Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1571 ggr
giffan
0

Ciklider

Hoppas kunna få något svar här.

Jag ska få några ciklider, vad för sort vet jag inte, hur många vet jag inte heller.

är det något jag bör tänka på om jag tar hem sånna?

Har ett stort akvarium på ca 600l tror jag det är… Hur bör jag inreda? hur många har man ihop? förökar de sig lätt? hur länge lever dessa normalt? Värme foder mm eller har ni någon vettig sida där man kan läsa på lite om dessa fiskar.

Skulle dessa fiskar kunna leva med sköldpaddor?

Kan tillägga att jag haft fiskar förut, men inte nu på ett tag…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TccT
0

Det finns lixom mer än en ciklidart. Det är alltså totalt omöjligt för någon att svara på frågorna utan att ha någon aning om vad det är för art.

Wassago
0

Ehh… absolut inte med sköldpaddan, resten av dina frågor e helt omöjliga att besvara utan att veta vilken art av ciklid du skall få…

giffan
0

#1 och #2 Okej. Då är den jag ska få dem av inte så seriös då. För anledningen att jag skulle få dem var att han trodde att de skulle fungera att ha ihop med sköldpadda. Har haft fiskar med dem förut, och små fiskar går inte (eller jo som föda) men större fiskar har gått bra.

Då ska jag nog inte ta emot dessa fiskar kanske.

~ Anneli ~ 

Wassago
0

#3 Jag har till å med haft Kajmaner (Ett krokodildjur) som blivit illa skadade av vattensköldpaddor, då kan du tänka dej hur det går med en fisk förr el senare!

giffan
0

#4 Jo jag vet att sköldpaddor kan vara hårdhänta… men min mal jag hade levde länge med sköldpaddorna. Den blev inte ens uppäten när den dog. Men jag matar mina rätt bra tror jag…

~ Anneli ~ 

Wassago
0

Eller tur.. sen e ju det så med alla djur att dom e individer! Men att kunna ge sköldpaddan och cikliderna optimala förhållande i samma burk kan vara ganska svårt bara det!

giffan
0

#6 Ja tur kan det oxå ha varit…

Men det var lite så jag tänkte med, om ciklider och skölpaddor ens lever under lika förhållande?

Det finns kanske inte ens sköldpaddor i de vatten ciklider stammar från eller?

~ Anneli ~ 

Wassago
0

Beror ju återigen på vilken sköldpaddsart och vilken ciklidart det gäller, sen e det ju så att ALLA vattensköldpaddor är rovdjur med fisk på menyn!

giffan
0

#8 Om jag förstår dig rätt så avråder du mig att skaffa firrar till mina paddor??

~ Anneli ~ 

Wassago
0

Japp! Såvida dom inte skall fungera som föda till dina paddor! Glad