Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1697 ggr
DinJejja
0

Vad för fiskar?

Hej

Var ett tag sedan jag hade igång mitt akvarium. Men nu tänkte jag skaffa lite fiskar igen. Har ett sexkantigt akvarium på ca 40l. Så inte nåt jättestort akvarium precis.

Tänkte bara om ni hade nåt förslag på fiskar. Kan ju inte ha jättemånga och stora fiskar och jag känner att de inte är så kul med typ guppisar bara :P

Tack på förhand

akvariet
0

hmm, du kan ju ha det som ett kampfiskakvarie?

jag skulle nog ha indianplaty, för att de är så snygga och de kan man ha i ickeuppvärmda akvarier så det är ju en lätt fisk… kanske något litet stim med tetror?

Marga
0

Jag hade bara 20 liter i början och jag hade några Kardinalfiskar som var väldigt härdiga och inte stora. Jag tror man bör ha minst 4-5. Dom behöver inte heller så varmt vatten, 22-23 grader tror jag.

KerstinL
0

I ett 40 l kan du ha ett ganska rejält stim med neontetror eller kardinaltetror, det är ganska maffigt. Du kan gott och väl ha ett stim på 20 st då dom inte blir så stora.

En annan trevlig liten fisk är Vietnamesisk kardinalfisk, har man den som ensam art i ett akvarium med mycket växter så förökar den sig oxå. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

HeidiH
0

#3 Oj, vilka fina små saker!! Jätteläckra, med lite olika färger och så!

KerstinL
0

Dom är jättevackra, speciellt när hanarna spelar upp sig mot varandra och dom riktigt lyser rött..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Marga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här bilden är inte så skarp men man ser en av mina till höger. Jag tycker dom är jättefina.

DinJejja
0

Ja dom var väldigt fina :)

Var på en fiskäffär igår och han rekomenderade mig att börja med en slöjstjärt och några neontetror till och börja med så jag får upp en grund i akvariumet. Än så länge lever dom och simmar runt, katten är mycket förundrad över dom. :P

GuUuLd
0

En slöjstjärt i ett 40L? Nej det är inte passande, akvariet är alldeles för litet! Man ska inte lyssna så mycket på dem i djuraffärerna tyvärr, de gör allt för att få något sålt!

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

DinJejja
0

Ah okej. Ja för dom blir väl rätt stora? Den är rätt liten nu. Hur stort behöver dom?

histronica
0

De kan bli upp till 20 cm så iallafall ett akvarie på minst 120 liter för att få en lycklig slöjstjärt :-)

Dessutom en mycket dum nybörjarfisk som zooaffären lurat på dig (min mening) eftersom de skitar ner mer än många andra fiskar. Detta kräver volym i på karen och bra filtrering - du kommer nog att vara ganska sysselsatt så småningom med täta vattenbyten.

histronica
0

PS - om du stoppat ner slöjstjärten och de andr små stimfiskarna i ett nystartat med nystartad pump? Var vaksam på dem om kanske 3-4 veckor då det finns risk för nitritspik i karet om du stoppat ner fiskar innan det bildats bakteriekutur i karet. Var pumpen sprillans i när du stoppat ner fiskarna? Bara så du vet utifall att :-)

DinJejja
0

Okej dåligt av han på fiskäffären då :P

Nej pumen är använd innan men inte på ett tag.

Vad ska jag ha för nåt istället för slöjstjärten då? :)

histronica
0

Ja, det var faktiskt rätt dåligt av zoohandlaren om jag får säga det.

Att den är använd tidigare (pumpen) spelar ingen roll om den inte kommer dagsfärsk från ett annat kar. Det är de levande bakterierna i en "gåendes" pump som räknas.

Synd om slöjstjärten men jag tycker du ska be att få lämna tillbaka den och säg att u såg att den kommer att behöva större kar sen och du vill ha fisk som passar itt kar "nu och i framtiden". man vet ju inte om man vill köpa ett större längre fram men det är bättre att köpa fisk utifrån det kar man har idag Glad

Ett litet gäng med Otocinclus Affinis kanske?

http://www.aquaticcommunity.com/se/fisk/otocinclusaffinis.php

De är ganska roliga och äter dessutom alger och blir 5 cm  som litet stim blir de roliga att titta på då de är dagaktiva.

Nu vet jag inte hur många neontetror du hade upptill?

Men låt dem gå själva ett litet tag till så floran kommer igång innan du släpper i fler - neonerna kan nog vara ganska känsliga om inte vattnet håller bra kvalité så om du dyngar på för mycket fisk och nitritspiken kommer så ryker nog iallafall neontetrorna ganska fort.

(Med risk för att låta dramatisk - men många fiskar har förlorats på det viset - det är både dyrt och synd om dem) Skäms

histronica
0

PS - någon äppelsnäcka får du ju plats med också i någon fin färg Glad

DinJejja
0

Ja, man borde ju kunna lita på dom man handlar av tycker jag. Men då ska jag gå tillbaka med slöjstjärten.

Dom var väldigt söta. Jag har elva st neontetror.

Ja han sa de att jag skulle ha dom fiskarna ett tag för att få igen floran och så. Vad är nitrispiken?

Äppelsnäcka? :)

Kan inte så mkt så tack för du tar dig tid och svarar. :)

histronica
0

Ja, det är vida diskussioner om dessa handlare. Inte  alla är sådana men tyvärr för fiskarna, så är alldeles för många det.

Man får gå den jobbiga vägen numera, gå in i affräen och kolla vad de har - skriv upp de som intresserar dig och gå hem och googla på de namnen och kolla upp storlek, grader, vattenvärde mm så du vet om de passar hos dig eller inte

- detta gör jag fortfarande då jag tyvärr inte litar på affärerna för fem öre. Googlar jag så ser jag ju om de passar in med allt eller inte :-)

"Nitritspik är när halten av nitrit plötsligt går upp till farliga nivåer för fiskarna. Det sker om man haft för mycket mat i akvariet, eller om man inte har tillräckligt med nyttiga bakterier som gör om nitritet till nitrat. Det är relativt vanligt i nystartade akvarier där man ännu inte hunnit med att bygga upp en stor stam med sådana bakterier i filtret innan man börjar lasta i fisk och mat i stora mängder. Det tar runt 40 dagar innan man har en fungerande process."

Äppelsnäckor lever i vattnet och hämtar bara nån gång syre över vattenytan. De blir ungefär som en pngisboll i storlek och äter alger, matrester och uppskattar lite grönsaker då och då. Som regel äter de iten växter men meningarna är delade. Mina äter bara växter som har dött eller släppt från växten så det ligger sällan döda blad hos mig tack vare dem. Men de "ska inte" äta friska växter. De lägger ägg-klasar över vattenytan så dem är det lätt att ta bort om man inte vill ha smått, dessutom måste det till en hona och en hane. Det finns ganska många färger att välja på, rosa, gul, lila, blå mm

Du kan läsa mer om dem på applesnail.net

Här är en bra länk om akvariets bakterie/vattenkedja och om balansen i karet. Ganska mycket text men väldigt informativt.

http://www.kramforskoi.com/skotsel.htm

Här är en länk till "Akvariets" snäckbebisar (jag har inga egna bilder) den finns här på forumet såklart :-)

http://akvariefisk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3194d3e5-035e-4507-9b52-526f0e7dfa3e&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=4

Lycka till

DinJejja
0

Tack så mycket :)

Äppelsnäckorna var väldigt söta :)

Ska ta och läsa på mig lite då och så ska jag göra som du säger inte lyssna på dom i affären utan kolla upp fiskarna själva. :)

återigen tack så mycket för hjälpen :)

MiniAndMe
0

hejhej! jag har med ett sånt litet 40-45 liters….. lämnade du tillbaka slöjstjärten? :) dom e så söta, men synd att de blir så stora! En kompis till mej hade ett som var 40 liter och 2 slöjstjärtar…  kanske därför som de dog? stackarna….. och en annan kompis har det…. men de är jättesmå, och inte alls stora! är det inte så att om man har ett stort akvarium så blir fiskarna större än om man har de i ett litet??

DinJejja
0

Hej

Ne jag har inte lämnat tillbaka den ännu. Den är väldigt liten just nu. Men han hade stora i samma akvarium som dom små.

Jag vet inte om dom anpassar sig efter akvariumet känns ändå lite elakt att inte låta den få så mycket plats sm den behöver. :)

MiniAndMe
0

hejhej

aha…. jo det tkr jag med….