Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 7076 ggr
myhombrero
0

nya fiskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sambon beställde ny fisk förra veckan och idag kom den en liten goby. Jätte söt är den.

Sen berättade han att dom fått in kulfiskar så han tog med mig dit och vi kom hem med två jätte söta små varelser. Dom är bara 1cm ungefär, blir inte större än 2 cm.

En till bild på den söta med ett mollt yngel.

Passar på att visa her eremitkräfta som fick följa med oss från Umeå för två veckor sedan.

Ida-M
0

Fina fiskar :D

KerstinL
0

Jättefina!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

limaka
0

skit fina!!!

sussa08
0

Har d eremiten i akvarie med vatten? :D

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

KerstinL
0

Jag har Sussa´s "gamla" eremit i lokalen.. Arne heter han!! Han har en landdel och en vattendel..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

sussa08
0

Arne hatar mig XD Men han har fått ett grymt bra hem hos Kerstin! Mycket varmare och mysigare! Och finare bostad XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Lovizaa
0

Vad är en eremit? :P

limaka
0

#7 en som lever ensam

limaka
0

typ gillar inte andra( en mäniska som bor ute i sogen o aldrig träfar andra brukar kalas för erimit

sussa08
0

Ja, eremitkräftan drar ju sig tillbaka i skalet när de är rädda eller så… därav namnet :P "eremit"-kräfta "gömmer sig för omvärlden" typ XD

Lovizaa
0

Jaha troddet det var ngn slags fisksort eller sån där myra, (eremitmyra?)

myhombrero
0

Den såldes som eremitkräfta så jag antar att det är en sån. Det finns ju dom som lever under vatten också.

sussa08
0

Ja eremitkräfta är det minsann ^^ De kan leva både undra vatten och på land, men vill ju gärna ha tillgång till att komma över ytan ibland :)

Funkar det bra att ha den under vatten jämt? :) Har du den med fiskar? Tänkte på att fisk är deras "favoritmat"

myhombrero
0

Hej Ted här.Det är lite skilnad på eremiter vs eremiter.I salt akvarium finns 2 sorter som är vanlig och lever enbart under vatten men som skulle även klara sig över ytan under kortare perioder.Dessa är Blåbenad och rödbenad eremit.Dessa äter alger och annat smott och gott dom kan hitta på den levande stenen samt botten.Man kan läsa mer om dessa fina gynnare på http://se.reeflex.net/kategorie/51.html .

Vid andra saltfrågor kan ni skicka ett PM med rubriken Ted så svarar jag så fort jag kan.

MVH.Ted

sussa08
0

Är inte alla eremiter tänkta att leva nära/i saltvatten? :P Jag vet inte riktigt XD

Pulcherimas
0

Roliga fiskar! Vad heter den på första bilden (gobi ?)och vilken slags kulfisk är det på de andra? Försökte googla lite men hittade bara stora sorter av kulfisk, och dessutom aggresiva!

/Monica

myhombrero
0

#15 Jo nära men inte på ;) inte alla sorter finns de som behöver land dock.

# 16 Cryptocentrus cinctus Goby

Kulfisk är inte min avdelning men jag tror det är en Tetraodon av något slag.

Dom flesta är aggresiva även denna sort dock så är dom så pass små och går med mollys så dom vågar inte anfalla ;)

myhombrero
0

#16 Carinotetraodon travancoricus heter kulfisken.

Pulcherimas
0

#18 Urläckra små fiskar, men verkar inte helt lätta att hålla. Kan du inte uppdatera oss här på forumet om båda inköpen, då och då. Spännande!

myhombrero
0

uppdatering: Alla fiskar mår fortfarande bra. Kulfiskarna är på jakt efter sniglar hela dagarna(tur vi har ett gäng). Den ena har jag fått att äta mygglarver.Vilket inte är lätt då alla blackmolly gärna tar maten ifrån dom.

Gobyn har jag inte sett att den ätit men det är inte tunn iaf så nånting måste den ju få i sig.

myhombrero
0

Uppdatering: båda kulfiskar mår utmärkt och äter otroligt bra. Dom äter våra allra minsta sniglar på dom förbaskade kanelbullarna verkar dom gilla extra mycket. Idag provade jag att ge dom fiskrom och det var mycket uppskattat. Dom blev alldeles galna.

Goby mår bra även den, vi har fått den att äta både fiskrom och artemia. Det tog två dagar innan den började äta. Men nu verkar den ha vant sig.

Sloj-border
0

guu va sötaa!! hur stora blir kulfiskarna?

myhombrero
0

de jag har blir bara 2 cm

Sloj-border
0

oj! :O jag trodde dom vart stora! :P dom är ju grymt söta!! :D när jag köper mina posthorn av er så kanske jag får titta på dom? :D

Jag skickade ett PM och frågade om jag kan komma och köpa dom idag? :)

Sloj-border
0

har ni några flytväxter tillsalu?

Sloj-border
0

vart köpte ni kulfiskarna? :O (förlåt att jag frågar så mycketSkäms)

Lovizaa
0

är inte dom saltvattensfiskar?

myhombrero
0

#26 kulorna köptes på djurmagazinet, men dom fanns inte kvar sist vi var dit.Däremot fanns en större variant kvar.

#27 Kul fiskarna är inte saltvattens fiskar. Däremot är den gula gobyn en saltvattens fisk.

Lovizaa
0

#28 hehe oj okej. :P

ariaam
0

Jag vill oxå ha kulfiskar!Glad

MoaL
0

Måste tillägga att alla eremitkräftor inte ska leva under vatten. Det finns landlevande eremitkräftor också, som skulle drunkna om de inte kan ta sig upp ur vattnet. De ska ha både söt- och saltvatten att dricka ur och byta skalvatten ur. Det är inte särskilt ofta de går ned helt och hållet i vattnet, även om det händer. Landlevande eremitkräftor mår ofta dåligt om de inte hålls i sällskap, så till sådana ska man gärna ha minst två.

Arne ser ut att vara en Coenobita Clypeatus, alltså en landlevande eremitkräfta, som definitivt ska ha betydligt mer land än vatten. De ska ha kring 80% luftfuktighet och kring 25 grader varmt. De ska även ha ett djupt lager sand att gräva ned sig i så att de kan ömsa, annars är risken överhängande att de dör. Nu vet inte jag hur ni har det till Arne, bilden var inte särskilt bra, men jag såg ingen sand och tänkte att det var bättre att vara noggrann på att påpeka än att strunta i det. ;)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

akvariet
0

fina!:D

[aammE]
0

Kulfiskar är jättegiftiga, så om någon går bort måste den bort omedelbart, äter andra fiskar av den kommer de att dö.