Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1787 ggr
akvariet
0

viken anser du vara bäst?

hej, har kollat lite på stimfiskar idag bara på skoj och har hittat fyra favoriter: Rödögon-Moenkhausia, Pirangatetra, Vinkeltetra och sebrafisk.

skulle veta vilken av dessa som ni anser vara det bästa dvs den tåligaste, vackraste mm. asså både possitiva och negativa egenskaper med dem…

tack för svar!

akvariet
0

hoppsan, nu försvann tråden till nästa sida så får la futta upp den då… hehe

Nooon2
0

Prirangatetra har jag för mig är sånadär fenbitare… men kolla upp det - jag kan minnas fel. Men visst är de snygga!

Hade moenkhausia en gång i forntiden - minns inte att den krånglade på något sätt.

Vinkeltetra vet jag inget om… men jag tycker att den är väldigt snygg! Inte jättemycket färg men när de är ett stim så blir det en massa sneda streck. Grafiskt effektfullt och annorlunda. Jag skulle vilja ha ett gäng sådana själv men har tyvärr inte plats.

Sebrafisk har jag också haft en gång i forntiden. Tåliga, glada firrar som aldrig tar det lugnt. Numera finns det en avelsform som är lite lätt rosa (men de blå ränderna är kvar) och fenorna är lite längre. Jag har inte bestämt mig för vad jag tycker om det. Avelsformer på fiskar kan ställa till det lite ibland tycker jag… men det var fina färger och fenorna var inte så långa att de hade svårt att simma. Sebrafiskar gillar att simma - fort och mycket. Ge dem gärna en liten vattenström att leka i.

akvariet
0

okej, tack för ditt svar!

MiniAndMe
0

min kompis har röda zebrafiskar… de är jättesöta, men hon ska köpa några vanliga tror jag, eller guldig eller vad det heter. De busar hela tiden och simmar runt!

HeidiH
0

Zebrafisk gillar jag! Har oxå sett de med lite längre fenor, fina tycker jag!! Kan hoppa rätt bra, jag lade över mina i en bunke då akvariet läckte, men de hoppade ut. Mkt tåliga och trevliga!

[hilevij]
0

änns svårt att säga vilken som ska vara direkt. Har inte haft någon av dem och tycker att alla verkar jätte fina, men att de kanske gör sig olika mycket fina i olika miljöer. Personlig favorit till ett vanligt sällskaps akvarium blir nog zebrafisken.

Nooon2
0

… lägger till att sebrafiskar helst håller sig högst upp i akvariet.

akvariet
0

själv har jag fastnat lite för vinkeltetra… de kanske inte har den vakraste färgen men de har ju ändå sin lilla charm!:)

Nooon2
0

Kanske du tar ett kort på stimmet och lägger upp ifall det blir dem? Glad

Kunde ju inte låta bli att kolla in dem lite extra. Jag gillar den här sajten pga recensionerna. Du har kanske redan sett den…

http://badmanstropicalfish.com/profiles/profile36.html

Läste lite tråkigt om agressivitet… hm Rynkar på näsan… men de sägs vara lugna också och det är ju trevligt… tycker i alla fall jag.Glad

akvariet
0

mm, kanske blir ett stim med sådanna i framtiden…Skrattande nä, den sidan har jag inte kollat på, bra sida!