Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4765 ggr
Emelie89
0

Hjälp?

Två av mina slöjstjärtar har börjat bli röda…Den ena av dem mer än den andra. Den är "orange" men nu har den börjat bli röd i stjärtfenan och på sidorna är det en stor röd fläck på varje sida..Det ser inte ut som sår…vad kan det vara förnåt? Tyst

yemoller
0

Har du nån bild på firrarna?

Emelie89
0

Inte hur det ser ut nu när det blivit rött tyvärr? ska se om jag kan lyckas fota en

Emelie89
0

Nu ser det ut lite som när vi får ett brännsår..lite vitskiftande också….och ingen fisk har vart elak på den och den har ingenting i akvariumet som den kan "skära" sig på…tycker det är skumt när det är på båda sidorna och på stjärtfenan som den är röd… den äter bra och är pigg förövrigt…

Försökte ta en bild men blev inte speciellt bra

Emelie89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, här var ända bilden jag fick till… Förstärkte kontrasterna och så, så att man skulle se tydligare…Sen ringade jag in områderna…nu ser det inte precis ut sådär när man kollar med egna ögon, det är mycket rödare och så….På bilden blev det mest att man ser den vita tunna hinna som är på…

Så vad tror ni…vad kan det vara? Vad ska jag göra?

akvariet
0

hmm, tycker det ser ut som en hudparasit eller liknande! de kan få sådanna "sår" när de har hudparasiter när de gnuggar sig mot olika fasta föremål men jag är inte riktigt säker!

vänta på fler svar!

Emelie89
0

Okej, fast dem har typ ingenting att gnugga sig på…en liiten sten bara och det måste ha hänt nyligen för det var inte där i förrgår

akvariet
0

hmm, konstigt! kanske gruset då? vad har den gått/går med för fiskar?

yemoller
0

Kolla om du hittar något liknande HÄR.

Emelie89
0

Den är tillsammans med 2 andra slöjstjärtar just nu som inte har nåt, samt en algätare som också ser ut som den ska.. så jag har ingen aning om vad det kan vara..pratade med en tjej på zoo..hon sa att jag skulle testa salta vattnet lite..

Jag tror inte det är sanden… ska se hur det går för firren..Obestämd

Okej ska kolla länken :) hoppas det står nåt

Emelie89
0

Oj det fanns mycket olika, jobbigt att det står på engelska bara Rynkar på näsan

Verkar som det kan vara nån bakterie inflammation…frågan är ju, borde jag ta bort den fisken från dem andra innan dem också börjar visa symptom?

Jag kan ju börja med att kanske prova saltet som hon sa och höja temeraturen lite i vattnet, det ska tydligen också vara bra mot sjukdommar…

Ingen som sett något liknande?

akvariet
0

så vitt jag vet så är slöjstjärtar kallvattvattensfiskar, och då kanske de vill ha kallt. du kanske har för varmt vatten och då mår de inte bra?

histronica
0

Relevant kan ju också akvariets storlek och filtrering vara -likaså vattenbytena. De ska ju skita ner en hel del dessa slöjstjärtar så det gäller att ha viss storlek på karet och regelbundna byten och en bra pump som klarar av att filtrera vattnet bra. Jag menar ine att du inte sköter om dem men tänkte att det kanske behövs ökas på vattenbytena? Det är ju inte bra att bara smälla i salt för då återstår ju ev problem. Hur gör du nu? /Mvh

TccT
0

Slöjstjärtar har hellre vanlig temperatur än kallt. Dom är känsligare än "normala" guldfiskar. Tror oxå mer på bakterier och att det kan ha att göra med vattnet.

Emelie89
0

Jag har varken haft "kallt" eller "varmt"..det har legat på rumstemperatur ungefär…

Men dem ska byta till ett stort Kar imorgon och jag har städat och gjort vattenbyten ofta. Men pumpen som har filter började krångla för nån dag sen så jag fått rensa den hela tiden… I samband med detta hände det här ungefär… Men om det nu beror på att vattnet blev för smutsigt och så, tror ni fisken tillfrisknar i det nya eller ska jag "avliva" den och bara sätta över dem friska fiskarna i nya för att inte smitta vidare ifall det är nåt annat den har fått?

metalbitch
0

jag hade plockat bort smittade fiskar,antingen avlivat dom eller satt dom i karantän i ett annat kar (förutsatt att man fått reda på vad det är för sjukdom och ev kan behandla den)

tycker att det se ut som en bakterie infektion men ej 100% säker, isåfall tycker jag att Furanol tabletter är bra i det fallet…

Emelie89
0

Okej, ja jag får nog pröva sådanna..Det ser ut som om fisken är blodsprängd den har den fått som en vit slämhinna på det röda på kroppen…

Har nu märkt att de andra två fiskarna verkar ha symptom…den ena "silvriga" börjar bli röd…och den andra "orangea" börjar få nåt vitt på ena sidan…

Algätaren verkar dock inte ha nå symptom ännu….

metalbitch
0

jo men då e det en bakterie infektion dom fått, tror att boven har varit filtret..

så det enda för att få dina fiskar att klara sig är att köpa tabletterna snarast..

har du mer fiskar än dom du nämnt? jag hade kört medlet i karet som dom är i nu då säkerligen kommer resten av fiskarna även bli sjuka…följ anvisningarna du får på förpackningen bara

Emelie89
0

jag har inge fler fiskar :) dem nya fiskarna får vara i nya karet så kör jag medecin på fiskarna som är sjuka i det andra karet som dem är ni nu :) så dår dem flytta till det nya karet när dem är friska :)

Tack för hjälpen :)

histronica
0

GladTänk bara på att göra ett rejält delvattenbyte innan du slänger i medicinen - om vattenvärdena är åt pipan så är det inga garantier att medicinen tar om värdena är fortsatt dåliga. Byt vatten först innan du doserar medicinen för större chans att den ska kunna bita på dem.

Går de fortfarande med det "krångliga" filtret så är ökade delvattenbyten ett måste för att de ska ha en chans att klara sig. Då det inte är så mycket goda bakterier kvar i vattnet isåfall, så är ev påverkan av ökade vattenbyten försumbart i sammnhanget.

Emelie89
0

Tack, ska tänka på det :)

Emelie89
0

Idag jag var och köpte nya fiskar till det nya karet så berättade jag för hon på zoot vad min fisk hade…

Det är tydligen något extremt ovanligt och hon hade hört om något sådant fall på flera år. Dem vet inte exakt vad det är och det finns ingen behandling mot det tydligen…Det kommer iaf från insidan av fisken så det är ingen parasit som kommer utanpå. Mer fick jag inte veta, för mer visste dem inte.

Så ikväll blir det avlivning för min lilla Slöjstjärt. Var en av mina första slöjstjärtar så det känns tråkigt.

Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Spola ner den levande känns inte speciellt "trevligt". Hur brukar ni "ta bort" era sjuklingar om dem inte dör själva vill säga.?

metalbitch
0

zooaffärer har oftast okunnig personal, så det låter som hon inte visste ett dugg om fiskar eller vad du pratade om och inte då heller kunnat ge dig medicin mot sjukan,utan tog den lätta vägen…vad trött jag blir på dom

du skulle bara bett om att få furanol

småfirrar har jag slängt ner i kokande vatten,dom dör direkt

slöjstjärten hade jag nog lagt i en fryspåse eller liknande och daskat den i golvet eller något…..

absolut INTE spola levande i toaletten

Emelie89
0

Ja men den ser så hemsk ut så den får nog "somna in"… Känns bäst så, dem andra ser jätte fina ut…men den fisk stackarn ser inte bra ut alls så det är nog ingen indé att försöka. Även om jag innerstinne vill… vi får se hur det blir.

Vad kostar en furanol?  ska se om jag lyckas ta en till bild på fisken innan den får "simma vidare"..

Det blir nog att knäcka nacken på den och det får min pappa äran att göra xD jag vägrar ta död på nåt levande xD

Emelie89
0

Bild från idag på sjuklingen

Emelie89
0
Emelie89
0
metalbitch
0

va tråkigt att avliva den, men det är det bästa för den

hittade en bild och info om bakterie infektion

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fisk/Akvariefisk/Bakteriella-infektioner-pa-akvariefisk/

http://cowmob.nu/~nickan/sjukdomar.html

medel som du kan köpa

TetraMedica - GoldOomed  100 ml ca 35 kr

Sera - Bactopur  1 tablett/ca 6 kr,räcker till 50L

JBL - Furanol 20 tabletter ca 75 kr

alla priser är ca priser,olka från affär till affär

Emelie89
0

Den lever än xD haha jag har inte kunnat gjort det än eftersom den är pigg å glad.. Funderar på om det kan vara sammetssjukan? Såg ut så i fiskboken jag köpte idag… Tycker fisken börjar se lite friskare ut nu idag, inte lika "blodsprängd" längre som tidigare… Kanske håller på att försvinna då. :)  Har bara kört med höjd temperatur i vattnet och salt hittills.

metalbitch
0

vad bra,men kör TetraMedica - GoldOomed ändå då det kan finnas bakterier kvar och smittan blossar upp igen…

Emelie89
0

Okej, får köpa imorrn :) tur att man "jobbar" i samma lokal som ett Zoo ;D

Emelie89
0

En lite update!

Jag hade aldrig hjärta att ha ihjäl slöjstjärten så han fick vara själv i gammla karet för jag tänkte se om han blev värre eller bättre..Jag hade i salt i vattnet och höjdetemperaturen till 25c.

Nu efter några dagar är han fortfarande pigg och matglad och han har inge blodsprängt kvar alls och det vita han hade på sig är så gott som borta. Han får simma där tills han är symptom fri och några dagar extra sen får han nog flytta tillbaka till sina vänner i det nya fina karet! :)

Vet fortfarande inte vad han hade men jag tror det berodde på att vattnet blev så dåligt. Hade inget annat val än att göra ett helvattenbyte åt honom och efter det har han bara sett bättre ut dag för dag. Och smittan är som sagt ännu okänd. Dem visste inte på zoot heller vad det var fast jag visade bilder.

så nu är det bara hoppas att han har några år till på nacken som en glad slöjstjärt och att han också ska få vara med i den framtida utomhus dammen! :)

HeidiH
0

Vad härligt!!

akvariet
0

gud vad sjönt!

påminner lite om min guppyhane, han mådde jättedåligt och kunde knappt simma och precis när vi skulle ta bort honom började han bli simmglad igen så jag lät honom gå en dag till för att se om han blev bättre och visst, han blev jättebra och nu är han en av de tre äldsta fiskarna jag har!:)

Emelie89
0

Ja nu har lill firren flyttat över till dem andra! :)