Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2361 ggr
chigak
0

Guppysarna bara dör

Jag har ett sexkantigt akvarie på 58L där det bor Guppy. Akvariet har varit igång ett tag nu och alla vattenvärden är bra och har så varit under lång tid nu. Jag har ganska mycket växter i och 3 äppelsnäckor som sköter städningen. Jag hade 3 hanar och 8 honor. Nu är det bara 1 hane och 4 honor kvar. Det finns däremot massa yngel som är pigga.

De fiskar som dött har börjat att magra och tillslut vara så tunna att de bara sett ut som streck. Där är 2 till nu som inte ser ut att klara sig. Växterna har börjat bli fula nu med. De har fått gröna prickar på sig som täcker bladen. Jag göder med EasyCarbo och PMDD.

Jag gör ca 20% vattenbyte en gång i veckan.

Jag vet inte vad jag ska göra eller vad det är som är fel. Jag tar tacksamt emot tips och råd!

akvariet
0

ja, som alla vet så är ju guppys oerhört svåra att hålla nu för tiden och man ska vara glad om man ens får 1 att överleva, att de är så kännsliga peror på att de grovavlas i japan mm och sedan utsätts för sträss när de frakktas hit till sverige!

det är synd att så vackra fiskar en gång var superstarka men som nu är supersvaga och dör hela tiden… men du har ju fått yngel så dessa kanske är lite tåligare än de vuxna du har nu…

alger är inget speciellt, utan de kommer när de vill, kan du ta ett kort på ett blad så blir det lite lättare att identifigera algerna…;)

metalbitch
0

håller med föregående talare, det är ingen tålig fisk längre

har själv haft turen att köpa endlers från en uppfödare, och honan har fött flera kullar och har haft henne i 2 år, men däremot har flera guppyn från djuraffärer som har dött ganska fort..stress,inavel mm.

Katarina
0

Har ett experimentakvarie där jag korsar Guppy med endlers. Började rätt nyligen, så jag har inte sett resultatet än, hoppas få fram tåliga Guppy. Vid ett vattenbyte nyligen vet jag inte riktigt vad som hände-hälften spydde, hälften dog…

Är erfaren akvarist, och gjorde precis som jag alltid gör vid delvattenbyten. Det finns en x-faktor jag inte klurat ut än, bevisligen.

Nooon2
0

Jag hade guppys för längesedan när de ännu var robusta fiskar - de bara fortsatte leva och föröka sig trots alla mina nybörjarmisstag. Att de fortfarande är populära som nybörjarfiskar tror jag bara beror på att deras rykte lever än. …och ganska mycket salt i vattnet är visst ett villkor numera? Jag misstänker att dessa fiskar dessutom växer upp med antibiotika i vattnet och inte klarar sig så bra utan. Jag håller med #1 - ynglena kan vara tåligare.

CaithSith
0

Testa köpa in några endler?