Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4328 ggr
casandra70
0

Hjäääälp!!

Hej! har precis (för ca 1,5 vec sedan köpt 6 st fiskar(vet ej vad de heter men tror det är 2 neontetror,2slamsugare,o 2 st som jag ej vet vad det är).hittar ingen förklaring på nätet om som beskriver HUR man byter vatten el hur ofta detta bör göras,

det står att man ej får använda kranvatten men vart 17 ska man då få vatten ifrån?? från havet el?? kan man som jag har gjort koka vatten o låta det kallna o sedan hälla i det i akvariet? vattnet dunstar ju över natten så jag måste ju hälla i nytt hela tiden,så att pumpen hamnar under vattnet(har en fluval 2) sedan har jag en doppvärmare som jag ställt på ca 24 grader(vi hällde i nåt medel innan vi släppte i fiskarna,samt hällt i lite extra eftersom vattnet då vi fyllt på nytt vatten).Är livrädd för att de ska dö,då jag fattar noll eft den infon jag hittat på nätet.

Har i nget att mäta vattenkvaliten med heller, o fiskarna släpptes i eft att akvariet varit igång några tim)enl zoo så var dessa de tåligaste fiskarna,men vill ju inte plåga de stackarna pga att jag fattar noll.

Vi har inga vattenväxter utan endast ett par plastväxter,dessa är bebisar(fiskarna)o vad är mycket matning,samt vad är lite matning?)vi ger ca mat 3ggr dagen,o 3 nypor åt gången)men de verkar ju vara hungriga o äter varje gång)ska man ge en nypa el en tesked med mat varje gång?? hittar ingen förklaring någonstans.Fiskarna lever ju iaf men är rädd o göra fel,deras temperatur i akvariet bör ju bli "upp o ned varje gång jag häller i nytt vatten" har ingen termometer heller.

Hjääälp mina fiskar att må bra o överleva…….hemskt är detta! de verkar vara friska men har ev tråkigt de simmar runt sakta o glor på oss,jagar våra fingrar om man stoppar ned dem i vattnet.finns det leksaker för fiskar?

Jag tror de är inteligenta de små.

ps mitt akvarie är ca 105 liter o utan glas på ovandelen. vill veta om fluval 2(inte+) ger dem både syre samt gör rent till dem)sanden de fick(gruset)var ej riktigt rent)utan begagnat.skäljde av det en gång blandat med diskmedel,som jag förstått n7 att man ej bör göra,men fiskarna lever ju fortfarande,kan någon berätta hur man gör i allt som har med dessa fiskar att göra.de ser iaf friska ut än så länge…………..

casandra70
0

ps om någon fiskkunnig/fiskälskare vill ha dem gratis så får ni dem om ni kan hämta dem här i skåne,jag vill inte att de ska dö.men jag kan inget om fiskar o vet ej om jag ens klarar av att fixa detta själv,det är så synd om dem!

KerstinL
0

Ta det lugnt så ska det nog bli bra ska du se..

Om du bara har så få fiskar så räcker det om du matar en nypa flingfoder på morgonen när du tänder lampan. Riktiga växter är bra att ha i för att få balans i vattnet, växternas rötter suger upp fiskbajset och det är näring för dom.

När man byter vatten så tar man en 10 liters hink och en bit slang. Stoppa i ena änden av slangen i akvariet. Sen tar du den andra ändan och suger till ganska kraftigt så vattnet rinner genom slangen och så låter du vattnet rinna ner i hinken. När hinken är full så tar du ur slangen ur akvariet, sen häller du ut vattnet bara. Sen tar du vatten från kranen och fyller i akvariet så det blir fullt igen. Då har du gjort ett vattenbyte! Detta bör man göra ca 1 gång/vecka.

Lampan på akvariet ska vara tänd ca 8-10 timmar/dag, har man den tänd för länge och inte har växter så får man en massa alger.

Läs runt lite här på forumet, det finns massor med bra råd och artiklar.

Hoppas det känns lite bättre nu i alla fall.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Nooon2
0

…måste bara tillägga något om det deär med att få igång självsuget i slangen. Jag är lite "kinkig" och tycker att det är läskigt att starta självsuget i slangen med munnen. :P Man kan göra så att man fyller slangen med vatten, håller tummarna över ändarna och sätter den ena änden i akvariet och den andra i hinken och så flyttar man på tummarna och släpper på vattnet.

Uttråkade fiskar… mja…en del är lugna av sig. De umgås med varandra… simmar och tittar, passar eventuella revir, letar något ätbart… oroa dig inte för det. Läs på om arterna så får du veta hur de vill bo.

Växter - satsa på ljusgröna snabbväxande i första hand. Det finns ett par trådar här på forumet där du hittar tips.

[TheoA]
0

Ett tips. Eftersom neontetror är stimmfiskar så borde du ha några mer typ 8-10 st

casandra70
0

jaha men hur var det med kranvattnet? kan man ha vatten utan att koka det? ska man hälla i det utan att ta ur fiskarna pga kloret?

Jag köper gärna fler neontetror,men är så rädd för att de inte mår bra(fast de ser iof ok u nu) o om man har slang vart köper man den o tänk om "småfiskarna kommer in i slangen?! el man får "fiskvatten i munnen?

Hur ofta bör man byta? ska fixa iordning ordentligt till dem om jag kan släppa ångesten inför att de ev ska dö pga mig,.(de är ju faktiskt små individer verkar det som)

Vet ni om man kan fixa en ny "ovandel/glasplatta till dem på zoo,brukar de sälja delar till akvarium?

ps mina fiskar är ju HUNGRIGA de vill äta oftare än EN nypa på morgonen,gubben på zoo sa att de ska ha mat morgon o kväll men mina vill ju äta fler ggr……..

gud vad jg önskar att jag vore "fiskprofisionell"

Nooon2
0

Jodå, kranvatten går som regel bra… om du inte har egen brunn och konstiga vattenvärden i den. Kommunalt vatten går bra. När du byter vatten så byter du ju bara en del av det. Det finns vattenkonditioneringsmedel att köpa i zoohandeln. De tar bort klor och jag vet inte vad… i vart fall blir det djurvänligare. Det kan man använda om man vill och om man har lite känsliga djur kan det vara bra…. men det är inte alls nödvändigt annars.

Jo, neontetrorna vill vara fler men jag föreslår att du väntar några veckor med att köpa fler fiskar. Jag tycker att det är jättebra att du börjat med bara några fiskar. Helt rätt gjort. Akvariet är nystartat och de goda bakterierna som kommer att hjälpa till med att bryta ner avfall (fiskbajs och matrester) måste få växa till sig i antal innan de orkar hålla efter fler fiskar. När akvariet på så vis "mognat" så brukar det kunna orka med maximalt lika många centimeter fisk som det är i liter. Dvs. ditt akvarium skulle kunna orka med 100cm fisk (om du skulle rada upp dem efter varandra och mäta). Som jag sa förut så tycker jag att du ska lägga till växter.

En bit slang för vattenbyten kan du köpa i zoohandeln. Det brukar inte vara något problem med att fiskarna åker med i slangen. De brukar akta sig… och du kan ju passa dem.
Angående att få vatten i munnen hänvisar jag till mitt förra inlägg ovan (#3). 

Ett nytt täckglas kan du köpa hos glasmästaren. det ska inte vara för tjockt - då kan det spricka av värmen från belysningen. Jag skulle tro att 3mm är vanligt. Ett tips är att du köper två mindre glas - det blir lättare att hantera än ett enda stort. Glöm inte be glasmästaren att skära av ett hörn för elsladdar till filter och värmare och ett annat hörn så att du slipper lyfta av hela glaset vid matning.

Jo, fiskarna är hungriga. De har inget stopp. De är gjorda sådana för att äta allt de hitytar och överleva i naturen. I akvariet blir det lite annorlunda: de skulle kunna äta sig proppmätta flera gånger om dagen om vi lät dem. De är inte anpassade till det utan far illa av det. Man kan faktiskt mata sina fiskar sjuka eftersom de inte har något stopp så att de äter lagom. Vuxna fiskar bör tom få vara utan mat en dag i veckan. Det är väldigt mycket vanligare att man övermatar än att fiskarna svälter.

Fiskproffessionell kommer du att bli! … och egentligen kan man aldrig allting - det finns alltid mer att lära sig. Väldigt intressant!

MiniAndMe
0

Men man kan ju inte ta vanligt vatten och hälla i, först måste man ha i medel… Annars är det många fiskar som dör! :( Och har du väntat 1 vecka efter du startat akvariet innan du köpte fiskar?

KerstinL
0

Jag har aldrig medel i mina akvarier, och då menar jag aldrig.. Jag fyller på vatten direkt från kranen och mina fiskar mår bra och frodas. Har man ett väldigt hårt/mjukt vatten kanske man behöver göra ngt extra, så kan det vara en bra idé att kolla vad man har för vatten. Här i Stockholm ligger ph:t på ca 6,8 -7,0 så vi har ett bra värde och behöver inte "joxa" nåt med medel.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

casandra70
0

Tack för alla tips! känns iaf bättre nu o behöver kanske inte "oroa ihjäl" mig för fiskarna.

#7 nej det har jag inte,men det visste jag inte innan jag stod på djuraffären o ville köpa fisk,så gubben i affären visade några olika fiskar som skulle tåla att bli isläppta samma dag som jag startat akvariet.så jag valde 6 st (2 av varje sort).

De lever ännu iaf o verkar inte må dåligt,men man vet ju aldrig helt säkert……..

yemoller
0

Som #8 säger så finns det inget som säger att man "måste" ha beredningsmedel i vattnet, jag har heller alldrig haft något medel i mitt vatten.

HeidiH
0

Det första jag tycker du ska göra är att köpa några riktiga växter till akvariet, som tidigare n'mnt i tråden hjälper de till att göra en bra miljö för fiskarna, hjälper till att hålla vattenkvaliten i ordning och få karet i balans.

Vatten från kranen ska funka fint, du måste inta ha något medel. Införskaffa lite xäter o låt karet gå några veckor, sem kan du köpa några fiskar till. Läs på om de vill vara stim eller inte.

Du VILL ju verkligen göra det bra för dina fiskar, och bara det är ett stort o bra steg. Det kommer säkert gå bra!!

Mina fiksar får lite mat en gång per dag, ibland två. De svälter inte ihjäl kan jag lova! I vilt tillstånd hittar de ju sällan mat regelbundet. Fiskar har som sagt ingen känsla för att de är mätta, så det kan i princip äta så mkt att de mår dåligt av det.

Lycka till!!

Ratata
0

Jag hade nog dragit ner rejält på matningen. Som #11 säger så är fiskar ALLTID hungriga, så låt dig inte luras av det. För mycket matning kan rent av vara mer skadligt än nyttigt både för fiskar och dina vattenvärden (du kan få övergödning och en massa alger tex). Mata högst en gång om dagen och ge inte mer mat än att det äts upp inom 2 minuter.

Angående vattenbyten så finns det andra modeller av slangar man kan använda där man inte behöver suga upp vatten för att få igång flödet. En modell har en plastklocka (en sorts "cylindertratt") som man fyller med vatten och sedan lyfter upp så att tillräckligt mycket vatten strömmar igenom slangen för att man ska få ett flöde (instruktioner brukar finnas på paketet). En annan modell har en liten pump som man kan pumpa upp vatten med om man är kinkig. Personligen föredrar jag den första då man kan göra rent i botten utan att något grus kommer med upp.

Få nu inte panik utan skynda långsamt, läs på och låt akvariet komma i ordentlig balans.

casandra70
0

kan man köpa slang på zoobutiken? samt kan man plantera vattenväxter o hällai mer grus då fiskarna befinner sig i akvariet?

Tack igen för alla svar! från en okunng idiot som ändå älskar fiskar o vill att de ska leva o må braSkäms

MiniAndMe
0

#8 och #10 - nee… Själv tycker jag att det är bäst, men aja… Och vissa arter vill ha lite salt i gärna som t.ex mollys… Det kan man ju också tänka på…

#12 - på alla mat-paket jag haft står det inom 4-5 minuter…. ??

Ratata
0

#14 Ja, poängen är väl att det ska ätas upp relativt snabbt. Det varierar väl med hur snabba/aktiva fiskar man har också. Algtabletter man ger till malar kan ju ta runt fem minuter att bli uppätna tex men mina malawiciklider äter upp sin mat inom 2 minuter. Detta beror inte på att jag ger dem för lite utan för att det helt enkelt är mycket action på dem ;) Många personer matar sina fiskar aldeles för ofta/för mycket. Tänk på att fiskar alrig får äta sig riktigt mätta i det fria utan är på ständig jakt efter föda. Mindre mat leder dessutom till mindre skit i vattnet…

MiniAndMe
0

#15 - aaha! x) Tack för svaret, eller vad man kan säja! ;p