Blir tokig, ancristus-död
Har köpt tre, mindre, ancristusar, en senast igår, som redan har dött. Jättetråkigt tycker vi. Inget fel på vattenvärdena, vi byter vatten när det behövs, det finns rötter och bottentablettter. Den lite större ancistrusen mår finfint, liksom de andra fiskarna. Förstår inte alls vad som är fel. Någon som har en aning?
Tack på förhand
Helena
Vi har märkt att honor har en tendens att dö när dom blir könsmogna (3-4 cm), vet inte vad det beror på, om det är själva könsmognaden eller nån annan faktor som spelar in.. Det är i alla fall lättare att hitta fullvuxna hanar än honor.
Har du haft i salt eller nåt vattenberedningsmedel..?
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

har du mangroverötter? Det behöver dom att "gnaga" på. Dom behöver ett ämne som finns i dom. Jag har fått många yngel av Ancistrus och aldrig haft problem med att mina vuxna honor dött.
#1 Inget salt, vattenberedningsmedel har vi i bytena, när vi kommer ihåg :P
#2 Den nyaste var nog runt fyra cm..men de kanske var för små ändå.
#3 Rötter har vi iaf, vet inte om det är mangrove, men de kanske bara säljer såna? :P
Helena
Hur länge har dom klarat sej?
Många upplever att Ancistrus är känsliga som små, jag har aldrig märkt det här hemma. Flyttar dom ofta från kar till kar och har inte förlorat någon i den storleken..
Kan det vara så att dom är känsliga för större variationer i vattnet?
Tänkte om det kanske beror på att dom köpts från ställen där dom gått i helt andra vattenvärden..
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Har köpt från tre olika affärer, de har klarat sig 1-3 dygn kanske..
Helena

de kanske fick förstoppning? det fick min… det är tydligen 1% på 50 att just en ska få det…
Kan det hjälpa, i alla fall lite, att koppa in dem vansinnigt långsam kanske?
#8 Hur då? :P
Helena
Att låta påsen ligga i mer än tio minuter innan man hari första vattenskvätten från akvariet, att ta små, små mängder akvarievatten varjegång och låta det gå extra länge mellan skvättarna.
Hur brukar du vanligtvis koppa in fiskarna?
#10 påsen ligger i rätt länge innan vi gör någonting, men vi kanske inte är tillräckligt tålmodiga med att vänja fisken med det nya vattnet..dock verkar inga andra fiskar haft probem med det..är malarna extra känsliga?
Helena
#11 Njaäe… vet inte. Men om de lätt dör så kanske de är det. Det kan ju inte skada att vara varsam med dem
Såhär gör jag: (Det är bergis overkill så det skriker.. men var och en avgör själv :)
Jag fyller på ca 10% var tionde minut eller varje kvart tills det är ganska fullt i påsen. Då häller jag ifrån det mesta av vattnet (ner i avloppet) och så gör det hela igen tills det är fullt. Sedan flyttar jag fisken till akvariet med håv. Detta för att slippa få med ev parasiter som kanske finns i vattnet. Vattnet häller jag ut i avloppet - inte i akvariet. Hur man får fisken från påsen till håven är alltid ett problem - jag har ingen bra kläm på det.
Räkorna, som är extra känsliga, har fått ännu mycket noggrannare invänjning.
Kanske ska vara riktigt försiktig då..det är ju så tråkigt när de inte överlever, man vill ju att fisken ska må bra, det är ju det man strävar efter..
Helena

kan man inte gå tillbaka till affären och få nya? har för mig det iaf
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

btw konstigt att det dog, och tråkigt :(
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Nej, det kan man inte, det finns ingen garanti på fisk, när man gått ut genom dörrarna så är det ens eget ansvar. Och de har ju överlevt tills de kom in i mina akvarium..
Helena

Jag tror #1 och #2 är inne på något ändå. Har läst på fler sidor tidigare där just de i den lilla storleken kan dö ganska lätt.
Förmodligen är de känsliga för något och jag kan tyvärr inte bidra till att säga varför. Finns nog ingen annan råd än just som du skriver - vara extra försiktig med just dessa. Vissa små klarar det ju galant medans vissa inte klarar ens med varsam inkoppning så det verkar vara ett litet lotteri. Så det enda är nog att försöka ta det säkra före det osäkra och göra en extra varsam inkoppning och kanske försöka ha det så lugnt som möjligt i och runt akvariet en vecka därefter så de vänjer in sig ordentligt. 
#17 ja.. får kanske vara riktigt försiktig..funderar dock på att i nuläget köpa in några siamesiska algätare till istället, de äter bra och är riktigt snygga, och vi har ju en ancristus redan, dock är han rätt stor och inte särskilt effektiv.. men vi får se, jag gillar verkligen malar ^^ :) Tack för svar :)
Helena

Nä - ancistrusarna blir ganska lata med åldern har jag märkt.
Jag har några garras ceylonensis, tror jag de hette. De äter allt möjligt och hänger oftare på rutan än vad malarna gör - likaså äter de alger på växterna - tacksamma rackare. Eller kanske några: Randig otocinclus
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
Förstår att du gillar malar 
hade jag inte haft så fullt på botten hade jg velat ha ett gäng sådana här - ska visst vara effektiva också.
Hmmm, tål att tänkas på, ska nog åka till djuraffären snart, behöver växter till flera akvarium just nu :P Åh vad det är spännande det här, har ju inte haft akvarium så länge, men jag tycker att det är så kul att välja fisk och växter och plantera och fixa :)
Helena
Jodå, visst finns det affärer som lämnar garanti på fiskar. Men man måste ta med fisken tillbaka och ofta också ett vattenprov.
Men säljer affären för små Ancistrus så är de väl kanske inte beredda att ta det ansvaret.
Om du bor i närheten av Stockholm så skulle jag rekommendera Bollmoras auktion den 6 mars. Där sälj alltid Ancistrus av bra storlek.
Jag ska också göra mig av med yngel i veckan som kommer.
Har fått flera ancitrus idag, följde med mitt nya akvarium :D hoppas att de överlever, de är i olika storlekar, det är ett par som ynglar av sig och massa yngel :D
Helena