Nybörjare. :)
Hej!
Jag har köpt ett 126L (80x35x45 - BxDxH) akvarium, och jag har hittat några fiskar som jag tycker är vackra och som verkar vara enkla att ha, men undrar ifall de har samma krav på vatten och miljö, hur många jag kan ha samt ifall de passar ihop, och naturligtvis ifall de ryms i ett såpass ändå litet akvarium.
De jag är intresserad av är silvermolly, guppy, glasabborre och kanske ancistrus - jag vet att Ancistrus blir ganska stora, ryms det en i mitt akvarium?
Hur många måste jag ha av varje för att de ska trivas, och ryms i sådana fall det antalet fiskar i mitt akvarium när de är vuxna?
Jag har inte ens fyllt akvariet med vatten än, eftersom jag inte vill fylla på med vatten förrän jag har koll på hur jag vill ha det möblerat. Dessutom ska jag förstås plantera växter i det (vilket jag gruvar mig som attan för, jag har nämligen INTE gröna fingrar… :) ) innan det ens är att fundera på att ta hem några fiskar, så just fiskar är väl x antal månader bort, så jag passar på att fråga allt jag kan nu. :)
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Grattis! Vad kul!
Jag funderar på ancistrusen… De andra, utom Ancistrus, vill/behöver också ha lite salt i vattnet… så de kanske går att blanda. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av dem, annat än ancistrusen, så andra har säkert säkrare info att komma med men en vissa Guppy och molly är känsliga och klarar sig bättre när det är lite salt. Jag undrar om ancistrusen tål salt.
Vad gäller storleken så ryms ancistrusen precis i ditt akvarium. Jag brukar tänka att varje cm fisk ska ha 1liter vatten. Då kan du enkelt räkna ut hur mång fiskar du kan ha. Det är ingen absolut sanning. Hur många som verkligen går att ha avgörs av filtrering, cirkulation, hur ofta du byter vatten och rengör, växter och vilken sorts fiskar du har… men jag skulle säga att det ger en riktlinje. Jag tycker att har man fler än så börjar det vimla för alldeles för mycket.
Man behöver inte särskilt gröna fingrar - i var fall inte om man "nöjer sig" med vanliga, tåliga växter med låga krav på CO2. Se bara till att ha bra kvalité på ljuset (hög andel blått och rött ljus - helst så nära dagsljusspektrat som möjligt tycker jag) och inte för fin sand (det får inte bli kompakt). En del har fin sand, bla jag - men jag har ett ganska tunt lager (2-3cm) av 0.8-1.2mm kornstorlek. Har man så pass fin sand bör man ha snäckor som gräver i det och luckrar upp. Lite grövre korn - grus är rätt vanligt och fungerar bra. Det finns en massa specialsubstrat man kan köpa men vill man göra det enkelt så kan man visst hoppa över dem. Grus fungerar utmärkt!
…och så kan du ju ge växterna lite gödsel framöver när akvariet stabiliserat sig.
Ha inte för bråttom med fiskarna - hur kul det än är när det blir så dags. Låt akvariet få tid på sig att bygga upp en fin bakteriflora som tar hand om nitriten åt dig och börja med en eller max ett par fiskar de första veckorna.

Jo, jag vet att fiskarna utom ancistrusen ska ha lite salt i vattnet, men att jag inte har hittat någon sådan fakta om malen, men det försvann helt och hållet ur minnet när jag skrev igår kväll. :) Alltså; **Någon som vet ifall en Ancistrus klarar lite sälta i vattnet?
**Jag hade funderat på att ha vanlig sand i akvariet. Packar det sig för hårt eller duger det? Det är lite mer grovkornig sand, som sandlådesand.
Jag har ett juwel compact innerfilter, med ett fint blått filter, ett cirax bioflow, ett grovt blått filter, ett kolfilter och en sådan där vit vaddskiva. Det följde med akvariet (också Juwel såklart) när jag köpte det, förutom cirax-lådan som han i djuraffären skickade med. Det känns som att jag har glömt något, men det tror jag inte att jag har..
Han skickade också med några slags tabletter som man skulle gräva ned i sanden bredvid rötterna på växterna (rotnäring..?) samt en flaska med Easy-Life EasyCarbo (tror jag att det var - jag är inte hemma, så jag kan inte dubbelkolla) som tydligen skulle vara bra för växterna, något de alltså tog upp via bladen.
Tips på tåliga vattenväxter, så skulle jag bli väldigt tacksam. :)
Jag kan ingenting om ljuset, det följde med ljusrör till akvariet.
Jag har en panterkrabba (Parathelphusa Pantherina) som jag förhoppningsvis ska ha i det här akvariet, så jag kan inte ha några snäckor i sådana fall. Jag har svårt att tro att han ska göra någon av fiskarna illa, eftersom han är en fjolla, samt att de borde dra fort som attan när han kommer i närheten. (jag vet att krabbor ibland kan ta en liten fisk) Den enda som kanske är i riskzonen är väl i sådana fall en eventuell Ancistrus, eftersom de väl gärna håller till på botten, men de blir ju så mycket större, så Elvis (krabban) borde väl hålla sig undan så att han inte får skrämselhicka..
Nåväl, går det inte så får han väl gå för sig själv även i fortsättningen. :)
Jag ser jättemycket fram emot att skaffa hem fiskarna, men jag tänker inte riskera deras hälsa för fem öre, så de är som sagt x antal månader bort. Jag har ju inte ens startat upp akvariet än. :)
Hur många av vardera fisk behöver jag för att de ska trivas? Hur många krävs för att det ska räknas som stim till exempel? (exempelvis glasabborre)
Hur snabbt växer fiskarna jag är intresserad av? :)
Vilket foder tycker ni är bäst om man ska utfodra dessa fiskar tillsammans?
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa

Ett stim räknas det till om det är 7 st eller fler har jag för mig att jag läst någontans. Både molly och Guppy förökar sig ju gärna, det kan du ju ha i åtanke då du skaffar fisk, inte så kul att fullt från början, och sen inte kunna behålla några yngel alls. Lycka till, och oroa dig inte för växterna, de brukar vara rätt självgånede. Jag gillar javaormbunke, som är en lättskött växt. Helst skall de planteras på en rot, man fäster den på en rot, så växer den fast där. Mina är faktiskt allihopa stoppade rätt i gruset, och de mår oxå bra. En lättskött o trevlig växt, som när den blir äldre gärna förökar sig med nya små skott från bladkanterna på den äldre plantan.
Sandlådesand finns det ju en del som har, men grövre grus är bättre, växternas rötter får en lite bättre miljö då.
Nej, jag vet hur man ser skillnad på levandefödare, så jag kommer helt klart att se till att undvika att blanda kön. :)
Då ska jag ta grövre grus. Hur grovt behöver det vara för att växterna ska trivas? :)
Mvh,
Moa