Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 4664 ggr
Dragula
0

Violett Goby

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=954+2526&pcatid=2526

Denna sida uppger 200L som krav.

http://www.akvarielexikonet.se/artregister/fisk/10439-violett_goby-gobioides_broussoneti.html

Denna uppger 720L.

Vilken bör jag lita på? Det står även att den inte är agressiv mot andra fiskar, den bör alltså passa med mina guppies då, eller?

histronica
0

Nja - en fisk som enl akvarielexikonet iallafall kan bli upp till 55 cm !! tycker inte jag ska i ett kar på 200 liter som kanske är max 110 cm långt.

Dessutom med den storleken så blir nog guppyna mat framöver

- kanske inte när de är söta och små på 5-10 cm men när de växer sig större så - tror jag de småfiskarna ryker all världens väg och man kan itne räkna med att de blir aggressiva/glupska först när de är en halvmeter… et kanske de blir redan vid 10-14 cm??

Varför chansa med en såpass stor fisk och som dessutom är bräckvattenfisk - kan man verkligen ha gupppy i bräckvatten?

Mvh Histronica

OlleA
0

Att ha Guppy i bräckvatten är inga problem efter tillvänjning. Däremot ska man inte ha dem ihop med en stor, glupsk goby. Denna goby blir mycket riktigt omkring halvmetern (minst) och bör ha ett akvarium som är omkring två meter långt.

Olle

Dragula
0

#1 Att ha guppies i bräckvatten är inget problem precis som OlleA säger. Däremot står det överallt att det inte är en rovfisk som sådan och inte äter mindre fiskar, utan föredrar larver och är en fisk som bara äter från botten enligt de källor jag kan få fram. Ni kan ha rätt, men den informationen jag fått fram säger att det skulle gå, varför jag frågar då folk kan ha erfarenhet från det.

De kan inte stanna i växten om karet är mindre då? Nåja, trist då det var en så fruktansvärt fin ål, blev lite glad då om det kunde räckt med 200L.

Tack för alla svar!

histronica
0

Mycket möjligt att man inte kan ha Guppy i bräckvatten - jag har ingen erfarenhet av Guppy -därav skrev jag det som en fråga, om man kan ha dem i bräckvatten och inte som ett påstående.

Nja - det vore väl synd att de ska behöva stanna i växten? Naturligtvis är den jättefin - det håller jag med om men som Olle skriver så behövs nog ett riktigt stort kar Skrattande

Hade varit läckert med ett 700-liters men det vågar jag inte ha i lägenhet, 1 trappa upp - för feg.

OlleA
0

Säkert kan de stanna i växten, men hur schysst är det att ha fiskar som blir krymplingar? Enligt min mening är det djurplågeri.

Olle

Dragula
0

#5 Var inte medveten om att det var en form av deformation, utan snarare en anpassning. Mitt misstag.

Hur som så verkar det inte gå att ha den så då, och tydligen har liveaquaria inaktuell information.

Wassago
1

Att en fisk inte e aggresiv innebär inte per automatik att den inte äter mindre fiskar!1 Du behöver ju inte vara en aggresiv män niska men lik förbaskat måste du ju äta!! Påfågelciklider e inte aggresiva (förutom möjligen under lek) men deytinnebär inte att dom låter bli att äta allt som går in i munnen!!

Dragula
0

"Many people erroneously believe that the Dragon goby is a predator. They place it in an aquarium with other predators and try to feed it large shrimp or feeder fish. The truth is however that the Dragon goby is a scavenger that feed only on smaller food types, such as plankton, daphnia and bloodworm. It eats by scooping up mouthfuls of gravel and will consume the organisms that happen to be there, before it spits out the gravel."

histronica
0

Nja. När den är 20-30-40-50 cm - vad är det som säger att den inte tror att Guppy är mat för den, nån sorts mask?? Låter befängt men jag har svårt att tro att den inser att Guppy inte är mat.

På länken du gav till akvarielexikonet står det;

Gobioides broussoneti - Violett goby - beskrivning

En stor nattaktiv goby som är aggressiv mot andra av samma art. Mot andra fiskar är den däremot fredlig, så länge som de inte räknas som föda. Bräckvattensfisk som behöver en salthalt på minst 1.008.

Vad jag menar med detta är att det gott och väl KAN vara en risk att chansa på.

Dragula
0

http://www.aquaticcommunity.com/gobyfish/dragon.php

Här var texten jag kopierade in ovan iaf.

Det verkar som att violett goby och drakgoby inte är samma, varför den ena äter levande föda medan den andra äter alger och blodmask?

histronica
0

Så varför blandar du in drakgoby? Var det inte violett  goby i de två första inläggen? Och i de två så är den enligt de två första länkarna omivore samt köttätare

- och sen kommer du med en text till drakgoby?

Vilken är det du vill ha egentligen?

Hittade en diskussion från grabbarna som håller "monsterfiskar" på zoonen - oavsett vad de här två fiskarna äter så blir även drakgobyn 40-50 cm i akvarie och då blir ändå 200 liter för litet.

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1035859&p=7080

det är bara att köpa ett större kar Cool

Dragula
0

Violett goby var drakgoby, som jag trodde. Det är därför missförstånden haglade. Men det är en sådan jag vill ha och jag har förstått att det innebär ett större kar oavsett goby. Var mest det här jagandet jag tänkte på på senare. :)

Tack för länken, skall spana in den.

[aammE]
0

#11 Det står ju på länken "Dragon goby aka Violet Goby" alltså är det olika benänming på en och samma fisk.

Dragula
0

#13 Ja på den senare ja, men på de två första var det olika benämningar.