Nybörjare på malawiciklider
Hallå ! Jag har precis startat upp ett 240 liters kar med ciklider och funderar på vad man ska ha i karet för att det ska bli en naturlig miljö för dom ! I karet har jag: 10 st Red top (fundera på att halvera antalet pga dom e inte vackra i färgen, dom är "bleka" ) 7 st Röd zebra 2 st Mari gold (blåa med gul ryggfena och 2 st av den sorten som kallas White tail) 1 st Ahli Bottenmatrial består av vit fin sand uppblandad med "vanlig" akvariumsand och lite stenar som är 3-4 cm i diameter ! Och sen har jag en större "hålsten" och en lite mindre "hålsten" Men va består deras naturliga omgivning av ?? Vad för växter finns i deras naturliga miljö ?? Har bara haft och har större kar med scalarer och lite andra "vanliga" akvariumfisk men gillar ciklider och tänkte jag skulle börja odla lite m.m. Mvh

I Malawisjön hittar man inte speciellt mycket växter. Växterna växer på grunda dyiga områden i sjön, där man inte fångar speciellt mycket fisk så vill man ha en så "naturlig" miljö som möjligt så ska man inte ha växter alls. Fiskarna bryr sig däremot inte speciellt mycket om du har växter eller ej, själv har jag javaormbukar och Anubias för att de är bra yngelgömmor och för att det är fint med lite växter :). Växter som finns i sjön är främst Ceratonphyllum och Vallisneria-arter, även Potamogeton ska finnas men vet inte riktigt hur vanliga de sistnämnda växterna är i handeln.
Deras naturliga miljö består annars mest av sten som det växter en algmatta på, många arter betar av denna matta. Rötter är bra att undvika då de kan sänka pH, ett tips är att ha i en kalksten för att höja pH i stället. pH ska ligga mellan 7 - 8,5. Jag använder mig även av lite salt till saltvattenakvarier i vattnet, använder ca 1dl/100 liter vatten. Tyckte att mina fiskar började leka mer och frodas sen jag började ha i saltet så jag har fortsatt med det.
Om du tycker att dina fiskar är bleka kanske de bara är lite rädda av sig, se till att ha generöst med gömställen, då blir de tryggare och vågar färga ut (om det nu inte är så att de helt enkelt har lite sämre färger genetiskt, då finns det inte mycket att göra åt saken). Bygg grottor genom att lägga stenar på varandra (lavasten är bra då det inte väger lika mycket som vanlig sten). Använd stora för större fiskar och mindre stenar som man kan bygga små rösen av där yngel kan gömma sig. Tänk på att bygga stadigt och inte lägga allt på gruset då många arter gräver mycket. De flesta malawisarna är lätta att få i lek med bra vattenvärden och har du mycket gömmställen finns det en stor chans att några yngel klarar sig, vill du ha många yngel rekomenderas dock ett yngelakvarium där man lägger över honan strax innan det är dags för henne att spotta ut ynglen.
Vet inte hur mycket du vet om Malawiciklider men tänk på att ALDRIG mata med röda mygglarver, de tål inte det. Räkmix är bra mat för dem och kan köpas i många akvarieaffärer eller tillaga själv (finns fullt med recept på nätet och säkert här på formuet också). Håll flera honor på en hanne, annars blir det tufft för honorna och hannarna kan börja slåss.
Hoppas du har fått lite klarhet med det hela nu och lycka till!
Tack för svaret !! Hur ofta ska man hälla i saltet ??

Tillsätter salt vid varje vattenbyte (dvs en gång eller vart annan vecka). Tillsätter bara för mängden bytt vatten; har jag bytt 50 liter vatten tillsätter jag 0,5dl salt.