Fönster ovanför akvariet?
Nu ÄNLTLIGEN blir det nog ett större akvarie!! Funderar på placeringen. Har tänkt att ställa det i källaren, utmed en vägg. Ovanför akvariet kommer då att finnas ett fönster, där det inte lyser in någon sol alls. Ligger åt norr tror jag det blir.
Har läst ngnstans att ljus kommer från andra källor än lysrampen kan förvirra fiskarna så de simmar snett. Detta lilla ljus kommer ju ändå komma ovanfrån? Kanske lite snett ovanifrån då fönstret är mer åt vänster på väggen. Är det ok att ha akvarie där tror ni? Är en sån perfekt hörna! Tänkte köpa nån go fotölj att ställa dit så jag sitta o njuta av firrarna oxå. Och en läslampa..
Jag kan inte se ett problem med detta, om det som du säger inte kommer in mycket ljus så kan det inte påverka fiskarna.
Hade det däremot varit ett fönster där det kom in mycket ljus så blir det lätt mycket alger och vatnet kan bli alldeles för varmt i karet.
Men ställ ditt kar där du =)
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus

hm… Jag har mitt akvarium vid ett fönster där det kommer in ganska mycket ljus. Och det blir ganska varmt och så i vattnet, men inte särskilt. Och visst är det jobbigt med algerna, men det går lätt bort sen. Och mina fiskar verkar inte ett dugg förvirrade… Men även om jag skulle vilja ändra så är det lite svårt, bor i ett litet hus så vi har ingen annan stanns att ställa det… Eller jo… Men de trivs ju och de funkar bra så…. :)

Okej, vad bra! Fönstret är i markhöjd, en sutterängvilla. Så dagsljus kommer in, men inte sol. Så alger tror jag inte är ngn fara alls.. Och mkt alger, ger mkt mat till malar, som ju är roliga små liv! Finemang, alla ska få se kort sen:) !!
Ett av mina akvarier står, som du/ni kanske minns, mitt för ett stort fönster. Där kommer det in mycket ljus, även sol. Fönstrets nederkant är strax under akvariets överkant. Akvariet har stått så i över ett halvår. Hittills har det inte varit några som helst problem med alger. Det växer givetvis lite av den vanliga trevliga ljusgröna sorten. Jag väntar att det kommer att bli mer av den när det blir sommar. Det gör inget - lite till utgör ingen problematisk nivå… och räkorna blir nog glada.
Till saken hör nog att vattnet håller sig på pH 6.9, är mjukt och jag håller nitrit och nitrat mycket kort med vattenbyten. Det kanske hjälper till att hålla algerna nere. Akvariet skärmas också av från ljuset av bakgrunden samt växter längs övre bakkanten och sidorna och akvariets elektriska belysning är svag… så algerna har inget överflöd av ljus att frossa på trots fönstret.
Jag tror inte att det blir några som helst problem med varken alger eller sneda fiskar för dig.
Det där med sneda fiskar har jag sett och jag tror att så länge ljuset uppifrån är starkare än ljuset från något annat håll så tror de att upp är upp och ner är ner. 
En fråga.
Påverkar solljus fiskarna negativt eller är det bara det att det blir mycket alger?
#5 Nä, solljus är absolut ingen fara! Om du tänker på UV-ljuset så vet jag inte… men jag tror inte att särskilt mycket av det tränger ner i vattnet. Jag tror inte att fiskar bränner sig i solen… och jag vet att just inget UV kommer genom glasrutan om du inte har specialglas och det har just ingen. Det är bara algfrågan det handlar om.
#6 Vad bra. För mitt 105l kar har i alla evigheter stått mittemot ett fönster och engång bredvid. Har inga allvarligare problem med alger, kaske öär mina malar som är duktiga då ^^

Låter ju himla bra!!
Nja egentligen inte, men bra at det inte är problem med alger iallafall.
Kan inte flytta det nu heller. Men ska förhoppningsvis flytta snart och få mer plats. Och då är det inte ett barn som knappt kan bära en hink med vatten som ska placera karet heller