Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 9423 ggr
Emiizan
0

De äter jättemycket på växterna!

Mina ancistrusmalar äter jättemycket på min största växt, och nästan alla blad är "ruttna". Jag måste erkänna att sedan vi städade senast har akvariet hållt sig väldigt rent med malarna däri, så det bör väl bero på att det inte finns så mycket alger till dom? Vad ska jag göra? Är fodertabletter ända lösningen?

paronskrutten
0

Fodertabletter ger jag till alla bottenlevande fiskar i mitt kar..

Helena

KerstinL
0

Jag gissar på att det är en Svärdsplanta du har, Ancistrusar kan nämligen inte motstå just dom, hihi. Vi matar med bottentabletter men just Svärdsplantan kan dom inte låta bli.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

akvariet
0

låter som om du har deras favoritväxt, svärdsplantan…

min har värkligen ALDRIG käkat något på min svärdsplanta, inte ens algerna~

min brukar käka flingfoder som hammnat på botten, sen alger finns det alltid i ett akvarium, bara att du kanske inte ser dem?Flört hursomhälst, antingen köper du det mycket dyra (dyrare än vanligt flingfoder iaf) så att h*n får det elr så ger du lite extra flingfoder så att lite kommer ner till botten…

lycka till!

hindul
0

Min Ancistrus brukar komma fram och mumsa på grönsakerna jag matar snäckorna med. Särskilt på broccoli. Det kanske går att locka dina också med ännu godare grönt?

histronica
0

Jag har också en svärdsplanta, i ett kar med 3 ancistrusar och 2 L-malar

ingen av dem rör den plantan - men å andra sidan så matar jag på rätt bra med bottentabletter och var 3:e dag får det något grön från kylskåpet :-)

akvariet
0

samma här, jag ger min mal grönsaker också… ibland blir det gurka, ibland gröna ärtor…Glad

Nooon2
0

Jag har läst att Ancistrus, och säkert fler malar, behöver så kallat "barlastämne" och gärna gnager lite på rötter för att få det. Saknar du en rot  kanske? ..eller kanske den är av en sort som malarna inte gillar? Jag gissar lite (eg. mycket) här; kanske malarna äter på din vissnande svärdsplanta i brist på bättre barlastämne? Det kanske inte är de som är skyldiga till att den vissnar. De kanske är där för att den vissnar.

Den Ancistrus jag har hand om är mycket förtjust i en gammal mangroverot.

Han har dålig med alger i sitt kar så han får det här och gillar det:
http://www.aquaristic.net/out/1/html/0/dyn_images/1/tropical_green_algae_wafers_2009_p1.jpg

Det finns säkert andra märken som också är bra. Lägger dock till en brasklapp om att han inte gillade några andra tabletter som blev svampiga i konsistensen efter en liten stund i vattnet. Tyvärr har jag slängt dem och kommer inte ihåg vad de hette. 

Han knaprar på andra fodertabletter också men jag tror att det är viktigt för ancitrusar att få rikligt med alger så tabletter med högt innehåll av alger tror jag på. Jag tror också att grönsaker är jämförbara med alger.

akvariet
1

aha, det är därför jag aldrig har sett honom ens vara i närheten av svärdsplantorna sen han fick sin rot! det förklarar ju en del!:)

Emiizan
1

Jag har en svärdsplanta,men det är inte den dom tuggar på :S Den dom tuggar på är mycket, mycket högre och smalare. Och så har den små blad.

histronica
0

Jag tippar på att #7 har rätt

- visst äter Ancistrus svärdsplantor men såkalrt kan de gå på andra växter också

-det kan vara värt att lägga några kronor på en rot då deras tarmverksamhet behöver ämnen från rötterna.

Har man Ancistrus så är det i princio en tumregel för malens bästa att ha en rot tillgänglig - liksom för en hel del andra malar också.

Zoniex
0

Hejsan. Någon som var varför min algätare inte äter alger? När jag köpte min algätare så vart mitt akvarium rent och fint men med tiden så verkar det som han sturntade i alger. Det finns en hel del alger i mitt akvariet nu när han inte äter det så vad ska jag göra?

akvariet
0

vad har du för mal?

om du inte ser det, du kan ju ha en nattaktiv mal som bara betar av alger på natten? många malar gör på detta vis!

Zoniex
0

Jag tror jag har en Ancistrus.

Hmm om den äter på nätter varför finns det fortfarande mycket alger på en av mina snäckor och lika mycket på rutorna. :(

akvariet
0

konstigt… hur stor är den (lång)?

Mig-
0

malarna blir minre aktiva med åldern och lär sig att det inte är värt att leta alger när det ligger mat framför nosen på dem när men har matat fiskarna. dessutom är de inte så duktiga på att hålla rent i akvariet, då är snäckor duktigare på att rengöra.

du kanske har dålig balans i karet eller så står det i solljus? alger älskar solljus, då frodas det ;)

jag har aldrig haft alger eller problem med vatten i mitt 60 liters, jag har blandat ganska många olika fiskar, både som är på botten, som pansarmalar, grodor, räkor och äppelsnäckor,ancistrus sen har jag någons slags prickig tetra, guppys, Platy och sen har jag jättemycket växter, jag tror att det är jätteviktigt för att få ett fräscht vatten med rikligt med syre med en bra balans, oj nu babblar jag för mycket… men inte för att krossa ditt hjärta men jag tror inte att din mal kommer att städa så bra i ditt akvarium…

Kiyona
0

Svärdplantan lämmnas ifred här. Men dä'riimot så är alla fiskarna på mina Lilaeopsis brasiliensis >< Trots supergoda bottentabletter och övrigföda så kan inga utav fiskarna låta bli den stackars växen. nästan helt nertuggad :(

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Zoniex
0

#15: Dålig balans? Nja jag tror inte det. :S

Den står ju inte dirkt mot solljuset.

Jo jag kanske ska skriva att jag har en 45l akvarium.

histronica
0

45 liter är för litet om malen är fullvuxen - runt 10 cm?

De ska helst ha 100 liter även om de fungerar i 50-60 liter… men 45 är i minsta laget för en såpass stor fisk. Den är förvisso oftast still på dagarna men är nattaktiv så  trots att de lurar folk att tro att det räcker med ett litet kar, just för att de är såpass mycket stilla på dagarna så är det önskvärt med ett större på sikt.

De behöver också en rot för sitt tarmsystem - kan inte endast leva på alger i ett akvarie utan behöver kompletterande näringsämnen.

Min gammelancistrus äter endast tabletter och grönsaker, medans ungomarna fortfarande äter på rutan så jag tror algätandet avtar med åldern.

Zoniex
0

Okej dom på zoo sa att en sån skulle funka väldigt bra i mitt lilla kar. Och jag har en rot som den gör rent hela tiden. :D

Sen har jag inskaffat tabletter till den för inte så länge sen bara för att jag var orolig över att den inte har ätit nå alger. Men den äter inte heller så mycket av den tabletten det mest dom andra fiskar som äter den. haha…:S

Du säger att den är aktiv på natten men den simmar ju runt som tok. Ibland flyger den på andra fiskar som är ivägen osv.

Nooon2
0

#19 ibland säger dom så mycket på zoo-affärer… tyvärr. Man lär sig efter ett tag att inte lyssna så mycket i somliga butiker utan kolla upp fakta själv. Kanske du kan skaffa ett större akvarium när han växer till sig lite.

Har ett ancistrus-troll som är aktiv på dagarna också… när han tror att ingen ser honom Glad.

Hade du en rot till honom? Han vill ha en mangrovebit att tugga lite på.

histronica
0

Ja, det är trist - de säger tydligen vad som helst på zooaffärerna för att sälja…

Men det är fint att den iallafall har en rot. Glad

Jagar den bort andra? Ancistrus brukar som regel vara en väldigt harmlös sort - för det mesta iallafall. Blir den "för" aggressiv, så kn det bero på att den blir stressad av av var i så litet kar - bäst att hålla ett öga på situationen. Hur stor är den?

Tabletterna kan du lägga ner en stund efter att du släckt kvariet - då kanske den kan finna ro att tugga på maten själv Glad /Mvh

Nooon2
0

#21 Den Ancistrus jag har hand om spöar pansarmalar eftersom de är ivägen för honom och botten är hans! (Pansarmalarna är räddade och bor i ett annat akvarium) Andra fiskar ska flytta på sig när han kommer! Han skadar dem inte men kör iväg dem. Man får ändå anse honom snäl; han är inge tyrann som egentligen är ute efter andra fiskar utan vill bara sköta sitt utan inblandning av andra när han ibland tar någon tur "ute". För mycket störande fisk och för lite gömställen skulle nog  stressa honom mycket.

Har din Ancistrus flera passande krypin där han kan gömma sig ordentligt?

akvariet
0

#21 h*n kanske känner sig stressad och vet inte var h*n ska ta vägen! det var min nykommlig också, men fixade en grotta så nu är den snäll och rolig, ett alternativ för din också kanske?

histronica
0

Glad#22 och #23 - min Ancistrus??

Mitt inlägg i #21 var en tanke på #19 om ancistrusen som jagar iväg de andra Skrattande

Nä - om någon undrar, jag har ett avelspar ancistrusar i 220 liters och ett yngre par går i det långa karet på 150 cm så de lider ingen platsnöd och bryr sig inte ett dugg om de andra fiskarna

akvariet
0

nej, jag påpekade inte din Ancistrus utan #19, sorry trodde nooon2 också gjorde det så bara kollade snabbt!

menade till #19FlörtSkrattande

Nooon2
0

#24 nä, ursäkta - jag refererade också fel. Menar ju #19 jag också!Glad

Zoniex
0

#20: Jo sant. Jag har en rot till den och jag har en 45 liters kar. Fick den på min födelesdag. :D

#21: Den jagar inte dom andra fiskar längre gjorde rätt mycket i början och när han är hungri har jag märkt. Jag ge honom tabletter lite då och då. Ska testa ge honom på kvällen innan jag skäcker. :)

#22: Jag har en döskalle som den älskar och gömma i och så har jag en rätt stor snäcka och så bakom roten. Så den har en hel del ställe och gömma. :)

#23: Jo den var lite förvirrad ibörjan men efter ett tag så blev den lugn. Men jag vet jag inte vad som hände med den så slutar den äta alger. Han gjorde rent hela akvariet när den kom och gömde rätt mycket efetrsom den fick ju ett nytt hem. Nu upptänkte jag att jag börjar få alger på rutan också. Han har varit dit och smakat men verkar inte tycka om. Det är vanliga gröna alger. :(

Nooon2
0

#27 Vilken fin födelsedagspresent! Önskar grattis!Glad

Vad bra att han har lugnat ner sig. Det var kanske bara det att den inte kände sig riktigt hemma i början. Den Ancistrus som bor här är flera år och med tiden skaffade han sig bestämda rutter som han rör sig efter. Han vet precis var han har sina "ställen" och passager.

Jag funderar på om din Ancistrus kanske helt enkelt inte är hungrig. Du kanske ger den lite för mycket tabletter. Jag brukar bryta sönder tabletterna och ge bara en liten bit. Det ryms inte mycket i en liten fiskmage. Då blir det heller inte en massa rester som kanske bara ligger och ruttnar.

… men alger på rutan kan du ju bara skrapa bort… jag tror inte att han kommer att hålla undan alla alger överallt.

Zoniex
0

Tackar tackar. :D

Nej, jag gav honom en gång i veckan förut och det han inte orka äta upp fick dom andra fiskar äta upp. Nu ger jag honom 1 till 2 gånger i månadern bara för att det såg ut som han inte gillade det tabletten. Men nu är jag osäkert på hur ofta man ska ge honom tabletter.

Ja jag ska nog ta och skrapa bort en del alger. Det känns lite tråkigt att man få alger och jag vet inte hur man ska få det att sluta växa även om jag släcker karet i två dagar. Växterna behöver också ljus så det är svårt det där. :(

Nooon2
0

#29 Ancistrusen som bor hos mig gillar de här tabletterna ->

http://www.aquaristic.net/out/1/html/0/dyn_images/1/tropical_green_algae_wafers_2009_p1.jpg

Det finns säkert fler märken och varianter som är bra.

Det är just inga alger i akvariet där han bor så han får en liten bit av en tablett varje dag… men han får dela den med de glupska tetrorna :)

Har du bara de vanliga ljusgröna algerna och de inte växer katastrofalt fort så visar det bara att biologin i akvariet är i fin form. Själv tycker jag att det ser rätt trevligt ut med lite alger på stenar och trä - det blir mer naturligt.  Det är klart - för mycket är inte kul. Tycker du att det är för mycket alger så försök att svälta dem lite: minska belysningstiden och näringen - skaffa fler snabbväxande växter som tar den istället. Glad Din Ancistrus är liten och kommer att växa till sig och klara av att sköta jobbet bättre och bättre.
Det hjälper nog inte att du bara har släckt ett par dagar. Det tricket ger ett tillfälligt avbräck för algerna och brukar användas som en del i behandlingen när man åkt på ett stort angrepp av t.ex svävalger. En en sådan kur behöver följas upp direkt efter med fler åtgärder annars är man nästan genast tillbaka där man började.

Men nu pratar jag en massa annat i en tråd om tuggande på växter! Sorry! Zoniex - kanske du hittar en tråd med rätt rubrik att ställa frågorna i eller så kan du skapa en ny tråd. Svarar gärna om det är nåt jag tror att jag vet något om.Glad

… så stökar vi inte till det bland trådarna.

Zoniex
0

Okej. tack för tipset om växter. Ska ta och testa skaffa det så snart så möjligt. Jag tycker också att det är fint med lite alger men för mycket blir för mycket. Skönt att höra att mitt kar är i fin form. :)

Äsh det gör inget att du babbla på så mycket. Bara nyttigt för mig och veta. :D

Men tack iaf för hjälpen.