Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2827 ggr
Rajamaja
0

Trärot i malawiakvarie?

Kan jag lägga i min jättestora trärot jag har, i mitt ciklidakvarie?

Någon jag pratat med har avrått mig från detta då det sänker pH-värdet eller något liknande? Stämmer detta?

Fick veta att just rötter var ogynnsamt för dessa fiskar?

Är det enbart sten/skiffer som gäller?

ErikaAndersson
0

det går utmärkt med trärötter till Malawiciklider, har det själv, och alla jag känner har det.

Ratata
0

Rötter kan sänka pH, men det kan man ju motverka med kalksten i karet, så det borde inte vara något problem.

Rajamaja
0

Men hur kan folk som driver akvarieaffärer, speciellt med ciklider säga att det förstör värdet i vattnet?? De verkar inte veta vad de pratar om i så fall!?

Förvirrad…

Nooon2
0

Rötter påverkar inte pH-värdet särskilt mycket - jag har akvariet fullt och pH-värdet sänks inget eller väldigt lite. Akvariet har en kraftig vinkling mot ett djungelhabitat - inget som är likt malawi. Därav de många rötterna.
… tänkte att jag ändå kunde delge min erfarenhet av rötter. Glad

Rajamaja
0

#2 Så jag kan alltså lägga i roten men sen se till att även lägga i en kalksten också?

Behövs det några andra tillsatser sen för att hålla pH-värdet jämnt?

Roten jag har är väldigt bra, speciellt om cikliderna vill leka senare, många krypin och gömställen.

Nooon2
0

#3 nä, det är nog bara det här med känslan för ytterligheter. Rötter kan sänka lite och då menar en del att man inte kan ha dem alls… med jag tycker som #2 - det går nog bra att motverka. Nog tror att en och annan "stubbe" hamnar i malawisjön så lite trä bland all sten kan nog se naturligt ut.

Ratata
0

#5 Jag har i en stor kalksten i akvariet för att höja pH, tror att den hjälper till att stabilisera det också. Det funkar för mig iaf :)

Många gömställen ger ju tryggare fiskar, så gillar de roten så är det ju jättebra att ha kvar den. Jag har staplat massa lavasten på varandra (lättare än vanlig sten) som en bakgrund i mina kar, fiskarna blir mycket tryggare om de vet att de har tillgång till gömställen överallt och kan då färga ut fint.

Rajamaja
0

#7 Jo hade också tänkt ha nån form av "stenrös" i ena delen och rot i andra. Får se hur jag inreder karet framöver. Nu finns det bara lite anubias och ormbunksväxter, och jag märker att de gärna vill smita in bakom dem. Får lägga in roten i morgon då…och köpa kalksten senare.