Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1695 ggr
Brullebro
0

Växter

Jag har en fråga, hur håller man alger borta från växterna? Det gör mig galen, att det är en massa alger på växterna.

akvariet
0

älgätare är ju en klok lösning på ditt problem…

finns hur många algätare som hälst, bara att fråga i affären:D

se till så att det inte kommer direkt soldjus på växterna för det gynnar algtillväxten!

Brullebro
0

Jag har en algätare redan men inte hjälper det..

Nooon2
0

Långsamväxande växter är mer utsatta för alger. Har ett akvarium där jag har begynnande algproblem - råkade gödsla för mycket :/ :P  Det är inte en typ av alger som fiskar gillar heller…  Det som kommer att hjälpa är att jag svälter algerna - jag har minskat ljuset och lagt till näringsslukande ytväxter och slutat gödsla. Medan jag väntar på att dessa långsiktiga åtgärder löser problemet åt mig brukar jag då och då försiktigt gnida av algerna med fingrarna och ta bort dem med slamsugen.

Se över balansen i akvariet. Något gynnar algerna lite för mycket.

Brullebro
0

Okey, tack så mycket för tipsen! Jag har en slamsugare, men jag vet inte riktigt helt och fullt hur man använder den rätt.

Nooon2
0

Näh… jag bara kör ner den i gruset och rör den lite upp och ner några gånger så att vattnet blir alldeles slammigt inuti den och så sugs det ut… sen flyttar jag den till nästa fläck och gör likadant. Det funkar inte bra i täta växtsnår… där blir det inte slamsuget alls hos mig. … och så har jag akvarier med sand i. Där kan jag inte göra likadant för då åker sanden med ut. I de akvarierna håller jag den lite på sned så att suget inte blir så hårt och så håller jag den bara stilla lite så virvlar sanden upp lite inuti utan att åka med ut. Bara slammet är tillräckligt lätt för att följa med vattnet ut.

Men du kanske har en annan modell? Jag har sån´a som helt enkelt bara är ett tjockare platsrör som man sätter i änden av en slang.

Kanske du har jättemycket gammalt slam som ligger och ruttnar och som ger näring som algerna tycker  om?

Måste bara tillägga - att slamsuga såhär är ingen bra idé om du har jord eller lera eller annat liknande under gruset. Rekommenterar detta enbart för homogent bottenmaterial - bara grus eller bara sand.

Brullebro
0

Okej. Jag brukar skaka med handen i sanden så det kommer upp i vattnet och suger upp det. Jag har en sån där som man pumpar med typ.