Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2090 ggr
akvariet
0

Stor risk för inavel?

tja, nu har ett av mina Guppy yngel blivit gravid (har bara 2, 1 kille och en tjej) har en hane som är pappa åt dem och efter som hans "flikvän" dog så har han gjort sitt barn med yngel:S

vad ska jag göra? kan hon dö pga att hon är så ung? är det stor risk för inavel? vad är det värsta som kan hända?

jag är berädd på det värsta!

Jättetacksam för svar!

fiskargrabben
0

mina hände det inget med funkar fin fint men vissa kan få krokig rygg

akvariet
0

okej… tack för det snabba svaret!:D

fler svar mottages fortfarande:D

sussa08
0

Guppy är redan så inavlade så det gör ingen skillnad med ett led till.. Håll koll på missbildningar och isolera/ta bort dessa då de går i arv…

Lycka till :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Dragula
0

Nej, har du friska individer klarar de bra många generationer. (Forskare har testat upp till 20) utan några problem!

akvariet
0

okej, bra…

tack för era svar:D

HeidiH
0

Har läst att upp till 5 genartioner går bra, men man bör ju ändå få in nytt blod då och då!

Dragula
0

Har också läst det, men det beror som sagt på vad du har för stam. De kan vara ganska tåliga mot latenta sjukdomar men de börjar visa sig efter 5-6 generationer. Har du helt friska stammar klarar de sig nästan hur länge som helst.

Nooon2
0

Jag hade guppys en gång i forntiden… Mååånga generationer blev det. De första hade stora stjärtfenor - sådär som man oftast ser dem - olika färger. Tillslut, de sista, hade helt anndra utseenden. Teckningen bestod av prickar och streck i rött/orange och svart. Stjärtfenorna var korta och hade över eller undersvärd av måttlig längd.

Tänkte att det kanske var av intresse.

Dodat
0

Jag har ett skvaruim fullt med vildguppy, som jag tror att lite vanlig Guppy är inblandad i, som förökar sig hela tiden, och hittils har det inte blivit några konstiga fiskar. Där borde det ha skett lite inavel Tungan ute

// Dodat :)

akvariet
0

okej, redan vid första kullen blev jag tvungen av avliva 3 yngel på grund av missbildning/inavel…:( så då är la schansen denna gången att det blir fler som blir dåliga?!:(

funderar ju på att byta bort guppysarna mot något annat trevligt men då får de ju inte föröka sig hela tiden! kanske är idiotiskt sagt men: äligt talat så måste jag vänta tills de dör för att få nya fiskar:(:S får la försöka övertala föräldrarna att låta mig sälja de guppys jag har nu ist för att vänta på att de ska dö…

Dragula
0

Brukar ju gå att lämna in dem hos akvarieaffären?

MiniAndMe
0

sry att jag drar in detta här, men i af… Gäller detta svärdbärare och mollys också?

Dragula
0

#12 Mollys gäller det definitivt då de tillhör samma stam som guppies. Svärdbärare får någon annan svara på.

TccT
0

Inavel om syskon förökar sig blir det välan oavsett fiskart.

#13 Vad tänker du på när du nämner stam?

Dragula
0

#14 poecilia

TccT
0

Systematiskt ligger fiskarna i samma stam så att säga.

Poecilia är ett släkte.

Sen kan man ju odla fram olika "stammar" när det gäller färger till exempel.

Dragula
0

Jag som failade på Linnés kategorisering. Oavsett ligger de under samma grej. :(

MiniAndMe
0

okii….