Fenan förvinner! Vad är detta?
Upptäckte igår att min ena guppyhona har fått lite märkliga fenor. Den ena sidofenan har nästan helt försvunnit, ser ut som att de rullats ihop. Och stjärtfenan (som brukar vara ovanligt stor för att vara på en hona) har blivit mindre, som att den frätt bort. Vad är detta? Ser inget liknande på de andra fiskarna och honan i fråga uppför sig som vanlig, hon är alltid frammåt och först på maten. Har haft henne i ungeför fyra veckor.

vilka fiskar finns i akvariet?

#1 Inte så mycket, några guppys, tre segelfensmolly och en ancistrusmal, i 54 liter.

låter som fenröta! ha honan för sig själv i en ungefär 3 liters burk och avvakta lite men om fenorna blir ännu mindre när du väntat i ungefär 3 dagar så skulle jag nog avlivat den!
glöm inte att byta vatten varje dag i den lilla burken!
lycka till!

#3 åh :( Jag har ingen sån burk. Kanske borde avliva henne på en gång, fick ta bort en annan hona för några dagar sen som så ut som hon skulle dö när som helst. Hur lång är inkubationstiden på fenröta? Hur smittsamt är det?

Har nu tillfälligt inhyst henne i en liten glasburk i väntan på mitt beslut. Hoppas ingen har hunnit smittas, men de har de säkert. Det är nog inte meningen att jag ska ha fiskar. Det är den femte guppyn som dör under de fem veckor jag haft akvariet :(

Har läst mig till att det kan bero på dålig vattenkvalitet. Vad bör jag göra för vattenkontroller och var kan man få tag på det? Bor i Uppsala (basiskt vatten), gör delvattenbyte (ca 10%) en gång i veckan och har i en liten nypa salt ibland.
Tips?

till att börja med så byt mera vatten ungefär 25-30% skulle jag säga! sen så får du hålla koll på vattenvärderna noga nu när du har en sjuk fisk!

#8 Men vilka värden ska man kolla? Och hur vet man att de är rätt? Vågar jag släppa ner henne i akvariet igen? Kan de bli friska från fenröta?
Det är mer vatten jag byter, räknade fel. Byter 10 liter på 54 så ca 20% :)
#9 Det kan väl vara problem med vattnet för ditt akvarium är ganska litet och ganska nystartat. Även om du verkar byta en lagom mängd vatten lagom ofta. Uppsalavattnet är ganska bra till Guppy. Segelfensmolly är faktiskt också aldeles för stora för 54 L. Guppy är rätt känsliga och tyvärr även ofta ganska gamla när de når butiken. De lever ju inte så länge och är som vackrast när de är fullvuxna så det är då de säljs. Guppy man köper brukar inte leva jättelänge man får hoppas att de hinner få avkomma de brukar man få ha kvar mycket längre.
Vilken butik köpte du fiskarna i? Nyfiken bor ju i stada och kan kanske komma med ett bättre tips.
De värden som jag skulle kolla är nitrit och pH hade jag test för det skulle jag kolla ammoniak också. Det finns medicin mot fenröta men jag hade en Platy som verkad få fenorna sönderfrätta (ena bröstfenan var helt borta)och behandlade mot fenröta och det blev ingen förbättring och några dagar senare var den död. Kanske kan det vara så att något annat än fenröta ger sig på fenorna, eftersom medicinen inte hjälpte.

#10 Men just de har syptomen har jag sett först nu, de andra har dött av andra anledningar skulle jag tro. En hona dog redan dagen efter köpet, kanske pga vattenbytet. Vad kan jag göra för att göra vattnet bättre om det är problemet?
Finns det någonstans man kan se, "så stor fisk vill ha så stort akvarium", svårt att veta när man är lite nybörjare… Har sysslat med kaninuppfödning förut och där finns strikta lagar på hur stort utrymma de ska ha.
Guppyna är köpta på AkvarieHobby och Gottsunda zoo. De flesta från akvariehobby har dött inom kort tid efter köpet, men just denna kommer från gottsunda. I gottsunda har de även vildguppy så jag har köpt ett par att korsa med så att det kanske blir lite tåligare avkommor :) Mollyna är köpte på Arken Zoo.
Mitt lilla problem ang vad jag ska göra med den dåliga guppyn kvarstår. Ska jag ta bort henne? Hon kan ju inte bo där i syltburken och jag vågar inte släppa tillbaka henne till akvariet.

Problemet är nu ur världen. Det berodde på för kallt vatten :) Har satt i en doppvärmare och nu mår firrarna bra.
Fick tipset i en zooaffär.

aha, hur kallt/varmt vatten hade du då?

#14 Det låg på ca 21-22 grader. Hade ingen doppvärmare. När jag frågade vad det här fenproblemet kunde bero på så frågade hon vilken temperatur jag hade och när jag svarade sa hon att det helt klart var problemet. De ska helst ha minst 25 grader för att må bra annars kan de dra ihop fenorna på det här sättet. Hon sa att folk som säger att guppys vill ha det kallare vet inte vad de pratar om.

hon har helt rätt!
guppys lever ju i tropiska vatten dvs väldigt varma vatten och när de då plötsligt kommer till kallt vatten (för dem) så börjar de frysa och må dåligt… bra att det löste sig!:)

#16 Man får så olika uppgifter överallt. Har hört från annat håll att de kan ha ner emot 18 grader utan att må dåligt och att man inte ska lyssna på zoopersonal, så man blir ju lite förvirrad.
En del av dem som fått sådana fenor är födda i mitt akvarium så det var ju inte direkt plötsligt det blev kallt, men det kan ju ha hänta att det varit ovanligt kallt någon natt (min bostadsförening har en förkärlek för att spara på värmen) och på natten värms ju inte vattnet av lampan.

#18 Har också varit med om det. Av de 6 guppys jag köpte där dog 5 inom kort tid efter. En av dem lever dock ännu efter 4 månader. Kan rekommendera Gottsunda zoo, han som äger den är jätteduktig på fiskar.
man får åka dit någon dag å kolla