Discus
Nån som har erfarenhet av denna art? skulle den kunna bo i ett akvarium på 160 liter? och är 40cm högt och 100cm långt? hur stora blir de? osv.

de kan bli typ 15 cm TROR jag eller större… men man ska ha dom i ett litet stim på typ 3-6 st…. Jag har inte själv haft dom men vi funderade på att köpa ett större med sånna…. och har läst om dom och känner ngn som har! Dom e sååå söta!
Discus behöver ha ett akvarie på minst 250L och det ska väl gärna vara rätt höga akvarier eftersom de blir ca.20cm stora.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Diskus är verkligen fina fiskar. =) Önskar jag hade plats med ett större kar, men that's life.
okey mitt akvarium är bara 40 högt
så dekanske inte skulle vara nå bra om jag köpte 2 sånna?
som sagt, 160L är rätt trångt, jag skulle nog inte ha dem i mindre än 300, helst 400..
okey kanske kan ha de till de blir förstora och ger bort dem då? ( till min pappa han har ett 220 liters)
Vad hjälper det att ge bort dom? Dom behöver MINST 250 liter men jag tycker det är i minsta laget! Hellre som #5 säger: Minst 300 liter..
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
okey
Om du får tag på ett pensionerat avelspar kanske det skulle funka, då behöver du bara ha två stycken(enligt vad jag hört). Men annars så känns det ju onödigt att lägga ut en massa pengar(discus kostar ju ganska mycket) på fiskar som du måste göra dig av med senare(och som ändå, troligtvis, inte kommer trivas i ett 220l, i värsta fall dö).
Jag har själv velat ha discus ända sen jag började med akvarier men det har aldrig passat, jag har bara haft små akvarium. Nu har jag skaffat ett 250l men det känns fortfarande för smått för discus.. Det är bättre att vänta tills man har råd, och plats, att skaffa discus "på riktigt", tråkigt men sant!
Ett av mina drömmar är att i framtiden köpa några snygga discus och ha i ett ca 400L, tillsätta koldioxid och ha några snygga växter samt BTNbakrund.. Tycker det blir så snyggt.. Men jo visst är dom snygga, synd att dom är så.. Krångliga.

Höjden är av vikt för dessa fiskar så 40 är tycärr alldeles för lågt för att passa dem och som det står #7 så ska man ha så stort som möjligt för att det ska bli behgaligt för fiskarna.
Jag har bla ett "vanligt" 110x40x50 där jag hade velat ha Diskus i men avstår just för att jag personligen tycker det är för litet utrymme för dem även om höjden är 50. Det är på 220l.
Man ska nog vara rätt påläst om dessa fiskar innan man skaffar sådana.
Hittade en sida om just Diskus. Vet inte om hans om skrev artikeln vet vad han snackar om men jag tycker det verkar trovärdigt. Han skrev b.la
"Hur många diskusar man kan hålla beror huvudsakligen på hur stort akvariet är och hur bra man är på att hålla halterna av organiskt avfall nere. Om du vill hålla 8-10 vuxna diskusar tillsammans behöver du ett akvarium på minst 150 cm x 60 cm x 60 cm som är utrustat med kraftfull filtrering. Om du vill vara på den säkra sidan när det gäller organiskt avfall, nöj dig med att bara hålla 6-8 vuxna diskusar i akvariet."