Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1537 ggr
MiniAndMe
0

Konstig kampis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kampfiskhane är av den vanliga sorten som säljs i djuraffärerna. Han är ganska snäll och jagar inte de andra fiskarna ofta, bara när de är kaxiga som 2 av de blir ibland mot honom. Jag har en grotta som det egentligen var menad till pansarmalarna, och de ligger där ibland. Men för det mesta så simmar Koppe (Kampfisken heter så, men jag har inte döpt honom xP) in där och… Nja, inte direkt lägger sig ner, men endå typ så. han vilar där inne ganska ofta, är det något vanligt för kampisar eller kan han vara helt bäng i bollen? Och i så fall, vad är felet? Han har en hona också som han inte bryr sig ett dugg om kan jag tillägga…

På bilden är den lilla grottan…

[hilevij]
0

Jag har upplevt att kampisar är väldigt nyfikna av sig, särskilt de unga. En av mina gamlingar brukade vara på upptäcksfärd i grottorna och stenhögarna väldigt ofta när han var yngre. En del kampisar som känner sig hotade eller stressade kan även stelna till vid säkra ställen, såsom vid grottor eller under växter. Ser han däremot slö och hängig ut kan det vara något fel.

SofiaBlomberg
0

Kan det vara så att du har  strömt vatten?, han kanske vill vila ifrån strömmen isåfall.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

akvariet
0

kamphanar gillar ju inte så strömt vatten så han kanske vill komma ifrån strömmen lite?

när jag "instalerade" en grotta i akvariet blev många fiskar nyfikna och simmade in och ut hela tiden. en av dem gjorde precis som din och vilade sig där inne. vet inte om det har med saken att göra men den fisken dog några veckor senare!

tror inte att det är någon fara med honom!

önskar knoppe all lycka!

MajaL
0

Jag har just skaffat en kamp-hona. Hon är ganska liten, så jag antar att hon är ganska ung, men hon är aktiv och rör sig en massa.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MiniAndMe
0

Okej… Ja det är lite strömt men inte särskilt… Han är varken stel eller slö lixom heller.. Så han vilar väl bara hoppas jag!

MajaL
0

När jag köpte min hona så hittade jag en vackert lila hane (funderar allvarligt på att gå tbx. och köpa honom med, men är rädd att mitt kar inte är tillräkligt åt de båda, även om Smagda är en liten tös). Han såg lixom "vissen" ut, och var långt nere på botten.

Min Smagda rör sig både uppe och nere, och går upp till ytan ibland, och dyker ner på botten ibland, i bland liggen hon och "svävar" i mitten-höjd också.

Han såg sorgsen ut på något vis… lixom vissen.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MiniAndMe
0

#6 - okej… Min hona är pigg och så… Men det är han med, ganska i alla fall…

Men nu har jag i alla fall fixat pumpen nyss! Får se om han fortsätter… Ibland ligger någon av pansarmalarna där också XD Sammtidigt med honom hehe… De är de enda som inte blir rädda för honom!