Dvärgklogrodor+Salamandlar
Tror ni att dvärgklogrodor och salamandlar skulle gå ihop?
Vi har tänkt att skaffa ett akvarium till och ha salamandlar däri.. Men vi har några dvärgklogrodor också tror ni att dom skulle gå ihop?
Om de går ihop eller ej kan jag svara på, dock har de alldeles för olika krav på värme. Salamandrar vill ha under 20 grader för att inte må dåligt och dö i förtid, och jag kan tänka mig att grodorna som vill ha det varmare (är väl runt 25 grader de ska ha?) kommer bli slöa och sjuka i så kallt vatten.
_No way! Yes way!
Vi köpte grodor till våra salamandlar för flera flera år sen, de levde inte länge..
Ang de där med värme åt salamandlar, vi har alltid haft en liten bit över 20 grader. Och våra är över 10 år.
Okej tack, Då får grodorna bo kvar med fiskarna dom trivs bra men dom blir lite mobbade av ancictrusmalarna.
Hur stort akvarium ska man ha?
#2 Det är först när det blir 23-24 grader som det är skadligt. Självklart kan man ha det något varmare, men bäst mår de om det är svalare i vattnet (15-20 grader).
_No way! Yes way!
F.ö. så kan väl salamandrar bli över 20 år, så 10 år är fortfarande rätt så ungt.
_No way! Yes way!
Hur stort ska dom ha då?
Det beror på vilken slags salamander det rör sig om. Kolla upp hur stora de arter du är intresserade av blir och gå in och kolla i L80. Sidan 47-48 har minimummåtten för groddjur.
_No way! Yes way!
Är 90 liter för litet? För ca. 4 salamndlar

#8 Det beror på vilken art du ska ha, länken i #7 är bra att läsa när du väl bestämt dej för arj på ödlan.