Inavel - kampfisk
Jag undrar hur starkt ynglen påverkas av att ha syskon som föräldrar? Alltså mamman och pappan som syskon. Pratar om kampfiskar just. Det kan ju inte vara så ovanligt i naturen, t.ex om ett par kampisar blir isolerade i en mindre pöl under torkan.
Är det någon som vet något om det? Just nu vill jag inte veta vad ni tycker är rätt eller fel, utan jag vill veta om det på något sätt är skadligt för fiskarna och isånna fall på vilket sätt. Misstänker att det redan är rättså hög inavels procent i de framavlade slöj- och färgvarianter vi köper ifrån affären.
Jag tror absolut inte att det är någon fara. Inavel är inte så skadligt som man tror.
Helena
#1 okej, tack för svaret :)
Man använder ju ofta linjeavel i seriös avel, så bara man inte har inavel i alla led så är det nog lugnt :)
Helena

Det har npg ingen större påverkan på ynglen, men det kan ju också på hur inavlade föräldrarna ser ut att vara. Vissa kampfiskar ser ju inte ens ut att ha en nomalt formad kropp utan är nästan helt rund. Tycker det är helt fel att låta den hända när det faktist går att kontrollera vilka föräldrarna är.