Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2473 ggr
akvariet
0

ancistrus med äppelsnäcka?

hej, nu börjar jag tycka att min ancistrusmal börjar bli lite "seg" när det gäller att äta alger (har fått massa alger nu) så när jag har fått ett godkännande av pappan så ska jag köpa en vacker äppelsnäcka som troligtvis är mycket bättre på att äta alger men kan jag ha en?

vill gärna ha kvar min lille Ancistrus för han är så himla söt! så, kan man ha EN äppelsnäcka med en Ancistrus tro?

och måste den få i sig kalk? om det finns någon efektiv metod att tillsätta kalt till äppelsnäckan så berätta det du vet?

har hört att äppesnäckor kan få bebbar själva pga att de är dubbelkönade, är det så? jag vill bara ha en i akvariet så vill inte ha en massa bebbar i det!

hade tänkt mig en gul elr vit, vilken av dem tycker ni är finast, och vilken tror ni syns bäst mot en ljusaktig botten?

Rafflan
0

Till att börja med, bra val, både ancistrusmalar och äppelsnäckor är jätte trevliga individer att ha i karet :)

Du bör ha MINST 2 äppelsnäckor då dem är väldigt sociala med varandra.

Du kan ha ancistrusmalar ihop med fler äppelsnäckor, jag har det, funkar fin fint ;)

Vissa har jag hört ska lägga i äggskal för kalkens skull?! Själv lägger jag i bitar från kalk stenar, sån kalk man ger till sköldpaddor ;)

Det behöver vara minst 2 snäckor för att det ska bli bebisar, men vill man inte ha bebisar är det lätt fixat, äppelsnäckor läggar äggen i en klase ovanför ytan, det är bara att ta bort klasen så blir det inga fler snäckor :)

Båda färgerna är fina, dock brukar vita vara lite dyrar. Dock börjar det finnas fler vita till salu så priserna börjar jämna ut sig :)
Dock tror jag dem syns ungefär lika bra mot botten :)

Själv gillar jag vita bäst, det är en smak sak ;)

akvariet
0

#1 hmm, då får det nog bli 2 vita då… har en kontakt som tar 10 kr/st för dem vita…

men blir det inte jobbigt att få upp kalken sen då? de borde ju flyta omkring och lägga sig någon stanns där man inte kommer åt dem!

tror jag har hört att man kan lägga äggskalen i ett glas elr liknande och hissa ner det och på så sett skyddas äggskalen och man får upp det som blir kvar… funkar det tror ni?

men, kan man inte bara ha två hanar så blir det ju ingen avkomma, elr?

sussa08
0

Äpplena är antingen hona eller hane, inte båda… Så har du "otur" han du få två honor och då blir det inga bebisar alls…

När jag fick mina första var alla hanar, sen så flyttade jag dom två och två och då vart helften honor, doch kan inte honor göra samma sak tyvärr!

Matar du varierat och rikligt, med måttlighet, så behövs ingen kalk tillsättas :)

Mina snäckor jag har är inte speciellt sociala med varandra måste jag säga… De vill hellst vara för sig själva om de inte ska para sig, så vill du bara ha en snäcka så gör det nog inget alls :P

Jag gillar alla färgerna på snäckor, utom Jade, gul var den första förgen jag hade, otroligt vacker och lyser verkligen gult! Vita är mer vackra, men kan nog se "smutsiga" ut till ljus botten…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

Det är otroligt svårt at se kön på snäckorna när de är "säljklara" om man säger, lättast när de är nästan fullvuxna

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

akvariet
0

#3 men då får det bli en för jag vill inte ha någon avkomma!

färgen är svår, de två färgerna jag gillar är gul elr vit, frågan är vilken? smutsiga? hur menar du? att de får skit på sig typ alger?

DÅ har jag bestämt mig för att skaffa EN äppelsnäcka iaf!

Rafflan
0

#2 nej, den sjuknet enr för mig, jag brukar gömma den bakom en sten så den inte syns :D

Gör det säkert ;)

Det e svårt att könsbestäma dem :P

Mig-
0

hej, äppelsnäckor fungerar utmärkt tillsammans med Ancistrus.

eftersom att äppelsnäckor kommunicerar med varandra så tycker jag att du ska skaffa flera, köper du små så är de inte så himlans dyra 5-10 kr här på fokus/ blocket.

jag tillsätter inte kalk, men jag har läst om äggskal (ta bort hinnan innuti) eller kalkstenar ska funka bra.

äppelsnäckor är inte dubbelkönade, dvs att du behöver en hona+hane, och även om du råkar få en av varje så krävs lite pyssel om du vill ha ungar.

själv tycker jag att de gula är jättefina,men det är ju en smaksak ;)

sussa08
0

Det jag menar med att vita kan se smutsiga ut är att färgen på dom ochta är ojämn, är svårt att förklara men de har inte helt samma färg när de blir stora som när de är små…

Vill du inte ha ungar, om det bara är det så är det lätt att hålla efter då de lägger sin äggkaka övanför vattnet! Det är bara att skrapa bort den och kasta :)

akvariet
0

#7 hubba bubba vad svårt detta blev nu! men bra, ancistrusen funkar tsm med dem, de behöver inte nödvändigtvis extra kalk…

den ena säger att en räcker och den andra säger att två ska det vara!

alla ni har ju äppelsnäckor och avser ju hur era beter sig men MÅSTE man värkligen ha två? jag vill ju hälst bara ha en…! men om de värkligen MÅSTE vara minst 2 stycken så får jag la skaffa de då bara för deras skull men som sagt hälst än!

Rafflan
0

#9 jag anser att snäckan mår bättre av att vara 2 men dör inte av att vara ensama

Mig-
0

varför vill du bara ha en?

akvariet
0

#11 jag vill inte ha ungar, tycker att det räcker med en, tar mindre plats, om jag har två och de lägger en massa ägg så känner jag mig som en mödare om jag kasstar dem! sen så är det väll inte så lätt att bli av med bebbar heller! tar butiker hand om sådana bebbar tro?

Rafflan
0

#12 Det är inte säkert att det bli ägg bara för att du har 2

Du kan  ju kolla med butiker redan nu om dem tar in äppelsnäckor från privat personer? :)

sussa08
0

Skänker du bort ungar så är det säkert många som gärna tar emot också :) När det är plusgrader ute kan man skicka snäckor på posten så det kommer inte vara svårt att bli av med! :)

akvariet
0

#13 inte? är det svårt?

#14 ja, iförsig…

nu har ni lyckats övertala mig…jag gör det för deras bästa och skaffar 2 stycken!Glad

men så är det ju det här med färg! gul elr vit? hmmm…!Obestämd

sussa08
0

en av varje kanske? :)

akvariet
0

#16 ja, det kan ju vara en idé faktiskt!

ja, så får det bli! hoppas det finns gula i arkenzoo bara! vita har ja en pritvat säljare till…!

tack alla!

Stephanie
0

Jag har 12 stycken och inte fått ungar Flört men de är för små än så länge också.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

akvariet
0

hur länge lever en äppelsnäcka i genomsnitt?

#18 jaha, men när blir de könsmogna då? hur stora blir de som max?

Saga85
0

1-2 år har jag för mig att de blir, och ungefär som en golfboll.

akvariet
0

när blir de könsmogna då? vad äter de för alger i akvariet?

histronica
0
histronica
0

Fasen - den hängde inte med…

http://www.applesnail.net/

akvariet
0

JÄTTEBRA sida! men nu vet jag hur jag ska göra för att inte få bebbar! ha mindre luftspallt mellan vattnet och luften för då kan de ju inte lägga sina ägg! :) är det en bra idé?

akvariet
0

en till possitiv sak:

på din sida histronica står det att man inte behöver tillsätta äxtra kalcium utan bara hålla ett pH runt 7!

histronica
0

:-)

Ja - OM man kn hålla PH:T på ca 7 så fungerar det ypperligt!

Men om man som jag har mjukt vatten och många mangroverötter i karet så är PH:t inte så högt - det ligger i bästa fall på 6… så jag tillsätter kalk för skalens skull. Då mitt PH är så lågt så får inte snäckorna det lilla kalkvärde som finns i vatten naturligt så därför får jag tillsätta extra.

Har försökt utan men antagligen drar mangroverötterna ner det såpass för de blir ganska fort dåliga i skalet om jag inte gör det. Och det vill jag ju inte :-)

akvariet
0

#26  men vad bra! då funkar det ju, men gör det något om pH:t ligger på 7,2? det är ju ingen stor skillnad precis!

föresten har du kvar en vit äppelsnäcka åt mig? bara undrar, men jag kommer tydligen inte att få ett nytt föränn det har varit full balans i migg 52 liter i minst 2 månader för i förr går dog en till kardinaltetra:(

men nu är alla friska och glada!

histronica
0

Jopp - jag har sålt nästan alla men behållt en grupp som jag vill ha kvar - däri finns det att välja på vad du vill ha - vid bra tillfälle :-)

Jag har inga gula men vita, rosa, lila och blå :-) bara att välja…

PS - om din familj vill veta varför 100 är lättare än 50, på zoonen.se på första sida, akvaristik - finns liten information om "första akvariet"

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=787825

histronica
0

Akvarium storlek
När man väl har bestämt sig för att skaffa ett akvarium så börjar nästa planering: akvariestorlek. Akvariestorleken måste anpassas till de arter man vill hålla och rekommendationer om detta finns att hämta i bland annat akvarielexikonets artregister. Rent allmänt kan man säga att de folk gör som fel är att de ofta köper ett för litet akvarium från början för att de tror att detta är lättare att sköta, vilket dock är helt fel. Ju större akvarium ju lättare får man bra och stabil balans vilket i sin tur leder till mindre skötsel. Dessutom sker temperatur och vattenvärdes förändringar i regel mycket långsammare i större kar än i små. Så rent allmänt bör du inte starta med ett 50 liters utan snarare med ett 150-250 liters eller mer. Naturligtvis kan man ju byta upp sig senare eller komplettera med ett större men oftast är det bättre att köpa ett medelstort redan från början. Dessutom blir man ganska begränsad vad gäller antal fiskar och fiskarter i ett litet akvarium

Från: http://www.akvarielexikonet.se/artiklar/nyborjare/10_Attstartaakvariumdel1.html

och;

En bra storlek för nybörjare i akvaristiken är ett akvarium med en volym på 80 - 100 liter. Denna storlek ger rätt stort spelrum för olika växter och antalet fiskar och fiskarna kan skötas artanpassat.

http://www.akvariekallaren.com/radgivare/radgivare06.html

akvariet
0

pappa säger att det är säkert att 100 är lättare men det blir ingenting mer föränn akvariet har varit "friskt" i minst 2-3 veckor! så frågade jag om jag kunde få ett 100 liter om typ en månad om allt har varit bra med akvariet och då sa han jaa!

vita SKA jag ha men jag vill gärna köpa en till sort av dig (billigare och säkert tåligare än i affärer!) men vet inte hur dina andra färger ser ut! kan du kanske lägga upp några bilder på rosa lila och blå?

men du måste bara veta att det är inte 100% att det blir av för pappa är fortfarande lite skepptisk med det blir nog skillnad när han får se de små liven!

histronica
0

Skrattande vad roligt - jag håller tummarna!

Jag är övertygad om att du kommer ha det lättare med ett större då du verkar vara så omtänksam med dina fiskar .-)

Vad gäller snäckorna så hälsa pappa att de gör stor nytta i karet - även för att hjälpa upp balansen, med tanke på att de äter alger, döa blad och matrester på botten samt tom fiskbajs (har jag sett att de ätit efter mina ancistrusar…:-))

Dessutom har jag redan lovat dig ett par om du vill ha - antingen att ni hämtar gratis eller också endst mot frakten när det blir varmare  Glad

akvariet
0

#31 ja, det kommer jag säkert att ha! ska nog ha äppelsnäckor i både 52l och 100l tror jag…

jag kommer inte att glömma av det hela nu iaf!Skrattande

Bulls-Eye
0

Hej. Det går alldeles utmärkt att "beblanda" dessa arter. Hoppas att det går bra med karet =)

Hälsningar Sebastian

akvariet
0

nu har pappa blivit ännu mer glad pga att jag fick full pott på matteprovet idag, jag skerv det till honom och då skerv han tillbaka att det där värkligen var värt en fisk eller snäcka!

får fortsätta med mitt tjatande tills han ger med sig!

Rafflan
0

hehe kul att det gick bra på provat ;)

Ja skaffa några snäckor nu medans han är posetiv till det ;D

histronica
0

Känn dig supernöjd med provet - grattis!

Kul att pappa blev glad också - och säkert stolt Glad

akvariet
0

#36 ja, det är jag med :)

du har fått pm histronica!Flört

akvariet
0

kom å tänka på en sak som skulle vara intressant, vad äter äppelsnäckor för alger, asså mer detalterat då…?

akvariet
0

ingen som vet vad de äter för alger?Obestämd

histronica
0

Har aldrig tänkt på det då mitt snäckkar i princip är algfritt :-)

Men enligt "Drygis" som varit på zoonen herrans länge så kopierade jag detta; (iallaf 1 "algsort" samt andmat)

Äppelsnäcka/ampullaria/mysteriesnäcka Pomacea bridgesii (effusa)

Klassik art, förvånande effektiv ibland, som exempel kan jag nämna att de är mycket goda konsumenter av trådalger, och är de riktigt hungriga kan de i bland hjälpa till att hålla andmatspopulationen nere, i övrigt har jag aldrig varit med om att de skadat akvarieväxter. de kan hållas med i princip alla fiskar som inte ivrigt pickar på dem, konstant hungriga fiskar gör livet surt för äppelsnäckor. Som de flesta andra ryggradslösa djur sägs de vara känsliga mot koppar i vattnet, på det hela taget anser jag att de är lättskötta städare som inte bara äter alger utan även döda växtdelar och överbliven fiskmat. Äppelsnäckor blir normalt ungefär i storlek med en pingisboll och finns i många färgvarianter.

Ingen fullständig information men iallafall 1 algsort :-)

akvariet
0

okej, det är ju bra för det är just den algern det kryllar av här hemma!

blir väldigt intressant att se hur fort de betar av alla algerna som sitter på alla växter, lite på roten, vissa delar av gruset och även lite på akvarieglaset! så brist på alger får de iallafall inte!Skrattande

längtar redan efter att få se äppelsnäckororna live hos dig!Glad

histronica
0

Tungan ute

Jag tror du inte kommer att ångra dig :-)

de är ganska roliga att titta på också och kan faktiskt traska på ganska bra…

Jag håller på att tömma det karet de finns i så det är tyvärr inte lika "fint" som det brukar vara men det är väl ok ändå sålänge.

Spännande att se vilka färger du väljer…. man vet ju aldrig innan man ser dem live :-)

akvariet
0

#42 jag tror inte heller att jag kommer att ångra mig! det är ju både vackra att titta på plus att de håller rent med!

vrf ska du tömma karet då?

ja, jag lutar ju mot vit och rosa men som du sa så kan det ändras!Skrattande

akvariet
0

kom å tänka på en sak, hur ska man göra när man släpper i dem? ska man göra som med fiskar, att man har dem i en påse och fyller på med nytt vatten så det får samma temperatur och sedan släppa i dem elr ska man bara släppa i dem med en gång?

histronica
0

Jag har övertalat sonen till ett nytt kar - ett avlångt på 150 cm (men bara 40x35) men dealen var att det här 120-karet ska väck. Men vi får väl se…. fast jag har redan fyllt det nya Skrattande

Dock ska de snäckor jag vill ha kvar över till det nya karet - kanske blir det något annat i detta Oskyldig

Jag visar dig när ni kommer - hur jag brukar göra så får vi se vad du tycker sen Glad

akvariet
0

#45 jaha, okej!

aja, ses snart då!Skrattande

Mig-
0

43#

jag tycker helt klart att de gula har en underbar klar gul-guldig färg och de syns bra också, de rosa ser lätt bruna ut i vissa ljus. :/

Bulls-Eye
0

mm :D

akvariet
0

måste skriva något här för det feta försvinner inte!

Bulls-Eye
0

samma för mig…vrf kan man inte bara ta bort det?

akvariet
0

vet inte vrf det inte funkar! kanske om man låser tråden?

Bulls-Eye
0

kanske…

akvariet
0

MedarbetareiFokus lås denna tråden!

Bulls-Eye
0

Ja, gör det!

Mig-
0

lås!

Bulls-Eye
0

lås nu, detta börja bli jobbigt.

Racerman
0

typ lås tråden…

Bulls-Eye
0

Hur lång tid kan det ta att låsa tråden ?

LisenN
0

Vääääldigt lång ;-)

Tror inte problemet försvinner för det, bättre att ni skriver i support istället. Låser dom den här tråden kommer förmodligen en annan bli fet istället..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Bulls-Eye
0

nejdå… :P