Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3225 ggr
pernillaa
0

Dom dog. :´-(

Näääee….

Jag förstår inte det här. Nu har jag låtit det ta 2 veckor att starta upp ett akvarium som två döda snäckor slog ut. Sen har jag haft yngel där en vecka och dom har mått bra. Igfår kokade jag en rot som jag haft liggandes och så stoppade jag ner den och mina två ancistrusmalar: Lilla Magnus och Nya Brunhilde. Jag var så glad igår att dom äntligen skulle få vara ifred från de andra fiskarna och kanske få barn och jag ordnade med en bra grotta och så. Idag var dom båda döda! Gråter

Jag hoppas att någon här förstår mig: Jag sörjer dom vekrligen. Gråter
Jag älskade de här båda och efter att ha sett hur Lilla Magnus kämpade med att försöka få loss sin första Brunhilde när hon fastnade i en snäcka så såg jag att dom verkligen har känslor. Han älskade verkligen henne. Så jag flyttade dom till det akvariumet som de här båda dog i igår, för att inte riskera att dom fastnade i snäckorna igen, Och då dog hon och nästan han också.
Sen har jag kämpat för att få råd att köpa en ny tjej åt honom och hon kom hit för bara 2-3 veckor sedan och jag har haft dom tillsammans med de andra fiskarna i väntan på att det här akvariumet skulle visa sig vara okej. Min naturliga slutsats är att det var roten det var något fel på. Eller så är det något som bara påverkar ancistrusarna den här gången. Jag vet inte.

Jag har gråtit idag över att dom dog. När man blir engagerad, oavsett vilket djur det än är, så gör det ont när man förlorar det.

Är jag fjantig som sörjer dessa två? Är det fler som är såhär blödig som jag är? =(

Har svårt att sluta grina och kommer mig inte för att slänga dom i toaletten. Dom ligger i en bunke bredvid akvariet. Min pojkvän skulle komma hit och slänga dom i toan senare ikväll för jag förmår mig inte att göra det. =(

Kram på er

Ha en bra dag! // Pernilla

Westis
0

Vad tråkigt att de dog. Låter ju verkligen hjärtskärande att Lille Magnus försökte få bort Brunhilde från snäckan förut.

Kram

pernillaa
0

Hittade fyra döda yngel nu också så flyttade just tillbaka alla yngel till det första akvariet igen. Måste ju sitta nåt i glaset eller så. Vet inte om jag törs prova starta upp akvariet igen. =(

Roten får jag nog kasta också.

fiskargrabben
0

kann nog vara roten som är giftig?

HeidiH
0

Är roten köpt eller plockat den själv? Trist när man förlorar fiskar, visst får man vissa känslor för dem!!

pernillaa
0

Roten är köpt och har använt den i akvarie tidigare för några år sedan sen har den bara blivit liggandes i en påse i källaren.

Kokade den igår men kanske inte blev tillräckligt länge. Kom på att det ändå tar ett tag innan vattnet tränger in helt överallt Och det bubblade lite smått från den igår efter jag lagt i den så det kanske låg kvar någonting där sen tidigare. Usch vilken miss isf. Mina älskade ancistrusar. Hoppas dom förlåter mig där uppe i himlen. =(

Ville ju bara göra det bra för det lilla paret. =(

Inser nu vilken enorm miss jag kan ha gjort.

HeidiH
0

Jag har svårt att tro att en tidigare använd rot kan orsaka det här.. Men frågan är vad det annars var? Hmm, och klart de förlåter dig!

KerstinL
0

Jag förstår hur det känns, är själv blödig när det gäller mina favoriter! Kan ju ha varit roten, du har inte haft i nåt behandlingsmedel?

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

pernillaa
0

Jag har behandlat alla akvarierna med nå tabletter mot bakterier men då borde det varit något fel i det andra akvariumet också. Då jag behandlat båda akvarierna likadant. Skumt att dom två tvärdog men 90 % av ynglen har klarat sig över natten. =/

Det var länge sen jag använde roten och den har ju legat i källaren i en papperskasse öppet men det borde inte vara någon skillnad.

Flyttade två växter, limnophia eller vad dom heter, från akvariet med mina axolotlar. Kan det varit nåt där? Dom mår ju jättebra i det akvariet, inga problem alls.

Nooon2
0

Vilket mysterium… jag tror inte heller att det kan ha varit roten och jag antar att du vande dem vid vattnet precis som man gör när man kommer hem med dem från affären… sååå…då funderar jag på de där medicintabletterna - tänk om ancitrusarna var framme och provade knapra på dem… kan det vara orsaken? När lade du i de tabletterna? Läste annars om att medicin kan koncentras i alger som fiskar sen kan äta… fast det gällde en annan art - det finns ju de som är känsliga mot vissa medikamenter. … och du har väl just inga alger i det nystartade akvariet heller.

Ps. Dina firrar simmar omkring i en liten bäck i någon djungel där i himlen och är varken arga eller ledsna. Du har ju inte slarvat med omvårdnaden. Ds

MiniAndMe
0

åh stackare! Jag e likadan….

pernillaa
0

Ja givetvis vande jag dom vid vattnet. Med hjälp av ett yngelkar i plast

Och det var mer än en månad sedan jag behandlade akvarierna mot bakterier. Tabletterna löste jag dessutom upp i en kopp med vatten först som jag sen hällde i akvariet.

Såå konstigt att ancistrusarna dog men ynglen klarade sig. =/ Borde vara tvärtom eftersom ynglen är mindre.

Men kanske blev det helt enkelt för mycket för ancistrusarna att både byta miljö och sen om det då var någt fel på roten? =(
Ynglen var ju sen en vecka stabiliserade i miljön.

Nooon2
0

Långskott….kan de ha slagits om revir? Det kom ju till en helt ny plats.

För någon månad sedan hade vi ett mycket plötsligt dödsfall bland fantomtetrorna. Det är ena stridbara rackare… även honorna kan visa lite kaxiga sidor sinsemellan. Jag tror att en av hanarna i hastigheten tog fel och gav en hona en rejäl smäll. Jag antar att det är ovanligt men jag kan inte se något alternativ eftersom det var så väldigt plötsligt. Med detta vill jag säga att jag tror att fiskar visst kan döda varandra om det råkar ta illa.

pernillaa
0

Jag vet inte. Det jag såg av dom dagen innan i det nya akvariet så var det lugnt. Dom har ju hållit sams i ungefär en vecka eller 2(minns inte säkert) sen hon kom men som du säger, det var ju ett nytt akvarium.

Jag provade att koka roten igen, länge den här gången, bytte vatten många gånger också och sköljde den noga efteråt. Har nu haft den i det nybytta vattnet i samma akvarium i lite mer en ett dygn och ser hur det börjar bli grumligt i vattnet ändå. Kan vara roten..

Men å andra sidan så…
Jag flyttade alla yngel till det friska akvariet till ett yngelkar av plast. I det karet hade jag vatten från det friska akvariet så det enda av det dåliga vattnet som har kommit med till yngelkaret är någon droppe som hängt i hoven isf.(Ingen ide att försöka vänja in dom gradvis vid det här bytet då det bara riskerar följa med något dåligt vatten. Panikflyttade dom bara, tänkte att det ger störst överlevnadschans)
Imorse när jag klev upp var det sjukt grumligt i yngelkaret, två yngel hade dött och det luktade, ursäkta språket, men det luktade satan i yngelkaret. Precis som när snäckorna dog i det även nu dåliga akvariet. Kan det ligga kvar nå skit där trots att jag har kokat och skrubbat varenda pinal, kokat all sand och även kört det i ugnen, skrubbat akvariet och haft det ståendes ute i kylan i flera dygn för att döda bakterier och även behandlat det akvariet mot bakterier?

Om det nu är kvar nåt sen snäckorna dog så är det ju konstigt att inte ynglen reagerade tidigare. Kan roten ha dragit igång nån sorts reaktion i karet som kan vara kopplat till snäckorna?

Har flyttat ynglen nu med hov från yngelkaret, till en bunke kranvatten för att skölja dom och sen ner i ett annat rent yngelkar med friskt vatten från akvariet. Får se hur det här slutar.

Nooon2
0

Det här var mysko. 
… men när du säger att det luktar illa så tänker jag på en sak - sumpgas. Sumpgas uppstår när det blir syrebrist i gruset - luktar som själve den elakes avskräde.
Se wikipedia - http://sv.wikipedia.org/wiki/Sumpgas
Jag vet inte hur lång tid det behövs och hur mycket skit som går åt för att det ska börja bildas. Ett kompakt bottenmaterial är ett villkor. Kan det vara det? Vad har du för sand/grus? Hur tjockt? Vattencirkulation? Jag vet inte hur fiskar påverkas av sumpgas men snäckor gillar definitvt inte sådana anaeroba processer. Ancistrusar håller ju till på botten de också…

pernillaa
0

Men det som började lukta illa den här gången var ju i yngelakvariet där det var friskt vatten och inget grus alls…. ?!  =/

Nooon2
0

*?* Mycket knepigt… Har du egen brunn lr…

histronica
0

Usch vad tråkigt. Jag blir lika ledsen om jag förlorar en fisk och än väre blir det såklart om det är någon som man fattat tycke särskilt för.

Jag är lur på roten. Vissa rötter ruttnar ju sakta men säkert. Den enda som inte gör det är amazonasroten (mangrove?) som har legat i sumpmarken i flera hundra år - alltså den äkta varianten.

Men jag har läst så ofta att det inte alltid är mangroverötter i zooaffärerna även om de säljs som det (kan vara tex mahogny, teak mm) Och dessa "falska" futtnar alltså så småningom. Antagligen är äkta mangroverötter dyrare/svårare att köpa in. Förruttnelsen tar säkert några år men jag tänkte att om det inte var en "äkta" mangroverot och har varit upptagen och legat i källaren - kanske den ruttnat el dylikt inuti.

Hittade detta på zookoll som lät ganska intressant;

Mahogny och Teak ruttnar mycket långsamt men till slut måste man ändå noggrannt kontrollera tillståndet hos alla sådana rötter man satt ned i akvariet. De exemplar som börjat mögla eller överdrages med ett slemmigt skikt kan mycket sällan räddas varaktigt. Man bör byta ut dem. Kontrollera rotbitar på tjocklek >2 cm mycket noggrannt, så att de inte är för färska och börjar ge upphov till bakterieproblem i karet. Tjockare rotdelar kan vara för färska i de inre delarna och fortfarande inrymma pågående förruttnelseprocesser som kan ge upphov till toxiska problem i akvariet. Oförklarliga Nitrittoppar har ofta sin förklaring i ej färdigruttnade "mangrove­rötter". Man bör därför vid varje köp noga kontrollera om det rör sig om ett nyss fällt träd, eller en rotdel som är "död" och därför är ofarlig att använda i ett akvarium.

Flera rötter och lite fakta om dem;

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=64&site=1

TccT
0

Vad är det för yngel? Hur litet är yngelakvariet? Om vanliga akvariumet bara varit igång 2 veckor efter totalrengöring kan det vara orsaken att det inte funkade. Kan ju ha varit nitrit/amoniak som drog iväg till för mycket i det. Inte möjligt att du haft något på händerna som någon kräm, tvål, annat? Har själv lyckats med tvättmedel. Inget fel att känna för fisk eller vad man nu har för djur. Om det sen är gratis djur eller ej har ingen betydelse för mig i allafall. Blir själv irriterad/arg om något konstigt händer för mig och svårt att komma på vad. Kan i och för sig prova utan roten. Har haft och har svenska rötter som plockat själv. Borstat loss allt löst först bara och klämt och kännt på dom. Vissa rötter runt 10 år.

Nooon2
0

referar till #18 och tillägger att den nu så populära hand-desinfektionsmedlen innehåller någon "olja" som blir kvar som ett skikt på händerna - man kan känna att det blir oljigt om man blöter händerna lite efter att ha använt hand-desinfektionsmedlet. Den ska man tvätta bort innan man doppar händerna i vattnet. Jag misstänker ett par dödsfall pga att jag missade detta en gång. Handkrämer uppskattas inte heller av djuren. Ödlan här i huset tycker att jag luktar läskigt när jag använt det och tycker att jag får lov att ha artigheten att tvätta av mig stanken innan hon kan tänka sig att befatta sig med mig ;) 
Även om man inte använder desinfektionsmedel eller handkräm så kan man om man vill vara extra försiktig försöka göra sig lite mer naturvänlig och göra ett försök att tvätta bort tvålrester och annan parfym med bara rent vatten … och så torkar man sig noga på en helt ren handduk. Att det är en ren handduk är bra särskilt om man har t.ex barn i huset som knappt har tid att skölja tvålen av händerna innan de torkar dem på någon handduk.
Läste om detta med tvålrester i samband med diverse råd angående grodskötsel och är numera lika noga med alla djur.

pernillaa
0

Jag skulle snarare tro att det är roten, låter logiskt.

Varför skulle de vara något fel om jag haft akvariet ståendes 2 veckor efter nystart? har hört att en vecka är standard och räcker gått och väl….

Jag har platy, molly och Guppy i yngelakvariet. Akvariet är ungefär 70 l.

LisenN
0

För att det tar betydligt längre tid att uppnå en bra balans i ett nystartat kar. Man brukar rekomendera att man har nån enstaka fisk/snäcka/räkor i dom första 2 veckorna, sedan ett par fiskar till och därefter fyller på med fisk succesivt. Antalet och storleken på fiskarna beror givetvis på hur stort karet är.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

histronica
0

För att sammanfatta det hela;

startade om karet för 2 veckor sen?

1:a veckan var det några yngel i?

2:a veckan kom roten och 2 Ancistrus?

Dessa dog i princip över natten om jag fattat det rätt?

Om det  var som ovan så var det ju ändå ganska mjukstart för balansens skull - det blev ju inte överbelastat av några yngel på 1 vecka och sen dessa två malar. Det är svårt att tro att de skulle dö över en natt i ett kar som varit igång 2 veckor - nitrtispik kommer ju "vanligast" runt 3 vveckor efter uppstart (det jag hört mest) Naturligtvis beroende på storlek och mängd av fisk samt matningsdoser såklart.

Såklart att man ska mjukstarta för att balansens ska infinna sig samt att  värdena ska vara så bra som möjligt innan man stoppar i dem - men - 2 veckor och de dör efter en natt? Det låter faktiskt lite hysteriskt och fiskar har klarat mer än så innan de dör -desstuom borde man sett påderas beteende om du haft höga nitritvärden bla - för jag misstänker att du satt och tittade på dem när du stoppat i dem och jag tycker då att du borde sett om de gick upp till ytan och snappade luft eller skrapade sig mot grus/rot/inredning….

Antingen har ditt kranvatten flippat ut eller också fanns det någo i roten som förgiftade vattnet/förorenade det med nåt ämne fiskarna inte tålde. Jag skulle slänga roten om jag var du för säkerhets skull .-) Men det är jag det Glad

pernillaa
0

alltså….

startade om akvariet - efter en vecka tomt så satte jag ner yngel - en vecka senare med helt friska yngel så satte jag ner mina ancistrusar.

Jag satte ner dom på kvällen vi kanske 19:00 eller så. Kl 8:00 eller nåt så var dom stendöda med ihopsnörpt mun. Enda skillnaden var roten som jag tillsatte och några växter.

Drar slutsatsen att det är roten då!

fiskargrabben
0

då hade jag rätt från börja!Cool