Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2606 ggr
fiskargrabben
0

fiskar?

om jag skulle köpa 2 blåciklider, 2 zebraciklider och 2 eldbukar medans de är små ca bara 5-8cm långa skulle de axeptera de andra arterna i akvariet även när de blev vuxna då? jag har ju en s.bärarhona som är 9cm lång och och fjärilsciklider och sånt skule de gå att ha de i samma akvarium?

akvariet
0

De flästa djur blir ju vana/väner vid varanndra efter en tid så kanske det också är så med fiskar?

jag menar, om en hundvalp och en kattunge växer upp tsm så kommer de troligtvis inte att bråka! det borde ju gå med fiskarna med tycker jag MEN det ätr ju alltid en risk!

histronica
0

Med tanke på att ciklider "kan" vara oerhört nitiska mot andra fiskar som är mindre - så finns uppenbarligen risken att de blir fiskmat. Har själv precis köpt 8 ellioti och det går inte att h ens fullvuxna snäckor eller andra små fiskar där och då är ellioti ganska snälla, mot vad mång andra ciklider är.

Eldbuken du nämner är relativt snäll men kan vara riktigt rovgirig! blåcikliden är också "relativt snäll" men - Du frågar om fiskarna går ihop med de du har men utelämnar också en riktigt relevant fråga i sammanhanget - hur stort är karet de ska samsas i….?

Men ska inte zebracikliden vara riktigt aggressiv och INTE hållas i sällskapsakvarier?

Finns växter ryker de kanske förr eller senare och då står dina andra fiskar rätt slätt om dessa vaknat på fel sida och inga gömslen finns… och de ska ju heller inte behöva gömma sig hela tiden antar jag?

Mina ellioti kunde jag inte ha med fjärilscklider och då hör de ändå till några av de ganska snälla i släktet, de också - ciklider "ska" helst gå med andra fiskar i samma storlek - som regel - men ska det ha en chans att fungera så ska också karet vara stort nog - fiskarna du nämner blir väl 6 stycken som ska uppnå ialafall 15 cm och då kanske det inte känns så gott att rekommendera dessa ihop med små fjärilar eller svärdbärare som i jämförelse är snällare i temperamentet? Bäst är nog att hålla dessa i eget kar, anser jag.

fiskargrabben
0

det är ett 160 liters med väldigtmycket gömställen enligt mig men tror jag lysnar på dig:)

HeidiH
0

Jag skulle nog oxå tycka det är dumt att chansa. Man vill ju att alla ska ha det bra, och då är det inte så kul att hälften av firrarna måste vara räddda o gömma sig. Just ciklider tycks ju vara knepiga!

histronica
0

Vad glad jag blir Glad

jag var själv på vippen att ha elliotar och fjärilar ihop men insåg i tid att risken var för stor att det skulle gå åt pipsvängen men säljaren avrådde mig å det bestämdaste och sen läste jag om dem och fann att det var dumt att chansa.

Hoppas att du kanske startar ett till kar i framtiden och då kan du ju ha ciklider Skrattande

fiskargrabben
0

mm tack för svarFlört

Denna kommentar har tagits bort.