Så konstigt alltså =/
Jag har ett akvarium med mollys guppys, Platy, pansarmalar och 2 st ancistrusar.
I det här akvariumet har jag haft svamp, om det nu ens varit det, ungefär 5 gånger tror jag på ungefär 6-8 månaders spann. Jag har behandlat och det har försvunnit…men kommit tillbaka.
Jag behandlade då med några bakteriedödande tabletter och det var bra ett tag. Nu fick dom svamp igen och jag behandlade mot det igen. Min Black molly hane hade plötsligt en dag bara vitnat på en fläck på kroppen. Den där fläcken spred sig inom 2 dygn över halva kroppen och sen dog han bara och blev tvärvit på bara några timmar. Det här vita var inte på något sätt utåtstående utan det var som att halva kroppen dog. stjärtfenan bara "klibbade ihop" och han använde bara den friska delen för att ta sig fram. Det var en perfekt linje runt kroppen, mitt på honom, där det här vita avgränsades med det svarta. jag tog ett fotografi på honom men så råkade jag radera det.
Alla fiskarna kliar sig rätt ofta mot inredningen och en annan platy-hona har börjat simma konstigt och stjärfenan ser ihopklibbad ut.
Vad har jag i mitt akvarium? =/
Kram på er =)
Ha en bra dag! // Pernilla

Det låter onekligen skumt.
Tänkte på när du skrev att de kliar sig mot inredningen
- har du testat vattnet för nitrit resp nitrat?
Om du har medicinera så mycket under 6 månader så finns risken
att du inte har någon som helst balans i karet.
Måhända rentav nitritspik? Det har man ju oftast vid nystart om man har otur och de säger ju att karen normalt är balanserde efter drygt 40 dagar mer eller mindre - om du medicinerat 5 ggr på 6-8 månader så verkar det ju ganska rimligt att du alrig fått tillbaka den ursprungliga balansen efter medicineringen
-jag menar, efter medicinkur så får man ju liksom starta om bakterifloran då de flesta mediciner förstör den
Så- kan det ine vara så med tanke på att karet inte fått vila något under såpass många måander? Jag tipapr på att du får göra kraftigt delvattenbyte, kanske tillsätta lite salt (iallafall 1 dl per 100 liter) och kanske köpa antingen ntrivec eller en bakteriekultur som du kan lägga i pumpen?
mvh

jäsing - såg nu att du har pansarmalar och deä r väl några av få som inte tål salt? antingen flyttar du äver dem till annat kar eller också satsar du på nitrivec/bakteriekultur till pumpen imorgon fr att få fart på den goda floran :-)
Jag har kollat värdena och de ser bara bra ut. =/

Verkligen skumt. Men jag har ändå svårt att tro att balansen är bra om du medicinerat så hårt under så lång tid.
Om man nu säger, rent logiskt att mediciner dödar de goda bakterierna i filtret - och så sägs det ta runt 40 dagar innan ett filter är helt inkört/balanserat - då finns det ju inget utrymme för filtret att "köra in sig" ?
Så någonstans i karet är knapapst balansen bra och det kan vara detta som får fiskarna att klia sig. Har du medicinerat så många ggr så bör det ju rimligtvis inte vara någon bakterie?
Jag skulle faktiskt ändå råda dig att satsa på att bygga upp en bakteriekultur i karet - dels md nitivec och dels med filterstarter (kostar ca 40 kr) Mvh

PS - du har väl gjort vattenbyte enl bruksanvisning efter medicinering också? Ursäkta att jag frågar,
men vissa mediciner ska inte blandas med varann - kan vara skadligt för fiskarna det också. Men jag har aldrig sett resultatet av blandning av flera olika mediciner utan bara läst om det
-det är väl som med oss, kan jag tänka mig :-)
Jo jag har gjort enligt instruktionerna. ^^
Jag ska se om jag hittar något salt någonstans som inte har jod och så får jag prova med de där grejerna du sa. Tack. =)
Men det där med min molly-hane tror jag var nåt annat. =/ ja vi får se om det blir så med ännu fler.
Har du aktivt kol i filtret så måste du ta bort det när du medicinerar eftersom det annars tar bort medicinen.
Nej det har jag inte.
Men tack för tipset. =)
Diagnoser kan vara knepigt…
Några länkar jag hade liggandes i fiskavdelningen:
http://badmanstropicalfish.com/fish_palace/tropicalfish_disease_identification.html
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2
http://animal-world.com/encyclo/fresh/information/Diseases.htm
http://www.fishdoc.co.uk/disease/clinicalsigns.htm
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=38
Tipsar oxå om eSHa Exit och eSHa 2000. Två mediciner som man kan ge samtidigt - det anges i bruksanvisningen. Tillsammans täcker de in rätt många sjukdomar. Det är ingen universalmedicin… men om det är en kombination av olika sjukdomar eller om det är svårdiagnisticerat (vilket jag ofta tycker att det är) så kan det vara bra att kunna kombinera medicinerna. Det finns nog fler mediciner man kan kombinera men det är dessa två jag har erfarenhet av.
Det kan vara ett bra tips att avliva fiskar som är mycket sjuka. Det kan vara svårt att få dem att komma igen utan de är bara smitthärdar… och så satsa på de som har en chans istället
…och som nämndes ovan - se upp med nitrit.
Tac för det. Ska kika på länkarna sen. Sörjer mina ancistrusmalar nu. =(
Fattar inte vad det är för fel alltså. Är ju så himla försiktig. =(