Skalarer som inte äter
Jag har 2 skalarer som tidigare har ätit så fort chansen bjuds men nu äter de inte av maten överhuvudtaget. De har inte gjort det på någon vecka.. De kan ju ha ätit någonting när jag inte sett, men så vitt jag vet ingenting. Maten ska inte vara gammal heller, tror det skulle gå ut nästa år.
Vad kan vara orsaken till detta, vad ska jag göra åt det?

vad ger du dem för mat?
skalare är ju de där glubska firrarna så mycket konstigt att de inte äter!
som sagt, det kan ju vara fel sorts mat ju. eller så är det en början mot en sjukdom:(
TetraMin, huvudfoder för alla akvariefiskar heter den, ett flingfoder.
Ja, tidigare har de varit väldigt glupska. De har fått denna mat i något år åtminstonde, om inte så länge jag haft dem. Undrar vad det kan vara för sjukdom då?
Hur länge klarar de sig utan mat, som sagt har det verkat som om de inte ätit på en vecka, 2 för den ena tror jag.

Prova att variera kosten lite 
Det kan ju vara så enkelt som att de "ledsnat" så köp något annat ett tag. Du kan ju också köpa mygglarver, artemia eller liknande för att locka igång matlusten igen

Priser är lite olika på affär till affär - här i trakterna (Partille/Gbg) ligger de frysta förpackningarna mellan 20-30 kr.
Jo, vi har även något fryst foder som vi köpte när vi hade yngel på skalarerna, bosmider, står det på förpackningen. Har prövat ge det också men de äter inte det heller. Inte heller malarnas bottentabletter som de brukar tycka om att äta på.

Testa röda mygglarver
De är inte världens nyttigaste (som chips :-)) och man ska helst inte ta på dem då de kan vara allergiframkallande - med det kan vara värt ett försök - jag har hitttills inte stött på nån fisk som nekar till röda mygglarver
Kanske är bosmider inte tillräckligt lockande - det är ju bebismat 
Ska nog köpa det nästa gång jag är på en djuraffär! :) Tack för tipset.
Idag har den mindre skalaren (den som slutade äta först) börjat äta lite smått! Får hoppas den andra också gör det snart.
De kanske är mätta? Vad har du för andra fiskar? Har det försvunnit några på sistone? I annat fall skulle jag kolla dem noga - de borde äta om de inte är sjuka.
Har bara 2 andra fiskar i karet (1 Ancistrus och 1 siamensis) och båda finns kvar så inga har blivit uppätna. Det vore konstigt om de vore mätta när de inte ätit (vad jag vet) på 1-2 veckor när de annars äter mycket mer.
Men som sagt så hade den ena börjat äta igår så får hoppas den andra börjar göra det med. Ska testa köpa lite annan mat åt dem så jag har något att variera mellan också.