Tips på mal
Hej! Har haft akvarium för ett par år sedan, men kan inget om andra fiskar än slöjstjärtar, så jag har ett par frågor om malar, som jag nu tänkte köpa om ett tag.
Tar glatt emot tips på en mal art som kan leva ihop med platys. Vi ska köpa ett akvarium nästa vecka som är på 63 Liter. Så jag hade väl tänkt mig en lite mindre mal. (Försökte övertala mor min om att köpa större akvarium, för det är hon som ska ha fiskarna, inte jag, men 63 liter stannade förhandligen på satt ja.. hon har ju en fri vilja.)
Jag har fått ett par platy bebisar av en bekant, men de är så små nu, så jag får vänta ett tag med att köpa malarna, annars kanske malarna äter upp dom, eller vad tycker ni?
Undrar hur de e med kön och så bland malarna. Är det lätt att könsbestämma malar? Å finns de nån regel som säger att de tex inte bör leva flera hanar ihop, eller någon art som lätt förökar sig? (För nu vill vi inte ha fler bebisar haha)
Tack på förhand :)
Kanske ska tillägga också att jag är fullt medveten om att platys gärna förökar sig - men när platysarna blir större ska vi låta hanarna plockas bort, för som sagt, fler bebisar behövs inte :) Vi får så många av min bekant nämligen ( som vägrar ta bort hanarna tyvärr )

Det finns en art som heter Otocinclus, som blir max 5 cm, de böver dock vara lite fler, då det är en stimfisk. Duktiga på att hålla rent! Är en av de mindra malarna jag känner till. I mitt 74 liters jag hade för många år sedabn hade jag ingen mal alls, funkade jättefint, inte en enda alg i skikte. Om jag inte minns fel så äter platysar en del alger oxå, se det är nog inget krav att det måsta vara en mal i karet. Hoppas du hittar något som passar!
Lång länk till google-sökning
Jag håller med HeidiH om att Otocinclus skulle passa fint. Jag har aldrig haft några men skulle ha dem om jag hade plats. Storleken gör att de passar i små akvarier och ska vara duktiga på att äta alger. Jag har inte hört något om revirslagsmål eller aggressivitet mot andra fiskar heller. Jag skulle inte vänta mig annat heller av en såpass lite firre som dessutom är stimfisk.
En annan fisk som jag gillar är Ancistrus men den blir för stor för ditt akvarium och kan bli irriterad om det inte finns utrymme så att den kan hitta lugna platser. Siamesisk algätare och flying fox blir också för stor och kan ge sig på andra fiskar när den vuxit till sig lite. Båda dessa arter tål artfränder dåligt och slåss om reviret. Jag nämner dessa för att de är ganska vanliga och populära och ofta rekommenderas och skulle fungera ett tag medan de är små… men inte se´n. Välj något annat.
…och så finns det ju pansarmalar. De är jättegulliga och trevliga. De vill inte leva ensamma utan behöver leva i stim… så i din mammas akvarium skulle dvärgpansarmalar vara rätt val. De drar runt på botten och äter vad de hittar. Pansarmalar är inte ett bra val om man tänkt sig fiskar som äter alger. De äter bara fiskfoder.
Kuhlii är ena roliga och annorlunda djur. De äter inte heller alger men väl matrester. Man får tänka på att de är duktiga på att ta sig in i små skrymslen och kan ibland verka helt försvunna. Mina gjorde aldrig det men de lär kunna rymma om man inte täpper till ordentligt. Man bör ha några stycken - jag tror inte att de vill leva ensamma.
… och så finns det ju snäckor som man kan låta sköta renhållningen. Antingen tillsammans med någon fisk eller helt på egen hand. De är just inte alls bäst på det där med alger… men matrester och säkert lite fiskbajs går ner. Äppelsnäckor är populära. Jag vet just int så mycket om den arten. Håller mig med malaysisk sandsnäcka och anentome helena, Physor och en och annan liten "skräpsnäcka". Malajerna och särskilt Physorna och skräpsnäckorn kan ju snabbt bli väldigt många så man får passa på dem lite… eller bussa anentome på dem.
Tack så mycket för informationen! Jag ska fundera lite å höra med morsan hur hon vill ha de :) Tack tack!