens på priset korkad som man är. Men dom är fina. Vet inte hur men pratade med en bekant igår faktiskt och på något sätt gled vi in på just tigrar. Han kände tydligen någon som fått en hel drös med ägg(bortåt 70stycken) och tror han lyckades med dom flesta äggen.