Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2508 ggr
DinJejja
0

Hjälp :S

Min dvärgkulfisk Sune som jag haft i ungefär två veckor har som det ser ut "tappat" en fena :S

Han har ju två små fenor en på varje sida som han anvädner hela tiden. Men nu när jag suttit och kollat på honom en stund så ser jag bara att han använder en. Och på andra sidan ser det ut som den saknas.

Ser inget sår eller liknande utan de ser bara ut som att han inte använder den.

Vad kan ha hänt? Vad ska jag göra? :S

pernillaa
0

Alltså jag förstod inte, ser du till fenan eller inte? Altså sitter den där men han bara inte använder den eller är den helt borta? Eller är du osäker på om den är där eller inte?

Ha en bra dag! // Pernilla

DinJejja
0

De ser ut som att den inte sitter där. Som att de är en liten stump bara. Han har så små fenor så de är svårt och se med.

Men sitter den där så använder han den inte.

Kan försöka ta kort på den sidan så blir de kanske lättare

DinJejja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väldigt svårt och ta kort. Här är en väldigt dåligt bild men av rätt sida.

och nu när jag försökte ta kort så ser de mer ut som att de saknas en fena där. Men den var där för bara någon timme sedan. :S

pernillaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ljusade upp bilden men förstår inte riktigt vad som är vad. Vet inte hur de här fiskarna ser ut. Kanske någon annan kan se något?!

DinJejja
0

Där de är ljust är där han har fenan. Fast på den här sidan har han ingen fene eller väldigt liten nu då. Men han är lika ljus på andra sidan där han har fena som han använder då.

pernillaa
0

Sitt och titta på honom ett tag, se vad han gör och hur han verkar må. om du vill kan du ta en ficklampa eller nån annan lampa och rikta mot honom och se om du ser bättre då.

Vet ingenting alls om de här fiskarna så ta dig bara tid att titta på honom ordentligt och invänta att någon mer kunnig svarar.

Lycka till! =)

DinJejja
0

Nu när jag suttit och kollat på honom så är han bara under pumpen och doppvärmaren. Och han vänder hela tiden den sidan imot som ser ut att han inte har någin fena. Han simmar lite gran använder alla fenor förutom på den sidan då.

DinJejja
0

såg nu att han har fena på den andra sidan. men han använder den inte. :S Skönt att han har en fena där iaf.

pernillaa
0

Han kanske bara hade legat på den under natten. XD

Hur är läget idag då?

Nooon2
0

Saknas det fenor… jag skulle säga att de antigen bivit bortbitna eller att det är fenröta. Bor den lille stackaren med någon marodör?

DinJejja
0

#9 Ja kanske :P Ne men han verkar inte glad alls :( Simmar inte runt som han brukar och de. Han kommer inte ens fram för att se om han ska få mat eller inte. Han är bara vid pumpen och doppvärmaren. Antingen vid botten eller längst upp vid ytan :(

#10 den ända marodören är han är själv :P Vad jag kan tänka. guppysar, blackmolly, en Honungsgurami och neontetrorna har inte vart elak mot nåt annat så.

Nooon2
0

Läste att det kan vara dålig vattenkvalié eller ev columnaris.

http://www.koi-skane.se/Lars_koisida/klubbnytt/koi.helsa.htm
Se längre ner på sidan om eroderade fenor.

Kan det stämma? är kulfisken extra känslig som art? Fiskar vänjer sig ju också vid vattenvärden (till en viss gräns då förstås). Är han ny i samlingen? Det där att han inte vill röra på sig och står stilla längst ner eller högst upp stämmer också på någon sjukdom eller förgiftning.

Se´n funderar jag… den där mollyn… det är ju en ganska stor och stadig fisk ändå… en liten snabbt fladdrande fjärlisvinge kanske blev oemotståndlig.

Sååå… alla alternativ kanske kvarstår. Jag tycker att du ska sätta honom i eget kar, alternativt spärra av en del av akvariet åt honom. Kolla ammonium- och nitritvärdena om du kan och om något värde är högt så rengör filter och slamsug och byt vatten och se vad det ger. Kolla värdena igen och se till att de blir bättre. Mår inte den lille bättre väldigt snart kanske det är medicinering som gäller. Det är oroande att han inte äter… lite bråttom då. Om han däremot piggnar till så låt honom leva ett tag för sig själv tills fenorna kommer tillbaka och börjar fenorna försvinna igen så vet du ju att någon tuggat på honom.

Det är vad jag skulle göra.

DinJejja
0

#12 Ja de är mkt möjligt. Har inget att kolla vattenvärdena med. Men har gjort ett delvatten byta idag.

Och nu simmar han runt, han åt lite av mygglarverna jag gav för en stund sen. Inte mkt men lite. Han användet fortfarande bara den ena fenan. Men han har rört lite på sig.