Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3051 ggr
HeidiH
0

Oljig yta, syresten?

Har lite problem med att ytan på mitt akvarie blir oljig. Tänkte jag skulle "koppla in" en sån syresten i akvariet på motsatt sida av där pumpen är. Men jag måste vara lite småkorkad, för jag förstår inte riktigt hur den skall kunna blåsa ut syre? Skall den kopplas till pumpen på ngt sätt? Har ett aqua-el akvarie, pumpen/filtret är ju inbyggt..  Så hjälp mig nu! Så jag vet vad jag ska ha då jag åker till stan i djurbutiken i em!

Nooon2
0

Jo, men det kan ju hjälpa. Du måste ha en luftpump också och glöm inte att köpa en slangbit.
… men det finns andra lösningar på problemet.

Pumpen och särskilt bubblorna låter… och det blir bubblor i vattnet. Jag gillar inget av det… men det är min personliga åsikt. Många gillar bubblor och de kan väl vara roliga men jag har tröttnat på dem. … och visst skulle det hjälpa mot den oljiga ytan. Du kan ju förstärka effekten om du kopplar luftpumpen till ett luftdrivet filter som har ett böjt utblås uppe vid ytan så att du får en vågrät vattenström som du kan rikta ut över ytan.
Det är ju lite rörelse i vattenytan man vill ha. Det kan du ju fixa genom att styra om utblåset från filtret som du redan har. Kanske med hjälp av någon liten slangbit och en sugpropp. … men jag vet ju inte hur ett sån´t där inbyggt ser ut och om du kommer åt att göra så. Det vore i alla fall den bästa lösningen tycker jag… av den anledningen att du slipper fler manicker i akvariet.
Jag har en ganska stillsam vattenström i några akvarier så att bara styra om vattenströmmen fungerar inte helt för mig. Till min hjälp har jag Physor (snäckor) som, om ytan är lugn, gärna kryper på undersidan av den och äter! Underligt kan tänkas… men jag har aldrig någon hinna på det sedan Physorna flyttade in.

Ett annat alternativ till luftbubblor är att du köper ett litet, litet innerfilter eller någon cirkulationspump och placerar det så att utblåset kommer nära vattenytan. Det är, enligt mig, ett bättre alternativ till luftpumpen då du slipper bubblorna. Det kostar nog ungefär samma. Se bara till så att du får något som inte surrar för mycket. Blir det en cirkulationspump så se till att fiskar och andra djur inte kan råka sugas in i den.

HeidiH
0

Tack för dina uppslag! jag kan inte göra ngt med den pump jag har. vattenutflödet från den kommer ovanifrån så att säga, så vattnet som kommer ner bilder som ett "vattenfall". Gillar inte systemet något vidare. Som du säger, kan det vara en ide att köpa ngt liten pump/filter o placera utsläppet vid ytan. Får höra med djuraffären vad de kan tänkas ha för ngt.

Testade precis nu att fylla på mer vatten i akvariet. Så det inte blev så mkt "vattenfall". Plötsligt började flytväxterna röra sig. Kan det vara så enkelt? Hmm. Får testa och se hur det utvecklar sig. Min mamma som hade akvariet innan sade att man inte kan ha så mkt vatten i, för det läcker lite allra högst upp. Får väl se vad som händer!