Det här med inavel
Hej.
Jag ska skaffa akvarium nu igen då mitt förra "dog ut" för två år sedan. Igår när jag låg och tänkte på hur det skulle se ut, med fisakr och inredning kom jag att tänka på en sak. I mitt förra akvarie fick mina blackMollys jätte många yngel. Tyvärr dog alla i nån lustig sjukdom =/. Men om yngel överlever, kan man behålla dom då? Eller kan det bli inavel mellan syskonen och även om man släpper in dom till deras föräldrar sen.
För om det blir inavel kan man väl inte sälja dom, i grupper, heller?
Säg inte att jag måste sopla ner dom i toan om det händer! Skulle inte klara det… 
inavel blir det ja, men det är oftast ingen fara! Det är många fiskar som säjs som är inavel på…
Blir det dåliga fiskar bör man ta bort dessa men så länge fiskarna är friska och mår bra så är det ingen fara alls!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jag kan tänka mig att det hjälper om man då och då släpper i nya, obesläktade fiskar också? För att blanda in lite nya gener.

Mvh Stephanie 

Okej, jo för det känns lite som om man inte riktigt kan hålla koll på alla släktband. Men om dom ser friska och välbildade ut är det alltså ingen fara…
Trodde nästan att det var så men var inte riktigt säker. =)
#2 som du sa så är det nog bra att släppa in en ny hona och hane bland dom. För att minska risken.
Om fiskarna dör eller blir deformerade beror det oftast på något annat än inavel(tex vattenkvalité), vad jag hört iaf. Men som sagt att släppa in lite nya gener då och då är nog en bra ide :)
Ett tips är ju att försöka hålla lite koll på dem och byta ut hanarna lite då och då för att undvika inavel.
Men vad gör man med dom man byter ut???
Ge dom till djuraffären tex