Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1682 ggr
Nooon2
0

Filtrering, små partiklar

Hej,
jag skulle behöva tips om filtrering. Akvariet är på 80 liter och där är en Fluval3 (innerfilter med vanlig filtermatta). Det har varit igång något halvår med snäckor och räkor och de trivs bra. Där är också en rik flora av diverse andra, väldigt små, småkryp som har flyttat in av sig själva. Det hela verkar funka ganska bra. men… där är en massa småpartiklar i vattnet. En och annan av dem hoppar - dem bryr jag mig inte om - de blir bra fiskmat… men alla andra partiklar. Vattnet är inte dimmigt - det är klart… med jättesmå partiklar i. Jag tror att dessa kan irritera fiskarna som snart ska flytta in. Det kan inte vara kul att andas damm. Akvariet är öppet (utan täckglas) och måste så vara för växternas skull… så det kommer nog ner en del damm den vägen. Torven i akvariet avger nog också en del damm.

Så jag vet varifrån partiklarna kommer… men jag behöver tips på hur jag filterar bort dem. Det får gärna vara ett billigt tips - hembygge eller så. Jag har ingen lust att lägga stora pengar på ett nytt filter och ny pump. Klurar på att leda vattnet från Fluvalen genom något hembyggt…

Tips? :)

Mig-
0

om det är vitdimmigt så kan det vara infusorer som man får bort genom att under 3-4 dagar utesluta akvariet helt från ljus, dvs typ täcka med en filt eller så.

histronica
0

Kanske går att ta en mer finmaskig filtermatta än fluvals standardfiltermatta?

Jag köpte en ny, ganska kraftigt pump nyligen och det var ganska stormaskigt filter i det - och jag fick också som partiklar i karet och blev skitsur. Ersatte det med ett mer finmaskigt filtermaterial  så att säga och vattnet blev lite klarare faktiskt efter 1 vecka. Flax kanske men det hjälpte iallafall :-)

Nooon2
0

#1 Tack för tipset men nä, det är inte mjölkigt… och belysningen är väldigt svag… så infusorier är det inte.

#2 Hm… kanske det är det jag ska göra ändå. Det som sitter i är väldigt grovmaskigt… men jag har satt hela fluvalen utom pumphuvudet i en nylonsocka för att räklingarna inte ska råka åka in i filtermattan.. men det kan väl vara så att bara ett byte av filtermaterialet kan räcka. Jag hade avfärdat det alternativet eftersom jag tänkte att det då måste vara väääldigt finmaskigt - så till den grad att det näsan täpper igen pumpen.. men det vore ju trevligt om det funkade - jag ska titta på alternativa mattor. Tnx :)