Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 4569 ggr
akvariet
0

växt från damm?

hej, jag och farsan har snackat om att skaffa dammfisk till vår damm men då behövde vi städa först…och då hittade jag en massa fina växter…

kan jag ha dessa "dammväxter" i mitt akvarie? självklar rengör jag dem noga innan jag planterar dem!

tack på förhand!

Nooon2
0

Kul idé! Det kan vara spännande… men tänk på att även om du rengör dem kan det slinka med oönskade saker. Det finns sätt att desinficera växter - du hittar säkert recept om du surfar på det men jag vet inte om de är garanterat sjukdomssäkra och alla växter tål inte så´n behandling.
Jag skulle nog prova men jag skulle skilja akvariet åt från andra akvarier och inte använda samma slang, samma håv etc… utan ha särskilda grejer till det akvariet och tvätta händerna noga innan jag rör andra akvarier för att förebygga ev. smitta.
Idén är jättekul - kanske du kan ha ett biotopakvarium med inhemska växter och djur… det skulle vara intressant… men kolla så att du inte tar något fridlyst.

[hilevij]
0

Jag brukar slänga in växter från dammen till akvarierna. Så länge det verkligen är växter som ska vara under ytan och att du har djup som de behöver.

akvariet
0

jag vet, är jättekul!

jag har ju överflöd att "akvarieverktyg" så det är nog ingen fara för smittning, men jag följer era råd (#1,2)

får la tessta att bara sätta ner EN växt till å börja med och se vad som händer, trivs den bra så planterar jag ner resten men trivs den ej så stryks förslaget… får göra det vid nästa vattenbyte då jag även ska sätta ner mina fina gnejs och granit stenar…

hoppas allt går bra!:) tack för era svar!

ska, faktiskt göra en liten miniscape med vattenskorpioner mm. i en ca 5 litersburk… skall bara ta vatten och växter från dammen till det projektet…:)

TccT
0

Tänk på att det kan vara svårt med olika tillsammans. Vanligt att en äter en som äts av en annan och så vidare. Några vattengråsuggor funkar som både mat och lite som en städare. Osäker på om du menar Nepa cinerea eller Ranatra linearis. R linearis är lite lättare/säkrare för varandra att ha flera tillsammans. Gråsuggorna perfekt som mat åt dom.

akvariet
0

jo, det vet jag, har en sån där småkrypsbok med massa småkryp i, även vattensmåkryp…

det jag hittills är ett par slingerormar som jag kallar dem, hittade dem inte i boken så har ingen aning om vad det är…de är typ 3-4cm långa och mindre än 5mm smala och simmar likt grodyngel fast rör typ inte på sin "stjärt"…

sen har jag hittat tyvärr bara 2 physor, en liten och en på 1 cm…hoppas hitta fler:)

jag hoppas hitta åtminstånde EN vattenskorpion i dammen annars blir jag besviken… det är nog den största "insekt" jag vet, de kan ju bli uppemot 10 cm… den största jag någonsin har set var på dryga 6 cm:)

HeidiH
0

Aldrig hört talas om vatten skorpion, bild på en sån?

TccT
0

Har ett par lite halvtaskiga Nepa cinerea 09-10-12_Nepa_cinerea.JPG

Nc1.jpg

Ranatra linearisMums.jpg

Ville ha någon till iaf

akvariet
0

måste vara Ranatara linearis som är den som blir upp till 10 cm… och nepa cinerea som är den lite mindre varianten nu när jag ser på dina bilder #7…:)

bor dom i hinden?:S eller är de bara "matföråd"?

TccT
0

Nej nej inte som mat. Bara i hinken medans samlade dom som kom så inte skulle bli skadade. Sparade några stycken bara och släppte ut resten. Ska ju finnas plats som för fiskar.

Syns trollsländor, ryggsimmare och gärs oxå i hinken.

akvariet
0

jaha, tänkte väl det hehe:)

aa, nu ser jag allt, kollade bara snabbt förut;)

TccT
0

Vill inte vara retsam men hittade två arter som jag letade efter. Kanske eventuellt möjligen om får lust lägger in bild på vad det är. Men nu ska jag titta lite på dom igen.