Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 1711 ggr
Nooon2
2/8/10, 5:01 PM

Städa hos räkorna?

Jag är ny på det här med räkor. Hittills har det inte varit några problem med städningen för jag har haft så få räkor… men nu går det omkring en massa räklingar i olika storlekar i akvariet. De minsta är ju så små att de nästan är påhittade!
Nu är det dags för städning - dvs slamsugning av sanden. Räkor fattar ju inte att hålla sig undan ordentligt när man är i farten med nå´t och de där småttingarna slinker ju med i slangen hur lätt som helst. Finns det något trick? Hur brukar ni göra?

Annons:
akvariet
2/8/10, 5:33 PM
#1

mina hade lärt sig att akta sig för slangen…

men i början var jag lika rädd som du för att de skulle slinka med, så, jag satte på en konstig strumpa som vattnet kunde tränga igenom, visserligen var det svårt att suga upp smutsvattnet men det bidrar ju ändå till att räkorna inte sugs med…

inget jag rekomenderar, men värt ett försök, annars kan du sätta fast en finhålig sil (du vet en sån som man har för att sila i hemmet)…

aja, lycka till! hoppas du förstår mina korkade idéer!Skäms

Emelie
2/8/10, 5:52 PM
#2

Jag har samma problem. Skaffar snart räkor, och är ju jätteskraj att de ska åka med!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

KerstinL
2/8/10, 8:28 PM
#3

Eller oxå så struntar man helt enkelt i att slamsuga botten.. Flört

Jag slamsuger aldrig botten i mina kar, tycker att det stör balansen man har i sitt lilla "ekosystem".

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Emelie
2/8/10, 9:30 PM
#4

#3 Men det blir så väldans mycket fiskbajs på botten, har jag för dålig pump möjligtvis?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Cappi
2/8/10, 9:57 PM
#5

Nej, det är inte säkert att det är pumpen som är för liten , det kan vara bajset som är för mycket. Dvs du matar för mycket. Jag har nästan aldrig grums eller bajs på botten.

När jag gör vatten byten så har jag en bit filterskum på slangänden, fastsatt med gummisnodd. Varken yngel eller räklingar åker med.

Emelie
2/8/10, 10:21 PM
#6

#5 Nej matar inte alls mycket, så borde inte bero på det. Men troligtvis lite för mycket fisk och för litet akvarium. Har just nu 15 neontetror och en liten grupp guppysar ..

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Nooon2
2/10/10, 11:15 AM
#7

#1 Jag använder en sån där sandtvättargrej (http://www.arcatapet.com/fullsize/12529.jpg) och gillar den; sanden virvlar runt i den och blir ren. Kanske det går att sätta ett nå´t fint nät högst upp i den?
Stort tack för tipset! :)

#3 Jaha… hm… har hört om akvarier som funkar helt utan slamsugning… vet inte om jag vågar mig på det - jag tycker att det är så mycket grums i botten jämt när jag städar. Blir det inte kompakt till slut? Det vore ju väldigt behändigt att slippa slamsuga… och säkrare för räklingarna…
Tack for tipset! :) Vi får se om jag vågar låta bli.

Nooon2
2/18/10, 9:48 PM
#8

Nu gjorde jag det i alla fall - städade med den där sandtvättaren… och det gick bra; gott om tid, stoppa vattenflödet med fingret i andra änden av slangen, titta noga och fösa undan envisa, mikrosmå räklingar innan man släpper på vattenflödet, rengöra en fläck i taget.

Glad

Emelie
2/24/10, 12:39 PM
#9

Är det bara mitt kar som blir FULLT med räkskit jättefort? Vad är det som inte funkar i mitt akvarium egentligen?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

yemoller
2/24/10, 2:54 PM
#10

Ju mer man matar desto mer skit blir de ju Flört

Sen har jag mycket posthortsnäckor i mitt räkkar så det hjälper mig klart Glad

Nooon2
2/24/10, 3:38 PM
#11

#9 Hur många räkor har du?

Emelie
2/24/10, 5:26 PM
#12

#10 Jag matar inte mycket och ofta alls, så det är jättekonstigt verkligen Obestämd

#9 Jag har 11 stycken ..

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Nooon2
2/25/10, 11:23 AM
#13

Jo, snäckor är jättebra… jag har olika - vilka som helst utom anentome i räkornas akvarium.

… men hur litet är räkakvariet då? Mata mindre kanske - det ryms inte mycket i en räkmage. Vad har du för bottenmaterieal - går det att storstäda? Tänker att där ligger kanske en massa gammal drit som du aldrig riktigt får bort. Kan det vara så?

Annons:
Emelie
2/25/10, 11:43 AM
#14

#13 Jag har ett 60 liters kar med både fiskar och räkor.

Jag har sand som bottenmatieral, och du har helt rätt angående att jag aldrig riktigt får bort det som ligger där.

Jag kan inte mata mindre då mina kära fiskar nog vill ha maten som erbjuds ;D Matar för närvarandra ca var 3:e dag ..

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Nooon2
2/25/10, 11:57 AM
#15

… men hur stor mängd mat ger du - blir den uppäten eller hamnar något på botten?

den där sanden… om du vill rengöra den så ta en titt på den där sandtvättargrejen som jag surrade om förut - den är både rolig och effektiv. Det finns en större och en mindre variant. Till sand (inte grus) tror jag starkt på den mindre… så att sanden får bli kvar i akvariet.

Emelie
2/25/10, 3:41 PM
#16

Jag ger inte mer än att de äter upp det på en gång. Ingenting hamnar på botten :)

Ja jag får ta mig en titt på den!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Upp till toppen
Annons: