Taggig snigel
Fick med en taggig snigel i en införskaffning av ett gäng guppies. Har ingen bild på den för närvarande men de fanns i gult och brunt randigt utförande, med taggar på skalet.
Någon som vågar chansa på vad det kan vara?

Kan det vara en Brotia Pagodula? Det är den enda "taggiga" snäckan jag kommer på nu;
Gud så cool! =P
#1 Nej, men den där var fruktansvärt fin! Den här har mindre taggar. Mer som pinnar som sticker ut. Dvs tunnare taggar.
Surfade runt efter nåt annat och sprang på den här: Clithon sp. diadema
Sökte på namnet på nätet eftersom jag inte kände igen det alls… och fick upp saker som har pinnar.
Hittade den i informationsrutan om det här akvariet: http://showcase.aquatic-gardeners.org/2007.cgi?&op=showcase&category=0&vol=0&id=84
Den ser det ut att vara faktisk, tack så hemskt mycket!
"A rather delicate snail with small appendages on the shell. Does not reproduce in fresh water. needs harder water, otherwise tends to have shell damages."
Vad menas med "hårdare vatten"? Salt? Kalk? Jag gillade verkligen denna snigel så det vore faktiskt skoj om de kunde trivas.

Det finns mjukt respektive hårt vatten i kranen.
Här i Göteborg har vi som regel mjukt vatten - detta är inte bra för snäckornas skal som behöver lite hårdare vatten - alltså kalk i vattnet - vlket finns mer i hårt vatten än mjukt.
Men du kan alltid se till att ha ett sånt där sköldpaddsskal som finns på de flesta zooaffärer - hos oss kostar de 18 kr och håller ett tag (det löses upp i vattnet) tex.
För mjukt vatten gör att snäckornas skal mjuknar, eller heter det eroderas? Och detta kan de iten "laga" om de inte får hjälp med att få kalk i vattnet - framförallt om det då är mjukt.
Men kolla upp med din kommun om ni har mjukt eller hårt vatten i era kranar.
Det jag skrivit är för äppelsnckcor men som det verkar på texten ovan så gäller det också dessa 
Tack så hemskt mycket! Det kanske finns lite hopp för mina mördarsniglar då!
Borde könsbestämma denna också och kanske införskaffa en ny.
Den verkar ha blivit oerhört trött, och foten verkar som dra ihop sig. Är det någon som vet vad detta kan bero på?