Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 11400 ggr
akvariet
0

Varför dör växterna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har under en längre tid bara förlorat mer och mer växter från start och det finns nu bara två olika sorter från start kvar (hade 5 sorter srån start!) och jag börjar bli lite fundersam här…

det jag märkt på de som dör är att precis över rotstocken ruttnar allt bort till en enda tråd och sen ett par dagar senare flyter växten/växtdelen omkring i karet… men en sak är konstig, själva rotdelen är bra men det är precis över där som den ruttnar…

har kommit på att det kan bero på gruset, det är ju ändå ganska litet, 2mm i diameter!

vad kan jag göra för att mina växter ska börja växa istället för att dö ut? har för mig att det finns en snäcka eller liknande som gör så att växterna får syre men kommer inte ihåg vad den hette, typ maya eller nåt, tror ni en/några sån/sådanna kan funka?

(bifogar en bild på karet från nystart!

jättetacksam för svar!

jossan84
0

Jag har märkt att vissa växter inte trivs med varandra. När jag startade var det ett par växter som växte jättebra, men när jag köpte en ny så dog plötligt en av dem som växt bra och istället började en av dem som tidigare inte trivts växa jättebra. Nu håller en av växterna på att ta över hela akvariet.

hindul
0

Malaysisk sandsnäcka. Den gräver sig ner i gruset och då luckras gruset upp och rötterna får nytt syrerikt vatten. Vet inte om det skulle hjälpa i just det här fallet, men det skadar garanterat inte i alla fall.

Står växterna tätt så att ljuset inte når den nedersta delen av växten?

Göder du någonting?

Nooon2
0

Jag tror nog att det är sanden som är det största problemet. Observera att jag inte är någon expert men såhär tror jag. Jag har själv sand i storleken 0,8-1,2mm. På grund av finkornigheten har jag valt att ha ett ganska tunt lager (2cm) + att där bor en massa malaysiska sandsnäckor för att det inte ska bli alltför mycket syrebrist. Jag funderar på det där du säger om att rötterna ser fina ut… kanske de helt enkelt tar längre tid för dem att ruttna när det inte finns syre? Det har jag absolut inget belägg för att hävda - har inte läst en enda rad om det. Det är bara en vild chansning.

Om du är intresserad så har jag några malajer i en burk och de har ingenstans att ta vägen. Det blev lite för många i akvariet och jag tullade lite på populationen.

Vad har du för ljus? Ljuset är ju också viktigt. Vilken sorts växter är det som har dött? En hel del som säljs är egentligen sumpväxter och de kan vara kräsna under vatten.

akvariet
0

#1 jasså, hade jag ingen aning om!

#2 just det ja, det var så de hette! nä, de står inte särskillt tätt så den nedre delen borde få ljus på sig! nej, jag har aldrig gödigt någonting där!

#3 mm, ska bara höra med familjen ang. malayerna… om det blir överbefolkning då, hört att dessa har väldigt hårt skal? och ev. pris?

jag har ett lysrör på 15W dvs 0,28 W/L… är inte det tillräckligt? ja, först var det någon  konstig röd växt som dog sen var det en ormbunksliknande ljusgrön växt som dog och nu sist var det cabomborna!

Nooon2
0

#4 Inget pris för mina malajer. Inte än så länge iaf Flört Portokostnadenkunde vore ju kul att få om de måste skickas… och i så fall måste det ju bli varmare först.  Jo, de har hårt skal - de är lite tunga i förhållade till andra snäckor. … men det finns ju anentome helena också som kan göra samma jobb åt dig + att de äter upp andra snäckor. Dessa blir det nog ett litet pris på om du vill ha härifrån… men alldeles säkert under det du får betala i handeln.
Om det blir överbefolkning så lurar du bara fram dem med lite mat och plockar någraGlad

Ett lysrör är nog bra. Vad är det för lysrör? Det finns ju så många olika med olika färgblandningar. Är det ett vanligt varmvitt så är det inte så mycket av det ljuset som växterna kan utnyttja - de använder mest röda och blå våglängder. Grönt och gult gör inte lika stor nytta. Med det vill jag inte säga att jag föreslår lysrör som gör allting lila… så nära riktigt dagsljusspektra tycker jag är snyggast.Glad Det är inte stark belysning - jag tror att cabombor vill ha mer… men mycket ljus ger större behov av näring och koldioxid etc. Förhållandet att "ju mer ljus= desto bättre" gäller inte alltid. Det kan bli för mycket också om de andra förutsättningarna saknas. Den rödaktiga växten… jag har ju ingen aning om vad det var för en… men jag tycker mig ha förstått att rödaktiga växter gärna vill ha lite mer ljus. … men sen har du eventuellt problemet med sanden. Jag tror inte att några snäckor i sanden skulle vålla dig några problem… snarare skulle de vara till nytta. Vad den ormbunkslika ha varit för något?

akvariet
0

jasså, gratis med andra ord då+porto då… mm, jag skulle gärna få ett par stycken av dig till våren om det går bra… antome helena är inget bra val längre då jag har små äppelsnäckor där i med…

ljuset är starkt vitt med en ljusförstärkare på (typ som en spegel som gör att allt ljus riktas neråt!) mm, kanske vill cabomborna ha mer ljus…

den röda växten, det står på många sidor att man aldrig ska ta rödaktiga växter då dessa igäntligen inte är riktiga vattenväxter! kan ju ha fel!

sen den sista meningen fattar jag inte riktigt!

Nooon2
0

#6 Visst, hojta bara framöver så fixar vi några malajer.Glad

De där cabomborna… jag har funderat… de och vattenpest ruttnar ju gärna nerifrån. Vattenpesten mindre än cabomban visserligen…. men jag tycker att vattenpesten fungerar bättre som flytväxt än planterad. Jag har fått för mig att den ruttnar mindre då. Kanske du skulle prova med att låta dem flyta hellre än att vara planterade?

Kankse du helt enkelt har provat med lite för knepiga växter. Jag tycker att du ska prova med lite snäckor och några riktigt vanliga och välkänt  tåliga växter som reder sig med lite ljus.  Du har inte extremlite ljus… men jag har fått för mig att de växter som har högre ljusbehov har svårare att anpassa sig på alla sätt.

Den sista meningen… nja, jag bara undrar vad den ljusgröna ormbunkslika kan ha varit för en växt.

akvariet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så bra…

men jag har så stark vattenstråle så det skulle aldrig funka…

kan du ge några exempel på välkända och tåliga akvarieväxter som kan anpassa sig lätt till mitt akvarium?

kan visa en gammal bild på den så kanske du vet vilken jag menar…-->

Nooon2
0

Jo, det är vattenormbunke… den ska ju vara tålig… hm

Nå, fler tåliga… jag länkar till en tråd härintill där du har mina och andras tips på tåliga ->
http://akvariefisk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6857607e-5953-4932-9524-e468fa9d6fd0&GroupId=9648d0e3-186d-42e7-9df5-f03648d252c4&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

akvariet
0

hittade en fin växt som heter Hygrophila difformis (vattenvistara) den var häftig!

CaithSith
0

Testa växtnäring om du inte gjort det tidigare. PMDD är billigt att köpa via internet.

akvariet
0

har aldrig testat växtnäring förr… får se hur det blir med det…

har hittat en till fin växt som inte blir så värst stor som den i #10! nämligen anubias bateri var. nana!Skrattande vad vet ni om denna?

sen har jag hittat en väldigt häftig flytväxt så kallad Ceratopteris pteridoides, blir ju utmärkt som yngelgöma och som skuggfaktor till anubias:en!

heffaklump
0

Torv är jätte bra gödningsmedel till växerna som jag har under gruset, håller länge också ;) Växerna bara växer och växer och trivs jätte bra :)

akvariet
0

okej, det låter ju bra men det blir nog svårt att få ner all torv nu när allt grus redan är i…!

CaithSith
0

Efter att jag körde PDMM i karen växte det som f*n, så det rekommenderas ;p

akvariet
0

okej, det låter ju riktigt bra ju! vad kostade detta PDMM?

CaithSith
0

Sorry, jag stavade fel, är för trött.. Det stavas PMDD ;p När jag beställde kostade det runt 50kr och det räckte bra länge. Det finns mer info på deras hemsida;

http://www.pmdd.se/

histronica
0

Peter Hack har bra beskrivning på hur man blandar ut det - om du trycker på länken ovan och sen "beställa"

Enkel pack med NutriSi: Det kostar 35 kr samt 15 i frakt och räcker till ca 5000 ltier - enkelt, billigt och bra :-)

(alltså detta PMDD)

Man blandar bara ut påsarnas innehåll som han skriver och påsarna har skrivna namn på så man vet vilken man ska ta Glad

http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=2