Inredning
Hejsan. jag undrar om man kan ta grenar och kvistar utomhus till sitt akvarium? och finns det några växter man kan ta i akvariumet som man inte behöver köpa på djuraffär? så som bambuskott mm?

hej!
jo klart man kan det men det är inte så bra! måste iväg till skolan nu så hinner inte berätta, gör det när jag kommer hem!
Medan vi väntar på att akvariet kommer hem från skolan
skriver jag något om växterna:
Jag har hittat några växter i trädgårdshandeln. Bland annat musselblomma och vattenhyacint. Som de flesta växter man köper var de båda stora och frodiga, dvs välgödda på alla sätt. Hos mig råder inte samma förhållanden - mindre näring och mindre ljus. Vattenhyacinten växte bra och blommade under sommaren när den förutom en 40W halogen på nära håll hade tillgång till ett soligt fönster. När hösten kom tynade den bort. Musselblomman har jag kvar. Den har anpassat sig och klarar till och med ganska knappa förhållanden. I det mörkaste akvariet har den blivit till en minivariant.
En annan bra växt är fredskalla. Den säljs ofta som vattenväxt men klara det egentligen inte särskilt bra. Den lever inte så länge om du har den helt under vatten. Jag kan tänka mig att det går bättre med CO2-gödning. …men den anpassar sig fint om den får ha bladen ovanför vattenytan. Gullranka växer gärna på samma sätt. Kanske den även klarar att ha en del av bladen under vattenytan - jag har inte provat.
Det finns fler växter som kan anpassa sig till att leva i vatten. Kolla den här artikeln ->
http://www.labyrintfisk.no/index.php/nb/artikler-planter/102-hydrokultur-emerse-planter-og-sumpplanter

Att ta kvistar från naturen är inget jag skulle rekomendera, dels kan de innehålla sav och massa annat trevligt (om du nu plockar från träd/buskar) och dels kommer de förmoldigen ganska snart att börja ruttna och därmed skapa en ganska otrevlig miljö för akvariets invånare. OM man nu vill ta grenar från naturen så ska man se sig om i olika vattendrag, om en gammal gren eller rot har legat i blöt i några år så går den att stoppa ner i akvariet. Gör man detta får man ha i åtanke att man kan få hem fripassagerare med dessa rötter/grenar, så jag vågar faktiskt inte ta hem något till mina akvarier utan betalar i stället hutlösa priser för sten och rötter i affären, men hur du vill göra är ju upp till dig. ;)
#3 Nä, fripassagerare behöver man ju inte få om man kokar trä som ska i akvariet. Om det inte ryms i stora grytan så vänder jag biten i grytan och kokar så gott det går. Tycker man inte att det räcker så kan man avliva det mesta med en stund i ugnen.
Det är nu inte så att jag brukar ta trä ute… jag gör så med köpta rötter. … men det där med att träet ruttnar är en sak man måste beakta.
Om man tar trä ute ska man visst hålla sig till al eller ek. Det får inte vara färskt trä - det ska vara trä som är dött - annars är det fullt av näringämnen som kommer att göra vattnet dåligt. Al ska ha legat i vatten ett tag och sedan torkat. Ek ska vara fritt från bark. Jag vet inte om ek också ska ligga i blöt först.
Annars är det som sagt rötter från zoobutiken som gäller. Vill du ha tunnare "grenar" så ta en titt på redmoor-rötterna. De är ljusa i färgen men mörknar rätt snart till en trevlig mellanbrun färg. Det kommer en del "slem" ur dem till en början - lägger sig som ett "gelé" på roten. Särskilt snäckor men även andra djur äter gärna av det. Du kan bli av med lite av gelén när du kokar rötterna innan du lägger dem i akvariet. …eller lägger och lägger - de flyter - du måste förankra dem.

#4 Du har så rätt så :)

så tillbaks nu från skolan!
jo, du kan ju ta stenar och trädrötter/grenar från naturen men då riskerar man att få in sjukdomar och skräp som man inte vill ha i akvariet… då är det bättre att köpa i affären men det går också att ta saker från naturen bara de inte gör någon skada på djur och vattenkvalitet… t.ex granit som sten och rötter från torvmossar, om man värkligen inte vill riskera något ska man koka upp allt som man tar ifrån naturen för att få bort baktetrier mm.
Lycka till!

så tillbaks nu från skolan!
jo, du kan ju ta stenar och trädrötter/grenar från naturen men då riskerar man att få in sjukdomar och skräp som man inte vill ha i akvariet… då är det bättre att köpa i affären men det går också att ta saker från naturen bara de inte gör någon skada på djur och vattenkvalitet… t.ex granit som sten och rötter från torvmossar, om man värkligen inte vill riskera något ska man koka upp allt som man tar ifrån naturen för att få bort baktetrier mm.
Lycka till!
okej tack så mycket för alla era svar :)