Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 4597 ggr
Wassago
0

Clovn kniv fisk chitala ornata

Finns det nån som kan hjälpa mej att finna info om könsbestämning på Clown knivfisk (chitala ornata) En fisk jag "torskat" på ordentligt!

SofiaBlomberg
0

Odla: Den här arten är svår att odla. Bara de fullvuxna går att odla. Använd dig av väldigt mjukt vatten och mycket flytande växter som kan användas som substrat åt äggen. Ibland används hårt substrat. Hanarna vaktar äggen tills de kläcks. Kläckningstiden är ungefär en vecka. Hanarna är oftast bra vakter. Yngel kan matas med Artemia. Det är bäst att flytta över yngel till ett separat akvarium så fort de har kläckts. Eftersom det inte är möjligt att se vilket kön fiskarna har är det bäst att hålla flera stycken tillsammans (6st) i ett stort akvarium eller damm om du vill odla dem.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Wassago
0

Jo, att den e svår att odla vet jag, men att hålla 6st tillsammans för att skilja ut lekpar låter svårt då dom gärna slår ihjäl varandra. Dom jag talat med som odlat dom pratar om att man kan se könen om man lyfter upp dom, men sen vad som skiljer vad har jag inte begripit… Har du odlat dom själv? Hur stort hade du då för att kunna ha sex st tillsammans? 50-55cm har de lekpar jag sett varit i storlek å det är väl att betrakta som vuxna i akvarium. Min lille e bara 20cm än! :)

SofiaBlomberg
0

Jag har själv ingen erfarenhet av dessa fiskar, har endast haft Black Ghost tidigare.

Du får leta runt i andra forum och google så ska du se att du hittar svaren du söker, om ingen här inne kanske har erfarenhet av dessa vackra djur.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Wassago
0

Har både googlat å letat på forum, men verkar inte finnas så mycket om dom tyvärr… men jag får leta vidare! :) Tack för hjälpen! Glad

Wassago
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Clown e äntligen installerad i akvariet!

[Kamillah]
0

#5 Shit vad snygg…ser lite ut som en Ubåt haha Skrattande

Dragula
0

"Since it isn’t possible to sex this species it’s best to keep a larger number of specimens (6) together in a large aquarium or pond if you want to breed them."

http://www.aquaticcommunity.com/fish/clownknifefish.php

Verkar vara exakt samma info som presenterats tidigare. Du får fråga de som odlar, för internet säger att det inte går att kolla.