Den där bakgrundslådan...
Nå, här kommer nu utlovade bilder på den där bakgrundslådan jag surrat om och tycker är så mycket roligare än andra alternativ. :)
Akvariet är under utveckling och växterna ovan vatten behöver växa till sig innan det kan se nå´t ut… och bakgrundslådan saknar finliret - mossa, lite torv, sand kanske… men varsågod. Håll till godo med detta så länge. Hoppas det inspirerar till nåt eget :)
Akvariet har väldigt svag belysning vilket gör att saker i rummet dagtid kan speglas i glaset. Den som är uppmärksam ser att jag hade en röd tröja på mig när jag tog bilderna. Sorry. :)
Bakgrundslådan är inte helt färdig. Småningom ska det till lite mossa och sand och torv. … men den funkar fint som den är ändå.
Den här lådan är lite annorlunda - grundprincipen är att man har en skiva på baksidan och den gör man rejält kuperad med hjälp av tidningpapper och klister eller liknande och täcker med något material - torv. tex.
I det här fallet har jag dock valt att inte täcka baksidan. Istället har jag täckt den med oblekt bakplåtspapper (brunt). Baksidan släpper alltså igenom ljuset från fönstret bakom på dagen och från en svag lampa på kvällen . Idén är att det ska skapa illusionen av att det dimmiga svartvattent, med dålig sikt, fortsätter bakom. Lösningen når inte fram till 100%… men jag kommer att lösa det småningom. Det ser ändå rätt bra ut som det är och bättre blir det när jag lägger till lite mossa.
En fördel som bakplåtspappret bidrar med är att trots att vattnet inte är särskilt gul/brunfärgat (som det ju är i en djungelbäck) och trots att belysningen är närmare dagsljus (lite blått och kallt) så har akvariet ett väldigt varmt och mysigt färgschema. Se bilderna längre ner.
Akvariet med bakgrundslåda. Om man vill kan man ordna belysning i bakgrundslådans överkant. Det ger en snygg effekt om man har en hel, täckande baksida. I det här fallet har jag valt att inte ha det eftersom det skulle förstöra effekten av bakplåtspappret - visuellt skulle det bli helt platt. Ljuset måste komma bakifrån.
Jag har inrett med så mycket trä på sidorna att mycket av bakgrundslådan inte syns när man tittar på akvariet rakt framifrån… men när man kikar lite snett från höger eller vänster, som man ju ofta gör när man kikar efter fisk och andra kryp, så att man ser lite bakom rötterna så gör lådan stor skillnad. En bild är ett platt medium… så ni kan ju tyvärr inte se det.
…och här en bild på en enklare variant - Torv, limpistol och några kvistar som får vara rötter. Man lackar på torven när man är klar för annars smular det förskräckligt… och så blir det ju dessutom lite mer vattentåligt. Bakgrunden ska iiiinte ner i vattnet. Man ställer den bakom akvariet. Denna bakgrund har jag lackat med halvblank lack. Det är ingen bra idé. Det ger illusionen av att det är blött… men så ser det inte ut när sånt material är nere i vattnet… då blänker det inte. Lacka alltså med matt lack! Jag hade lite halvblank lack hemma som jag ville få slut på och visste att det inte blir helt bra… men bakgrunden är till ett tillfälligt akvarium… så jag fuskade lite.
För övrigt rekommenderas spraylack till torv. Penslar man på lacken så går det inte att undvika att både penseln och lackburken blir fulla av damm och torvsmulor.

F¤n - jag tycker det var tufft! De första bilderna på karet i fönstret visar ju klart vilket djup det blev när man ser in i karet - ser ju ut som att det är djupare än vad det säkert är!! Jag kan iten annat än tillstå att det kliar i fingrarna…
Har ett kar på 95x35x35 över som jag kan öva på 
Har lovat min son att inte starta upp det före sommaren då han tycker det räcker med de jag har…. fast då har jag ju till sommaren på mig att mixtra till en bakgrund…. ja, jäsingen!
Den sista bilden är också ett alternativ - helt klart. Dock föll jag verkligen för det första alternativet - ska erkännas.
Kul att du ville kägga in bilderna - skulle aldrig kommit på detta själv… OCH det tar inte upp plats i karet… klar fördel även där.
Tack för inspirationen! Mvh Histronica

#1 snyggt!
#2 snyggt
#3 aha… nu fattar jag!:)
#4 vad coolt det blev! får se om det kanske blir nogot liknande bygge här hemma i framtiden!
#5 ´härregud, det ser ut att vara meter djupt! du har värkligen lyckats!
#6 ser värkligen ut som i amazonfloden…
#7 wow, vad häftig, du får snart skriva en bok för jag vill gö en sån där!
fast det får nog bli den lite enklare varianten!
supersnyggt!
Bara så du vet så är jag riktigt snål med att ge beröm och väldigt få akvarium är riktigt snygga enligt mig jag är besvärande kräsen…
Men… detta var SNYGGT! Precis så här ska akvarium se ut enligt mig! Lite sunkigt random och naturruffsigt inte på minsta sätt tillrättalagt även om jag vet att det ligger mycket jobb bakom!
Hm… har ett gäng tomma akvarium i källaren… inspirerad!
#8 #9 #10 Tackar jättemycket! Roligt att ni gillar det! Kul att höra att det är inspirerande!
Tnx igen!