Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2368 ggr
HeidiH
0

Finbladiga växter..

Vad räknas egentligen som finbladiga växter? Har fiskar som det står att de lägger sina ägg i finbladiga växter. Ska nu köpa nån bakgrundsväxt som är finbladig. Jag anser ju egentligen att det typ bara är cabomba som räknas dit. Finns det andra? Vad skulle ni klassa som finbladigt? Får ni fram en bild på växten är det bra! Kan säga att fiskarna är max 5 cm långa.

akvariet
0

cabomba, limnophila, och gräsliknande svärdsplanta är några finbladiga plantor, även javamossa och cuba är riktigt finbladiga växter!

lycka till!

HeidiH
0

Tack för svaret! Var nåt namn där jag inte kände igen! Ska kika upp det!

KerstinL
0

Vad menar du med Cuba??

Proserpinaca palustris eller Hemianthus callitrichoides

Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

hindul
0

Hornsärv. Bacopa monieri, kanske kan räknas som finbladig? Småbladig i alla fall.

akvariet
0

#3 det är Hemianthus callitrichoides jag menar…:)

Nooon2
0

Vill du ha fiskar att leka så tror jag att vanlig hederlig javamossa (som du redan har fått tips om) kan passa;
I en av de akvarier jag ser efter hade en stor, lite gles tuss javamossa trasslat in sig nere vid botten i några stänglar Hygrophila polysperma. En liten Neontetra hade den som sitt favorittillhåll och lyckades locka vackra damer dit in… flera gånger! ;)

HeidiH
0

ja jag har en tuss javamossa jag försöker få att fästa påen sten, får se om det går!

Hur lång tid kan det ta ungefär?

Nooon2
0

#7 Nä… vet inte. Det beror på hur fort den växer. Lite ljus= sakta. Mycket ljus= lite fortare. Det beror på underlage också. Den verkar fästa bättre och fortare på trä än på hårdare och slätare ytor. … men bred ut den över stenen och ta en bit nätstrumpbyxa eller hårnät och knyt om… så sitter den ju fast med hjälp av nätet om nu stenen skulle vara särskilt slät. Den kommer att växa och täcka nätet. … men du kanske redan har gjort precis så?

HeidiH
0

Nej, jag har faktiskt bara satt den med två gummiskoddr, men hårnät kan jag ju enkelt införskaffa! Blir nog bättre så! Är en skiffersten jag försöker få den att på, och de är ju ruggigt släta.

HeidiH
0

Men hur stavar jag? Gummisnoddar skall det ju stå!