Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 4215 ggr
mizzive
0

Allmänn tråd - Växtbyte sinsemellan

Tänkte att en sån här tråd kan vara bra att ha då det verkar vara många som är intresserad av växter.

Här skriver man in vilka växter man har i akvariet. Samt ev. växter man söker. Då kan man kontakta varandra via pm för ev. byten eller andra förslag.

Låter detta bra? :)

mizzive
0

Jag börjar: (Ursäkta ev stavfel, orkar inte kolla exakt just nu)

Växter som finns:

Hygrophila polysperma

Limnophila sessiflora

Pogestemon Helferi

Glossostigma elantinoides

cryptocoryne av något slag

Echinodorus ozelot var. red

Hemianthus callitrichoides "HC"

Riccia fluitans

Aponogeton crispus

Peacock moss

Anubia

Spikblad.

Nålgräs

Växter jag letar:

Glosso

Riccia

Weeping moss

Christmas moss

Anubia

Övrigt jag letar:

Mangroverot ca 2x2x2dm

Blå sand ca 1 kg

Crystal red (går alltid i fler i burken)

Crystal black (går alltid i fler i burken)

Andra räkor, Förslag?

Äppelsnäckor

Posthornssnäckor

/A

KerstinL
0

Den här tråden gillar jag!! Hehe, jag ska kolla upp vad som finns här och i lokalen.. Jag byter gärna lite peacockmoss mot posthorn tex.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

mizzive
0

Putt. :)

OlleA
0

Jag har ganska gott om ormbunkar (Ceratopteris) som jag gärna byter mot lite andra växter framöver. Än så länge är det dock i kallaste laget för att skicka växter.

Olle

mizzive
0

Putt

Pulcherimas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Växterna växer så det knakar här (i alla fall de flesta…..) men än så länge håller jag jämn takt med dem i och med att jag startar upp nya akvarier Förvånad!! Det enda som rensas regelbundet är Pistia och andmat Skrikandes!!! Men förr eller senare lär det väl bli växter över. (Bra tråd-initiativ!!)

Växter jag har:

Cryptocoryne undulata

Hornsärv

Christmas-mossa

Java-mossa

Najas guadalupensis

Shinnersia rivularis

Bacopa

Limnophila sessiliflora

Microsorum pteropus (Java-ormbunke)

Rotala indica

Plagiomnium affine (mossa)

Polygonum sp, troligen 'Kawagoeanum'

Echinodorus magdalenensis

Hemianthus micranthemoides

Växter jag önskar:

?? (mer storbladiga växter)

mvh, Monica

myhombrero
0

Växter jag har

Microsorum pteropus (finns små plantor av dessa)

Microsorum pteropus "Windelöv" (finns små plantor av dessa)

Javamossa (växer helatiden)

Riccia fluitans (finns mycket lite för tillfället)

Limnophila sessiliflora (finns 3 buntar allt ska bort)

Vallisneria ( finns 8+ plantor allt ska bort)

Monosolenium tenerum (finns lite)

Annat

Crystalblack räkor, kan vara korsade med körsbärsräka långt bak i leden. Vissa har en skum rödfärg där dom ska vara ofärgade.

Rosa och röda posthorn finns jämt.

Växter jag önskar

Mossor av olika slag

ormbunkar av de sorter jag inte har.

KerstinL
0

Crystal black är framodlad från Crystal red så ibland blir avkomman från Crystal black röd och ibland blir den nästan brun.. Skrattande

Cool

myhombrero
0

#8 Det är jag fullt medveten om. Det ploppar upp röda från våra svarta lite titt som tätt.Vi har haft en disskution om våra räkor på ett annat forum. Då våra hade rödfärg där det inte borde vara det.

Det enda som vi kunde komma fram till är att körsbärsräkorna lyckats vara framme.

En liten rättelse, crystal red är framodlad från crystal black. Från början fanns inga röda , om man ska tro Mr. SUZUKI som tog fram crystal red eller som man kallar den i japan red bee.

BrallarN
0

Spännande med räkor har själv funderat på att skaffa men är det ngn som har rävsvansar har det ute i dammen och dom är fina tycker jag sedan så vill jag har sådana ormbunks liknande växter som jag såg i ngn annan  tråd dom var så fina

Pulcherimas
0

Sitter här och försöker skicka ett PM till Myhombrero men i Fokus vill inte……och inte för första gången heller Skrikandes. Nå, får skriva meddelandet öppet istället, då!!

Hejsan : )

Köper gärna dina Vallisneria och Monosolenium tenerum. Vad har du tänkt dig för pris? Finns det någon möjlighet att få köpa "de mystiskt rödfärgade Black Crystal", eftersom de då måste gå via posten eller möjligen bussfrakt?

mvh, Monica

myhombrero
0

Jo det kom fram 2 medelanden skickar pm lite senare.

anne-22
0

hejsan!

jag söker lite växter att köpa då jag ska starta upp ett akvarie igen flera års avbrott så har inget att byta med ännu tyvärr.

mvh Anne

anne-22
0

hej igen fick pålusning i annan tråd att man ej fick göra så här så ber om ursäkt här med. mvh Anne

MajaaR
0

Jag har:

En massa Vallisineria

Söker:

Vad som helt förutom Vallisineria och andmat :)

LisenN
0

Jag har oxå Vallisneria, andmat och musselblommor.

Söker mossor men INTE javamossa.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

anne-22
0

köper gärna vallisneria och ev lite javamossa till och flytormbunke.

Har någon det att sälja så är jag intr

idipidi
0

Jag byter gärna bort/säljer: Spiky-moss, Monosolenium tenerium ("Pellia-mossa"), Sagittaria subulata.

Byter gärna mot: Hygrophila difformis, Limnophila sessiflora, Ceratopteris thalictroides, Flame moss, Lomariopsis lineata.

Mig-
0

Jag skulle vilja köpa Hemianthus callitrichoides och javamossa av någon.Glad

hindul
0

Jag har:

planterade växter

Vallisneria, den största

Ludwigia Repens - byter gärna bort lite

vattenpest

vattenspikblad

hornsärv

bacopa caroliniana/tjockblad - har lite att byta bort

pogostemon h./dawnoi

javaormbunke

flytväxter

riccia fluitans/gaffelmossa - har mycket! hör av dig du som vill byta till dig!

andmat förstås…!

azolla caroliniana/liten mossbräken - finns att byta

salvinia natans/simbräken - finns att byta

musselblomma - finns att byta

jätteandmat/grodblad/frogbit - finns att byta

växter jag söker

anubias, den minsta

hygrophila difformis

mexikanskt eklöv

annat

rosa posthorn - har, men tyvärr inte att byta för tillfället

malaysiska sandsnäckor - har i överflöd!!

äppelsnäckor - vill gärna skaffa

Körsbärsräkor - vill skaffa

KerstinL
0

Bor du i stockholmstrakten så är du välkommen till lokalen, vi har lite olika växter samt räkor, snäckor och fiskar.. Skrattande

Cool

hindul
0

#21 Menar du mig?

Nej inte alls i Stockholmstrakten. Jag bor på västkusten! Man ska bo i Stockholm eller i Göteborg förstår jag, då är det lätt att byta växter och snäckor och annat med varandra. Man ska absolut inte bo på en liten landsbygdsort…! Men mycket går ju att skicka med posten. Och jag vill verkligen inte bo i Gbg eller Sthlm!

OlleA
0

Var på Västkusten bor du? Jag bor mellan Stenungsund och Ljungskile och byter gärna växter med dig om du inte bor för långt bort. Just nu har jag inte mycket överskott, men så småningom får jag säkert gallra bland bl a flytormbunkar, Limnophila sessiliflora, dvärgsvärdplantor, Hygrophila angustifolia, H. polysperma och kanske javamossa. Jag hör också till dem som inte kan tänka sig att bo i en storstad utan är en äkta lantis som måste ha naturen inpå knutarna. :)

Olle

[hilevij]
0

Växter jag har överskott av nu:

Ludwigia Repens

Hippuris Vulgaris (Jag har bara växten under ytan)

Javamossa

Pistia Stratiotes

Hygrophila (förmodligen H. Siamensis, är inte säker)

Växter jag så småningom kommer att ha överskott av:

Lemna minor

Vallisneria

Salvinia natans

Echinodorus Ozelot

hydrocotyle leucocephala

Hornsärv

Jag söker:

Javaormbunke

Vattenpest

Ricci Fluitans

Mossor

De flesta växter är av intresse ^.^

Äppelsnäckor

Red Crystal räkor

Black Crystal räkor

Övrigt:

guppys, guppys, guppys…

Mig-
0

skickar du javamossa och Pistia Stratiotes i kylan? ;P hur mkt kostar det?

hindul
0

#23 Jag bor i Ljungskile!! Som gjort för växtbyten alltså! Jag kommer jobba i L Edet lite framöver, då är jag ju ändå på väg åt ditt håll… Bara hojta om du vill bli av med något, eller söker något!!

Jag såg bild på dina flytormbunkar, blev riktigt sugen på en…!

apistogramma
0

slänger massa med sagittaria och en hel del tortifolia hornsärv och andra växter som finns i dessa just nu en del går ner i små byttor men det mesta slängs… NÅGON SOM VILL HA … kommer under ca två veckor att rensa ut en hel del akvarium med växter för att få bort all sand i dessa har ca 9 st 400ringar som skall tömmas och sex st 200 som skall tömmas och ett antal på 60liters… BOR NI I  STOCKHOLM SÅ KAN DET VARA KANSKE ATT TITTA FÖRBI EN SNABBIS OCH DÅ KANSKE KOLLA FIRRANA MED… BOR NI LÄNGRE BORT SÅ LÖSES DET MED… HÖR AV ER TILL asplundsfisk@tele2.se så kan vi komma överns om något…. de jag har masssor av får ni om det är något som du vill ha som jag har så löser vi ett pris har faktisk massor med växter skulle jag räkna upp dessa så skulle det ta lång tid  har 150 akvarium med växter… så det kan ta tid då… fråga så kanske dessa finns…. får ibland besök från olika håll i landet.. kul tycker vi….

Johan-
0

Jag har en Himla massa Valisneria som kan bytas mot något annat kul!

villhailler
0

jag söker

rosa/röda äppel snäckor

körsbärsräkor

jag bor i gävle

villhailler
0

glömnde till lägga mossa

hindul
0

Åh, sagittaria är jag jätteintresserad av! Kan byta mot flytväxter, har mycket Salvinia Natans t ex och även gaffelmossa/riccia fluitans.

Johan-
0

Jag är intresserad av gaffelmoss om du är villig att sälja lite?=)

akvariet
0

jag har någon konstig storbladig växt , en javaormbunke och små ja vad fasen heter dom öhh…

jag letar efter en bra flytväxt som yngeln kan gömma sig i!!!

Mig-
0

#27 jag är intresserad, var bor du? :)

villhailler
0

vill jätte gärna ha någon lite moss växt om någon nära gävle vill skänka bort .. om den personen ska rensa eller nå

hindul
0

#33 Salvinia natans/simbräken, t ex, får liksom tussar av ganska täta rötter där yngel kan gömma sig bra. Annars är hornsärv bra om man har den som flytväxt.

Vad är det för en "konstig storbladig" en du har??

villhailler
0

ja har en stor bladig oxå :s

apistogramma
0

villhailler dinär en echinodorus bleheri ser det ut som…Skrattande snygg växt… sälj den på tradera för minst 50 kr ett tips…

villhailler
0

hehe .. ska sälja den när den har blivit större … :P

imsuchadiva
0

Puttar upp tråden och frågar om det är någon som fortfarande har något att sälja :)

OlleA
0

Visst har jag det, om någon vågar sig ut på de isiga småvägarna mellan Stenungsund och Ljungskile. Då finns här smalbladiga och bredbladiga flytormbunkar, Limnophila sessiliflora, Hygrophila polysperma och dvärgsvärdplantor. Jag skickar inga växter så här års, just nu är det -13 grader. I utbyte tar jag gärna gamla äpplen att ge till rådjuren. :)

Olle

akvariet
0

jag har bara tre sortes vexter i mitt akvarium:

Javamossa

svärdsplantor

några cabombas som inte är särskilt fina längre

jag söker en växt som ska vara i bakgrunden tsm med svärdplantorna… den kommer att ta cabombans plats!