Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2356 ggr
MiniAndMe
0

Klotter- Dina fiskar <3

Hejsan!

Jag har ett litet akvariume med 2 kampfiskar (1 hane och 1 hona), 2 silvermollys, 1 guldmolly, 2 Svärdbärare och 4 fläckiga pansarmalar.

Berätta om dina fiskar?????? :P

akvariet
0

okej, jag har ett akvarium på 52 liter med:

3 guppys (1 hane, 2 honor, den ena ska yngla snart igen, 3 dödsfall)

1 ancistrusmal (han heter Malte och är nog fortfarande ungfisk, han är ju bara 5,5 cm)

6 kardinaltetror (inte hundra på detta men jag tror jag har 4 honor och 2 hanar, haft väldigt tufft med dessa med bland annat dödsfall, hade 10 från början)

5 vackra äppelsnäckor (något lurt med två av dem, hmm…)

sen så har vi ju just nu 5 små krya yngel som simmar omkring i väntan på att få komma till ny ägare igen!

ska snart få ännu ett akvarium fast detta kommer ligga på runt 100 liter!

MiniAndMe
0

åh så fint det låter!

vill oxå ha 100 liters!

Denna kommentar har tagits bort.
Mig-
0

ett 61 liters med finkornig rådasand, mycket växter, rötter och lavasten.

typ 15 äppelsnäckor i gult, jade, rosa och lila.

albino pansarmalar

guppys i rött

Ancistrus, svå storingar på 11 cm och deras bebisar

CR och körsbär räkor

sen ska jag införskaffa några fler roliga fiskar då det bara är guppysarna som är i mitten av akvariet.

fiskargrabben
0

jag har ett 160liters men 0,8 finkornig rådasand 9 neontetror,4 fjärilsciklider,3 guppyhonor,1svärdbärarhona,2 kakaduaciklider hanne och honna,3 metallpansarmallar, 8 fembandsbarber, 2 algätare,2 praktbotior och 2 tigerbarber stolek ÖVER vuxen som ska bort

akvariet
0

#5 över vuxen? varför ska du ta bort dem? om de är över vuxenstl är det la bra?

fiskargrabben
0

de ätter andra fiskar i mitt akvarium minna 2 hannar åt de det är därför jag bara har honnor

Nooon2
0

Tigerbarber är väldigt fina fiskar… men de som ska simma tillsammans med dem får lov att vara lika tuffa som de - annars kan det gå illa.

MiniAndMe
0

åh! naaajjs

mizzive
0

Här har jag just nu bara tre uppstartade akvarium.

Ett 450 liters- växtakvarium med co2. Blandad sand- engelsk sjösten samt fin sand. Mkt växter samt en stor rot i centrum. Fiskar: 4 ancistrus- 2 guld,2vanliga. Några Svärdbärare. Ett okänt antal neontetror (bör var ca 40-50st) och ett atal pansarmalar.

Ett 100 liter med äppelsnäckor samt CR. (finns gula å bruna äpplen till övers om nån e intresserad)

Ett 30 líters med mkt mossa. Har ett gäng koppartetror där just nu.

Sedan så fort pengarna finns och tiden finns så ska ett rum i källaren rustas upp- kaklade väggar och klinker på golvet. Avloppsbrunnar ska bilas upp. Sedan en fin fototapet längst in. :) När det är klart kommer husets restrerande akvarium startas upp. Blir väl en tio st där nere. :)

HeidiH
0

#10, Oj, vad kul med så många!!

Jag har startat upp mitt rätt nyligen, har rätt mkt växter, en stor rot, en lite mindre där det ligger ett skiffersten på. Har även en stor lavasten i akvariet. I akvariet simmar 6 stycken kerritetror, och 2 stycken otocinclusmalar. Kerritetrorna var 11 från början. Ska nog köpa fler tänkte jag! Akvariet är ca 86 liter stort!

Framöver skall jag(hoppas jag iaf) få ner ett par Dvärggurami. Men Kerritetorna är inte så fredliga som de är sagt att de ska vara så jag får se om jag vågar helt enkelt!

fiskargrabben
0

nån som vill köpa mina tigerbarber? 5kr st! eller bytes mot 2 äppelsnäckor!

Nooon2
0

Okej då… har en 80-liters där några CB simmar/går omkring. "Oräkneliga" malajiska sandsnäckor har drar runt i rådasanden. De Dammsnäckornas ungar håller vattenytan ren, En och annan posthorn och "kanelbullesnäcka" siktas då och då liksom nematoder, cyklops och andra för mig okända saker. Akvariet har både en undervattens- och Inredningen både ovan och under vatten består huvudsakligen av mangroverötter, korkbark samt lite torv och så är där några olika vattenväxter och sumpväxter och landväxter i hydrokultur. 7 bilbukar och 3 (!- de ska bli fler!) drottningrasboror väntar i en litet akvarium på köksbänken på att få flytta in.
-ett experimentellt långtidsprojekt under utveckling :)

Är även "fadder" till ett 150 liters med ett okänt antal helena anentome (i alla fall hyfsat många) i gruset, blandade vattenväxter och ett par rötter samt ett 60 liters med rådasand, lite vattenväxter en Ancistrus, några neontetror och 4 svarta fantomtetror.

MiniAndMe
0

ahaa hur stort e det #13?? :) låter snyggt

Nooon2
0

#14 å, det är bara 80 liter. Allt är väl relativt men 300 liter hade ju inte varit fel… men det var det akvarium hade till hands och så kostar det ju en slant att köpa saker. … men det är rätt lagom att experimentera med :)
Om det är snyggt eller inte… allting är väl relativt ;) Under vatten är det helt ok tycker jag. Växterna som har bladen ovan vattenytan behöver växa till sig. Spanar hela tiden efter nya växter som kan tänka sig den tillvaron - blött om rötterna medan bladen är i vanlig rumsluft. Det är inte gott om sådana växter kan jag säga. Som tur är kan en del växter övertalas att anpassa sig :)
Jag ser fram emot vad sommarsolen kan komma göra för min lilla djungelpöl :)

Pluupp
0

Jag har ett ganska nystartat 60 liters med (än så länge):

- 4 guppys (1 hane och 3 honor)

- 1 algätare (sewellia lineoata)

ska snart köpa fler fiskar, antagligen blir det neontetror :)

Emiizan
0

Heej Filippa :D

Just nu har jag ;

¤ 1 Dalmatinermolly

¤ 3 Svärdbärare

¤ 2 Sunset Platy

¤ 1 Silverplaty

¤ 6 Kardinaltetror

¤ 2 Ancistrusmalar

i mitt 54L akvarie :D

MiniAndMe
0

åh, dom där sunsetplaty har jag haft! X) sööta! och de andra med ofc! :P

hejhej förresten xD

HeidiH
0

Får väl lov att ändra min story lite! Jag hade ihjäl en Kerritetra igår, den mådde så dåligt. Mager som en skrika, flöt uppe vid ytan, blev tuggad på av de andra.. Så jag hjälpte den på traven lite mot det oundvikliga. Av mina 11 inköpta kerriteror, återstår då 5. Av mina 3 otocinclus-malar, återstår 2. Får snart köpa mig lite fler känner jag! Känns som det går sådär halvbra med mitt akvarie..

MiniAndMe
0

#19 - åh stackare! Men om alla dom fiskarna ,Kerritetrorna, dör så kan du ju prova med ngn annan art som är lite tåligare?

fiskargrabben
0

#19 det kan vara att du köpt från en dålig djuraffär! det händer ofta att man köper från en dålig affär!

SofiaBlomberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en salig blandning av fisk just nu, jag har 2 guppyhonor och 3 hanar varav en endlers. Jag har 2 scalarer, en Palettciklid , 9 sorgmanteltetror, 2 flying fow, 2 praktbotior, 2 räkor , 4 Svärdbärare en hona av den annorlunda färgen och ett yngel som växt på sig, 2 hanar, en "vanlig" och en som jag bifogar bild på,  2 zebrafiskar. sen har jag en Ancistrus och en annan konstig mal som gräver ner sig i gruset och kommer fram på natten, han ser död ut ful å jäklig haha ! Och 2 st platys en hona och en hane =)

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

akvariet
0

skulle vilja se de där flying foxarna! zebrorna är väll stimfiskar?

SofiaBlomberg
0

Ska ta en bild på dom =)

Ja dom är stimfiskar, men tyvärr då har deras vänner inte klarat sig speciellt bra, men jag ska köpa fler senare =)

MVH Sofia

SofiaBlomberg
0

En bild på foxen

MVH Sofia

SofiaBlomberg
0

Här kommer en bild på bägge

MVH Sofia

akvariet
0

åhh, de var coola!Cool kan de "flyga"/hoppa högt, är det drf de heter Flying fox?

MiniAndMe
0

naw så söööta!

min kompis har också bara 2 zebrafiskar men ska köpa fler… för om den ena dör kan den andra dö av sorg typ!! :`(

ille
0

Just nu har jag ett 54L akvarium med 3 fläckiga pansarmalar, en ancistrusmal, 2 platyhonor, 6 glödbandstetror och några blåa och gula äppelsnäckor :) Någon som vet om jag har för många fiskar eller fel eller nått? Jag skulle nog behöva hjälp.. Jag har haft mitt akvarium i lite mer än 1 år.

MiniAndMe
0

#29 - Nej du har inte för många fiskar tkr jag…. det mesta man ska ha i ett sådant akvarium som ditt är 15, och då räknas inte ens malarna. så det e lungt! Mår dom dåligt eller ngt?

kan inte ngn lägga ut en bild på en äppelsnäcka kanske?  <33

ille
0

Jag har bilder på dem när jag precis hade fått dem och de är jättesmå :)

Bilden: En liten blå äppelsnäcka

Nandi
0

Jag har ett 60L : 2 sorgmanteltetror och 3 rödmunstetror

(ska köpa fler men vi har haft lite problem med alger så vi har varit tvungna till att fixa det innan vi köpte fler fiskar)

Och ett litet 20L : 3 vanliga tiger barber och 2 albino tiger barber.

5#

Du säger att tiger barberna "äter" på dina andra fiskar men det kan vara för att de blir "avundsjuka" på andra fiskar med stora sjärtfenor och nafsar på sjärtarna :)

promenixan
0

Jag har 260 liters och däri har jag:

8 vitfenade rosentetror
6 kongotetror
4 kulhiiålar
2 guldscalarer
2 mosaikscalarer
4 siamesiska algätare
4 pansarmalar
ett par apistogramma
ett par guldguramis
ett par mosaikguramis
ett par marmorguramis
ett par dvärgguramis
ett par svarta svärdbärare

Sajtvärd för mitt eget liv

MiniAndMe
0

#31 - åh så söt!

Vad fina era akvarier låter…

paronskrutten
0

Jag har ett 93-liters med:

2 Kuhli-ålar
8 Pansarmalar
2 Scalarer
2 Guramis (av något slag)
10 Platys
2 Guppys
1 Ancistrusmal

Tror det var allt :P

Helena

MiniAndMe
0

#35 - hur ser guramisarna ut då?

paronskrutten
0

Tillägg: Glömde 3 flying foxes. Har idag köpt tre gröna tigerbarber, tre kuhliålar, en mal av något slag (ancistrus? minns inte namnet), två leopardpansarmalar, två okända :P (tror det var allt, hehe). (och ja, vi har flera akarium :P)

#36 De är blå och kanske..7 cm långa

Helena

paronskrutten
0

Edit: det är nog inte flying foxes utan nåt annat, typ siamesiska algätare eller någoT :P

Helena

MiniAndMe
0

#37 - kanske Blå gurami? :)

paronskrutten
0

#39 inte en aning faktiskt, ska kanske försöka fixa foto..har ingen aning om ålder heller, de är omplacerade till mig

Helena

[aammE]
0

Jag har ett på 75-80L med fem guppysar i och ett 54L som jag håller på att starta upp. Glad

HeidiH
0

#20 och #21

Ja, men jag tror de återstående 5 stycken ska klara sig. De jag fick hem var rätt så små, och klarade inte stressen så bra, de var de sista de hade på djuraffären. Så jag har ännu inte gett upp hoppet om att jag ska lyckas få kerri-tetrorna att trivas hos mig!

SKULLE det inte gå vägen så får jag jag tänka ut ngt annat. Är ju mkt glad i tigerbarber. Men har bestämt jag ska ha dvärgguramisar, så det får bli ngt sådant! Dock inte guramis o tigerbabrber ihop, det är nog ingen lyckad kombination!

MiniAndMe
0

#42 - nej, hoppas de klarar sig då!

Åh tiger är söta, men jag tkr dom är lite läskiga xD

MiniAndMe
0

har nu fått ett nytillskott, en silvermollyhane. Han har ganska lång ryggfena…. väldigt söt! Men kan han ha sånt typ segelfensmolly-blod i sig måntrooo? xP

promenixan
0

Här är det uppdaterat med 20 st gröna neontetror, mycket söta!

Sajtvärd för mitt eget liv

MiniAndMe
0

åh, det har jag aldrig sett förut! måste googla… :P