Trådalger
Jag blev förtjust när jag äntligen hittade Bolbitis heudelotii (Glasormbunke) som jag letat efter ett tag. Dumt köp kanske - de kanske inte klarar sig utan CO2 men jag ska prova ändå. …och så slank det med en likaledes dyr Microsorum pteropus "needle leaves".
När försäljaren tog upp dem ur akvariet såg jag att det var trådalger i rotklumpen på bolbitisen. Hon tog visserligen bort dem men alger är som alger är och det finns alltså trådalger i växterna. Jag är inte jätterädd för alger men man behöver ju inte skaffa sig problem i onödan. Jag har haft med trådalger att göra och de är lika tråkiga att ha att göra med som andra alger… om inte tråkigare.
Nu till frågan: Trådalger - är smittan allmän som med andra alger så att de förökar sig om förhållandena är de rätta? Dvs. har jag dem redan utan att de syns? …eller är trådalger något man kan råka få in i algfloran men som inte är allom spridd på samma sätt som andra alger.
Jag ska kanske tillägga att jag inte har några egentliga problem med algtillväxt i något av akvarierna.
Trådalger hade jag problem med när jag upptäckte att en del av karet fick sol på sig tidigt på morgonen. Har inte kunnat förstå varför jag fick så mycket av dem, för karet stod ju inte i solen. Tills jag en tidig morgon fick full panik och såg en ljuskägla från solen träffa ena hörnet av karet.
Hjälp tänkte jag, jag måste flytta på karet. Och började förbereda flytten som bara innebar 40 cm. Jag passade på att tvätta precis allt i karet till och med sanden. Sedan dess har jag inte några trådalger. Annars så är jag rätt noga med det där med alger. Det skapar bara merproblem.
Nooon, tror du att dom kan svara på din fråga om du ringer blå stjärna. Dom har en akvariefiskexpert där, och då borde den människan tycker jag veta lite om växterna med… eller?
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

jag hade trådalger innan min burk stabiliserat sig precis vid uppstart. då använde jag bara en grillpinne och snurrade upp dem på för att få bort dem när de dök upp, sedan försvann de av sig själva när alla värden blivit stabila och växterna etablerat sig ordentligt. tror att det är som med alla andra alger, man kan få problem om det är något i burken som inte stämmer, övergödning eller liknande, annars bör det vara lugnt och algerna bör inte ha någon direkt möjlighet att etablera sig. sedan har ju jag äpplen i min burk också, och de har säkert sett till att snabba på utrotningen :P
#1, #2 Oki! Tack för bra svar!
Det börjar vara dags att jag tar hand om de där växterna - de har legat i en plastbox ett tag nu. Jag kan inte se några alger där i ännu i alla fall. När jag hade mina värsta trådalgsproblem så var det verkligen inga små problem. (Det är därför jag är särskilt avigt inställd till dem.) Till saken hör att jag bodde så till att jag hade tillgång bara till ganska dåligt vatten. Nu är jag ännumer övertygad att det var därför algerna kunde bli så oövervinnerliga.
Det låter ju inte så illa - trådalgerna är inte värre än andra alger. Ni blev av med era trådalger rätt så lätt. Jag tror nog att jag vågar mig på att plantera in växterna i akvarierna. Tack för tipset om fiskexperten! Kanhända ringer jag - ska fundera på det. I vart fall är det bra att veta att det finns en expert där.
Äpplen bör jag nog inte ha - vattenvärdena i det ena akvariet är fel och skalet kommer att förstöras och i det andra finns en stor flock anentome helena. Helenorna kanske också gillar trådalger och i det första akveriet fins det räkor. Jag vet inte vad de säger om ev. trådalger. Hm… får surfa på det kanske.
Tack igen!

tja, om inte annat är ju några amano riktigt duktiga på alger :) de burkar jag haft amanoräkor i har jag kunnat missköta riktigt grovt utan problem med alger alls. kan verkligen rekomendera dem om du ändå har räkor. de är ju något större än körsbär och CR t.ex. och borde gå med de flesta större fiskar.
och helt ärligt tror jag aldrig att man helt kan komma ifrån alger, så låt inte det stoppa dig. det finns alltid en lösning, och ofta beror algproblem på en yttre påverkan, som övergödning eller direkt solljus.
#4 Nä, alger finns det ju alltid. Så länge de hålls i schack är de ju inget problem. Har man alger är det ju ett tecken på för mycket av någonting och det brukar gå bra att komma tillrätta med. Det är just bara det här med trådalgerna som jag, som sagt, har dåliga erfarenheter av… men det går nog bra… jag bor inte kvar där det var så dåligt vatten.
Amano..hhm… men bara de inte konkurrerar ut mina CB och CR… och vattenvärdena kan ju vara fel - vattnet är lite lätt surt i det ena akvariet. I det andra kunde de funka, kanske… Om det blir algproblem, kan ju komma med sommarsolen, så ska jag kolla upp amano. Tack för tipset!

det lär de absolut inte göra eftersom de är fredliga och inte förökar sig i vanliga akvarier :) man kanske får stödmata, men roligare än så är det inte :P jag har haft amano och CR tillsammans utan problem så länge man matar så det räcker för dem alla.