Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 16206 ggr
[aammE]
0

Lätta, tåliga, vanliga akvarieväxter!

Jag vill ha tips på vanliga, tåliga akvarieväxter. Gärna några som är bra för guppyngel att gömma sig i också.

Länka gärna till en bild i inlägget också. Flört

Johan-
1

Valisneria och vattenpest är två bra växter som växer ganska snabbt. Jag använde mycket flytormbunke till mina guppyyngel så det kan jag rekomendera

[aammE]
1

#1 Tack, tack! Det skall införskaffas.

CaithSith
1

Pistia stratioes är väldigt lättsskött och rötterna är bra gömställen för ynglen(det är en flytväxt som växter rätt mycket så man får plocka ut och slänga när man får för många, annars täcker dom ljuset för andra växter i akvariet!).

Tips för att lyckas med växter är att köpa PMDD, ett billigt gödningsmedel för växterna(beställs via internet) och att köpa en reflektor till akvarierampen :).

HeidiH
0

Javaormbunke är ju lättskött, dock kanske inte så toppen som yngelgömsle..

akvariet
1

hmm, javamossa, finbladiga växter så som javamosaa och cabomba och limphodia (stavas?)

det är bara ynglen som kommer in mellan de fina bladen coh då är de skyddade.

lycka till!

Nooon2
0

#4 Jodå, den är bra för yngel! Om man tar den ur krukan som den ibland levereras med och binder fast den på en rot så blir det bra… och det är ju så den egentligen vill växa (man får inte gräva ner rotklumpen ens lite). Då kommer man att ha den där rotklumpen och en massa fina, tunna rötter som växer ut i vattnet och blir ett fint gömställe för yngel och räklingar och vad man vill. I alla fall funkar det så i mitt akvarium med min javaormbunke. En mycket pålitlig växt, enligt mig… och den klarar sig med väldigt lite ljus om det skulle vara tvunget. Javaormbunken växer mycket långsamt. Nya plantor bildas i bladens spetsar. Blad som råkar lossna låter jag vara kvar i akvariet och de fortsätter leva och producera nya plantor.

I övrigt håller jag med om allt ovan. Cabomba och limnophilan(menar den?) har jag aldrig lyckats med - troligen pga för lite ljus… men det verkar som om så många andra lyckas så jag har dragit slutsatsen att jag är i minoritet.

Javamossan är mycket användbar och pålitlig. Den frodas under bra belysning men klarar sig också med lite ljus om det skulle behövas. Bind fast en tuss där du vill ha den eller tag ett hårnät och klä in en grotta med den t.ex… den är mycket användbar.

…och så lägger jag till andmaten. En del anser den vara ett ogräs. Jag tycker att den är trevlig. Den är effektiv och växer fort och verkar klara det mesta. Man får se till att hålla efter den annars täcker den snabbt hela vattenytan.

…och ett par "icke yngelväxter":

- Hygrophila polysperma. Växter snällt och snabbt. Bara att nypa av och plantera skotten när de blir långa. Klarar lite mindre belysning fint.

- Hygrophila difformis (vattenwistaria) Växer snällt och snabbt. Även här är det bara att nypa av och plantera topparna. Klarar sig med lite ljus. Det är en rolig växt som kan konsten att anpassa sig: Den kan växa ovan vatten och under vatten och får då olika form på bladen. Starkt ljus ger starkt flikiga blad. Svagt ljus ger blad som påminner lite om ekblad. Över vatten blir bladen lika björklöv. I mitt akvarium producerar den dessutom skira rothärvor som gör sig mycket bra i min djungelpöl.

Tyvärr har jag inga bilder på växterna men du hittar dem lätt när du surfar. De är stora favoriter för många och väldigt vanliga.

Lycka till! Håller tummarna för många yngel :)

Nooon2
0

..eh… hallå… jag igen SkämsGlad

… jag måste bara tillägga - riccia (levermossa). Den är också bra om man inte har för strömt för då virvlar den omkring som småsmulor i hela akvariet. Den vill ha mer ljus än javamossa men brukar annars ses som tålig. Den flyter på ytan i lösa tussar. Man kan göra som med javamossan och fästa den med nät på t.ex en sten. Jag har dock inte lyckats med det - jag tror att det beror på att det är för lite ljus på botten i mitt akvarium. … men jag har sett bilder på andra som lyckats med det.

[aammE]
0

#3 tack för tipset! :)

#4 Alla behöver ju inte vara bra yngelgömmställen, bara några. Glad

#5 Åh, tack!

#6/7 Åh, jättestort tack! Ska skriva ned namnen och bege mig till akvariecenter.