Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 3905 ggr
MajaL
0

Vattengroda?

Har ju en annan tråd skapat.

Om vad jag kan ha i en 1,1/2-2 L behållare. Jag har kikat lite på internett, och undrar om inte någon vattengroda kunnat passa?

Någon som har/har haft?

Tips? Råd? Skötsel?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

akvariet
0
[aammE]
0

Nejnejnej! ABSOLUT INTE, minst 60L för de vill vara i grupp.

MajaL
0

#2 Jaha. Oj, tur att du sa det.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

sallamander kanske?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

histronica
0

Alla salamandrar, även de helt vattenlevande formerna, är utpräglade köttätare. Utfodring bör inte ske oftare än tre gånger per vecka. De flesta salamandrar föredrar att få levande foder. Men de kan också vänjas vid att äta djupfryst akvariefiskfoder. Annars är följande bra för vuxna, lite större djur: syrsor, räkor, mask, gräshoppor, flugor, bananflugor, tubifex, vaxmott, mjölmask, myggor och annat "godis" från insekternas värld. Mindre salamandrar och ungar kan serveras mindre bitar av ovan nämnda. Riktigt stora salamandrar kan dessutom ges musungar.

Salamandrar går bra att ha i specialinredda akvarier. Det är viktigt att tänka på att skapa en fuktig miljö för djuren. De flesta måste också ha möjlighet att kunna lämna vattnet. Det kan ske till exempel genom att behållaren förses med en landdel beståenda av stenar och/eller trädrötter som sticker ovanför vattenytan. Landdelen kan också förses med växter.

Med tanke på ovanstående går det inte att ha dem i en 2 liters burk… luftfuktighet, ev. landdel, gärna lite utrymme att röra sig på.. Det enda du kan ha i 1,5-2 liter är en växtburk för inget levande kan väl må bra ien så liten burk? Förstår att du vill ha lite djur men kanske får du skaffa lite större o du ska ha nåt levande i - i annat fall kan du göra ngt snyggt växtrike däri Skrattande

MajaL
0

#5 Låter kanske som något. =)

jag har nog varit lite slarvig med beskrivningen av själva "buren".

Det är ett akvarie på 60x30x30 inrett med sand, bark och jord samt grus. Sedan 2 växter. "vattendelen" är nedsänkt i marken, så det blir som en typ av damm på ca 2L i ett landskap.

Alltså ett vivarium.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

histronica
0

Åh fasen - jag det var ju lite skillnad ändå!

Läste det du skrivit: Om vad jag kan ha i en 1,1/2-2 L behållare.

Och där stod det inte att det var tillhörande 54 liters

ja, där ser man - jag ska ärligt säga att jag tänkte att fasen vad folk ska klämma i så smått som möjligt… fy på mig.

men då kanske några minisalamandrar kunde vara nåt? Det finns ju såna som blir runt 3 cm - några sådana så det  inte blir en ensam Skäms vore ju jättefint!

MajaL
0

#7 Haha, ja jag var ju lite otydlig. =)

Ja men det låter ju bra, finns det någon speciell art? Vad jag läst så finns det ju massa olika, och som har olika levnadskrav. Hur gamla blir de?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Testade fylla karet nu och det rymmer 3L =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[TheoA]
0

Jag har 2 vatten grodor (Dom är bruna inte vita. dom vita växer väldigt fort och tillslut så blir dom som golfbollar)

Dom lever bara under vattnet har massa andra fiskar och dom går jätte bra ihop men Malarna är lite taskiga mot dom..

Mata gör jag när jag har släkt i akvariumet för då är inte fiskarna så aktiva…

Dom simmar upp och tar luft lite då och då.. Glad      // Theo

[TheoA]
0

Glömde säga att jag har dom i 150 liters Med väldigt många gömställen och växter.

MajaL
0

#11 Låter kul, men har tyvärr inte möjlighet att ha så stort vattenutrymme. =/

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[TheoA]
0

Tyst

SofiaBlomberg
0

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

MajaL
0

#14 Tyvärr. Hade sånna förut, men fick någon slags fobi för de. Huuu….

Så tyvärr inte.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

SofiaBlomberg
0

Haha okej =P

Du hittar nog snart nåt roligt och intressant =)

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

MajaL
0

#16 Yes, och idag kom de hem. =)

Tråden kan låsas, den är numera inaktuell.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Inlägget är låst för nya kommentarer