Tjoho! :D
Nu är jag riktigt glad. Var iväg med ett gäng på 18 guppys (14 honor och 4 hanar) till en akvarieaffär. På telefonen lät de lite skeptiska över att ta emot guppys men väl där tyckte de att de såg friska och fina ut, så jag fick byta till mig 3 black crystal räkor som egentligen skulle ha kostat 150 kr. De får bo i en liten lugn bytta på 20 liter tillsammans med mina corydora bebisar. Men jag har lite frågor.
*Hur ser man vilket kön räkan har?
*Hur ofta leker dem, hur går det till, hur många räklingar blir det och hur ska man få dem att leka?
*Kan de leva på samma mat som corysarna, alltså artemia, frysta mygglarver, maltabletter och olika torrfoder? Eller måste man köpa till sån där dyr räkmix eller vad det heter?
Vill gärna se bilder på era räkor :)
räkor äter i regel allt, de ska fodras men äter alger och växtdelar, även kött. jag har tabletter till min men matar hellre med granulat och fryst artemia och cyclops.
Helena

har haft räkor inann men dessa dog tyvärr!
kön, jag honorna rukar vara robustare och större medans hanarna mer slanka och små gemnförelsevis…
de "leker" ganska ofta, bara de har rätt förhållanden! äggen ligger i mittkroppen på honan medans de väntar på att bli befruktade, sedan när de är befruktade glider de ner i bakkroppen och då kan man skymta dem som små runka rosa, bruna, mörka etc bollar och sedan efter ca 2-3 veckor kommer räklingarna… de brukar klara sig på foderräster och små mjuka alger som växer i mossa så införskaffa mossa, det är ett klokt val!
de älskar alla sorts foder! hos mina var kokt morot favoriten med det skilljer ju sig från räka till räka!
ska nog skaffa räkor igen då de va så mysiga! funderar på eller white pearl räkor…
lycka till!
Okey, tack för båda svaren :) De har en stor klump javamossa som de har gottat ner sig i tillsammans med corysarna :)