Bygga grotta
tja, efter har kollat in denna länk ( http://www.zoonen.com/annonzparken/annonz.asp?oid=1699332 ) så blev jag genast avundsjuk och vill göra samma sak…
en cool sak han gjorde var att han tog vanligt grus och limmade fast det så att grottan passade in med bottensubstanten, men vad ska man ha för lim då? det måste ju vara vattentåligt och inte miljöfaligt som de flästa vattenbaserade lim är… förslag på lim? hur skulle ni byggt den? alla råd är välkommna!
tycker att det kan bli lite kul med pyssel nu på lovet…
wow verkligen snygga :O
Jag gjorde något liknande åt ödlan som bor här men då använde jag korksmul istället för sand och sten. Limmade med svart akvariesilikon. Kanske det kan gå med silikon… men jag kan tänka mig att det inte sitter så bra och lossnar när man borstar den ren.
… men korksmul kan ju vara något - kork funkar ju i akvariet… men då kan man kanske lika gärna lägga i hela korkbiten :)
Annars kanske epoqy kan gå… men kolla det men någon som testat och vet ordenting så att det inte blir förgiftning.

okej vi har vit/genomskynligt silikon… var får man tag på korkbitar då? har du någon bild på din ödlegrotta? finns det något annat sätt att göra en grotta med? har hört att man kan göra det av kokosskal och vi har en hel kokosnöt ju…?
Jag skulle inte rekommendera vit/transparent silikon - det kommer att synas här och där eftersom det är svårt att täcka helt. Svart är bättre - det finns att köpa i liten tub… i vart fall gör det det på Hornbach. … om du använder silikon så se till att det är silikon som är avsett för akvariebruk… t.ex våtrumssilikon innehåller giftigt antimögelmedel.
… och det är kladdigt! Inte jättekladdigt… det är MeGAKLAddigt! Köp hem några engångshandskar för det är verkligen kladdigt och mycket svårt att få bort från händerna. Du vill inte ha en massa silikon på händerna - i synnerhet inte med korksmul i.
Det korksmul jag använde till ödlans grotta köpte jag på leksaksbutiken - man använder det när man bygger landskap till modelljärnvägar och liknande. Jag tycker inte att du ska använda det eftersom jag absolut tror att det är färgat och därmed säkert ohälsosamt när det kommer ner i vattnet. Ödlan bor i torr omgivning och därför går det bra att använda det till hennes grotta. Jag tycker att du ska fixa korksmul själv eller kanske använda hela bitar. Korkbark får du tag på i välsorterade zoobutiker. Jag har sett det på Botaniska i Göteborg också… ifall du bor i Göteborg. Man ska helst koka sånt material som ska ner i akvariet. Vill du ha smul av det så tar du bara en rasp och arbetar en stund. Sikta det i en sil eller ett durkslag så att du får bort dammet.
Kork flyter jättebra - aldrig någonsin sjunker det. Använder du mycket till ett grottbygge så får du lov att använda sugproppar för att hålla ner det. Mycket bra material i akvarium annars.
Till ödlans grotta använde jag en stomme av aluminiumnät att limma korksmulet på. Jag rekommenderar inte aluminium i akvariet.
Jag lägger med några bilder. Se nedan.
En kokosnöt kan du göra en grotta av - bara såga till den som du vill ha den - skrapa ur allting och skrubba med borste och koka en lång stund. Sedan är grottan färdig… om du inte vill göra något mer med den. Passar på och tipsa om att du kan klä in den i javamossa med hjälp av ex-vis hårnät. Mossan kommer att trivas utmärkt och växa fast på skalet.
Jag vet inte hur bra eller dåligt silikon sitter på kokosnötsskal.

snyggt! ser ut som riktig sten ju.. bra jobbat!
har precis gjort två små kokosnötsgrottor… blev jättecoolt!
Thnx :) Ödlan gillade också grottan. Tyvärr har jag blivit tvungen att ta bort sanden pga att ödlan fick problem med matsmältningen så grottan används inte längre. Hon bor numera i ett rent klipplandskap… men jag har uppfunnit nya grottor :)
Gillar firrarna kokosgrottorna? Har någon flyttat in än? *nyf*
Thnx :) Ödlan gillade också grottan. Tyvärr har jag blivit tvungen att ta bort sanden pga att ödlan fick problem med matsmältningen så grottan används inte längre. Hon bor numera i ett rent klipplandskap… men jag har uppfunnit nya grottor :)
Gillar firrarna kokosgrottorna? Har någon flyttat in än? *nyf*

#9 japp, nykommlingen (kinesiska algätaren) har det som sin sovplats och sitt tillflycksläger! även äppelsnäckorna gillar att vara där inne på dagtid…
Nice!