tips?
hej ska starta upp ett nytt akvarium på 100-130 liter och undrar lite:
vilken sorts ciklid passar med dessa fiskar som jag redar har bestämt att jag ska ha i akvariet?
jag ska ha:
svärdbärare
platy
guppy
röd neon- och kardenaltetror
fläckig pansarmal
någon ciklid
För många fiskar, akvariet, du kan inte ha allt du vill ha!!!
Tyvärr.
Detta är en läxa som många akvarister har fått lära sig den hårda vägen.
Och framför allt deras fiskar…… Satsa på två, max tre arter i stället.
Som #2 säger så blir det soppa av det hela om du stoppar i allt du vill ha.
Alla fiskar passa inte tillsammans och det blir ofta problem om man köper allt man vill ha..
Platy och Guppy tycker jag passar bra tillsammans men varför ha fler arter?
Pleco tycker jag INTE att du ska skaffa då dom blir på tok för stora för ditt kar, satsa hellre på Ancistrus eller nån annan mal som passar till akvariestorleken.
Tänk dej för måååånga gånger innan du bestämmer vad för fiskar du vill ha!
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

puttar upp denna tråden lite så ni inte glömmer av den! hehe
Jag hade inte satt ner en ciklid med dom, cikliden hade ätit upp dina sällskapsfiskar…
Jag hade nog valt att endast ha en av tetrorna. Ett lite större stim av en och samma art är enligt mig snyggare spec. med tanke på akvariestorleken.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

okej då ska jag bara ha kardenaltetror!

elr kanske bara ska ha levandefödare! är ju skit kul att få yngel! sen så gick jag in på djurmagazinet.se och så hittade jag en jättevacker fisk som heter Black molly och sen så fanns det en avlad sort som hette lyrstjärt som var den vackraste!
nu har jag bestämt mig för att ha: 3 svärdbärare, 4 platy, de guppyrna som jag har nu dvs 4 st, 2 lyrstjärtsmolly!
vad tror ni om ett?
Skippa svärdbärarna och ta bara platy istället. Finns i olika färger att välja på sen oxå. Platyna brukar vara lite lugnare i sättet och sen är dom ju så lika svärdbärare och platy.
Det finns stora, tuffa och glupska ciklider som inte platsar helt klart.
Men det finns små ciklider som passar bra i sällskakapsakvarium. Kurvciklid, nyckelhålciklid är bara två exempel på alla ciklider som passar.

#13 okej tack, men är värkligen platy och svärdbärare så lika då?
okej hur stora blir dom cikliderna då?
#14 jag har ingen stor vana om fiskar och sånt. Men tycker det låter mycket med alla fiskar som du vill ha. Tänk efter noga vilka fiskar som passar att ha tillsammans och tänk efter vilka av dom du vill ha. Lyssna även på dom andra i tråden om vilka fiskar som passar att ha tillsammans. Det blir alldeles för många fiskar annars.
Lycka till!
/Tova

#15 okej tack vilka fiskar tycker ni passar bäst av de ovanstående? jag vill värkligen ha svärdbärare så uteslut hällst inte den!
tack på förhand!

Vad är det för mått på det nya akvariet då?
Tycker du ändrar storleken hela tiden så det ska passa våra ögon lite.. Men säkert bara nått jag fått för mig 
MVH Erika :)

#18 nej då jag visste inte hur många liter akvariet var på så jag gissade bara på 100-130 men nu ringde hon jag ska få det av och sa att det var på 250 liter men jag fick aldrig veta måtten
men imorgon så skulle mamma fråga henne ( hon är mammas arbetskamrat) så då får jag måtten
ja det är nog bara n¨ågot som du fått för dig!

jag har kollat på bilder på platy och på svärdbärar hona och dessa var väldans lika! så jag tror jag har bestämt mig för att enbart ha:
svärdbärare (två hanar, en hona), molly (2 hanar, två honor), dvärgtandkarp (dom är ju så söta. tre honor, tre hanar) och tre små ancistrusmalar (en hane, två honor).
låter det bra?
om inte, ge förslag på fiskar jag kan ha i mitt 250 litersakvarie! 

fast dvärgtandkarparna kan man nog knappt se pga att dessa bara blir typ 3 cm! men man ska tydligen kunna ha dessa små fiskar i drygt 10-15 liter utan värmare och filter. kan jag ha det? vad brukar dessa kosta i affären?
Med svärdbärarna är det "bättre" om du tar två honor och en hane :) Honan kommer bli så stressad annars!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Dvärgtandkarpar kan vara lite svåra så skaffa dig lite mer erfarenhet innan du ger dig på dem. De kan ofta vara ganska dyra.

#22 okej då kör vi på det.
#23 svåra? överallt på nätet så står det att de är jättetåliga och söta. och man kan ha dom i en 10 liters utan värmare och filter. men okej då stryker vi bort dom då.
Du får ge dig nu, akvariet, det är i stort sett bara räkor man kan ha i ett tio liters akvarium. Om de är söta eller inte spelar ingen roll, och tåliga betyder inte att de står ut med vad som helst heller. Det betyder att de inte är så svårskötta som t ex Diskus är.
Nöj dig nu med det du har och lär dig mer så kan du börja med fler och andra fiskarter så småningom. Som jag har skrivit förut, så kan nog ingen ha precis ALLA de fiskar man vill.

#25 okej förlåt!
jag förstår.
sk*t snack
fjärilsciklider och kakaduaciklider passar hur bra som hälst i ett sälskapsakvarium det har jag båda arterna!
Akvariet, jag tycker du ska börja med 1-2 arter nu i början och öka såsmåningom - men blanda inte för mycket.
Lycka till!

oj, gamal tråd…
men ja, jag har redan hittat mina TVÅ arter som jag ska ha där i!
6 Fläckiga pansarmalar och 2 Mosaikguramisar, lite äppelsnäckor och sen när malte (ancistrusmal) har blivit för stor för mitt 52 liters så får han flytta dit…
blir bra det tycker jag! själv har jag ett 160 liters akvarium som har 2 pleco 4 Guppy 7 svärdbärare (6st är yngel pappan har dött)4 fjärilsciklider 2 kakaduaciklider 9 neontetror 3 metallpansarmalar 8 fembandsbarber och 2 fullvuxna tigerbarber som ska flytta pga mordförsök på gyppyhannen

kakaduciklider är fina!
ja, och sen om jag vill har någon mer fisk där i så får det ju plats mer!
jag tänkte så här att det är ju roligt med lite rörlig botten och då tänkte jag på pansarmalarna, sen någontig så ska hålla efter algerna lite, äppelsnäckorna och sist men inte minst ett par mosaikguramis som ska vara huvudattraktionen…
okey jag gillar ju nån tetra som huvudattraktion men alla har ju sin smak;)
då ändras åsikter här va? då kan jag väll ha svärdbärare,