Palletciklid - Lekbetende?
När jag kom hem från jobb idag så såg det ut såhär i akvariet, där var ingen sand på stenen innan. Kan det vara hanens sätt att förbereda leken?

kan inte så mycket men jag har FÖR mig att hanen tar en massa grus i munnen och lägger sedan det i en hög på ett fast föremål som en sten som den har gjort hos dig… tror hohnan lägger äggen i högen…

Nej så lägger de inte ägg.

nä, äligt tallat vet jag inte men vill ju hjälpa till så gott det går…men som sagt jag vet typ ingenting om dem!
lycka till!

Om man inte har någon aning alls så kanske man ska låta bli att skriva överhuvudtaget?
de lägger äggen i taket på grotor men vet inte varför det är sand famför

Palleterna brukar gräva, all grus som finns i grottan brukar försvinna… o ett tag senare brukar de komma lite yngel.
Han har inte gjort en hög på stenen för att göra en hög. Han har grävt inne i grottan för att fixa till den och så har han helt enket bara dumpat sanden utanför.

#7 Exakt 

#4 - Hon försökte i alla fall att hjälpa till! Hon visste inte men vad gör det?? det är tankeen som räknas! men om du hellre vill att ingen ska hjälpa dig såå…. -.-

Ja jag tycker nog att det är bättre att inte skriva något alls i såfall, som hon själv skrev:
-"nä, äligt tallat vet jag inte"
Då tycker jag det är bättre att vara tyst, men ingen skafa skedd =)
Inget att hänga upp sig på

Ja håller med #10, vet man inte så kan man låta bli att skriva …
Jag tycker inte att det är fel att skriva sina teorier, förstår inte vad det skulle göra för skada. Akvariet försökte ju bara hjälpa till, eller hur? :)
Helena

#12 - precis vad jag menade… Men okeeej :)
japp, det är så dom förbereder innan leken,det skall juh vara fiiint i "grottan"